Lisans
Eğitim Fakültesi
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü İngiliz Dili Programı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Kapsayıcı Eğitim

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB0027 Kapsayıcı Eğitim 2/0/0 SA Turkish 4
Dersin Amacı

Bu dersin sonunda katılımcılar;

§ Kapsayıcı eğitimi tanımlayabilecek,

§  Kapsayıcı eğitimin hukuki dayanaklarını açıklayabilecek,

§  Kapsayıcı eğitimde öğretmen rollerini açıklayabilecek,

§  Kapsayıcı eğitim ile ilgili yaşanan sorunları tartışabilecek,

§  Kapsayıcı eğitimle ilgili etkinlikler tasarlayabilecek ve materyal geliştirebileceklerdir.

 

Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Hatice Leblebici
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba 14.00/16.50 Basın Ekspres Yerleşkesi L-3
Görüşme Saatleri ve Yeri Hatice Leblebici, Perşembe h.leblebici@iku.edu.tr B-Blok Kat:9 Oda Numarası: 7 Basın Ekspres Yerleşkesi
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, örnek olay
Temel Kaynaklar -

Taneri, P. O. (2019). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. Pegem Akademi.

Diğer Kaynaklar -

Avrupa Birliği’nde Özürlülere Yönelik Yasal Düzenlemeler. 2011. https://www.engelsizbilisim.org/avrupa-birligi’nde-ozurlulere-yonelik-yasal-duzenlemeler/

 

Avrupa Birliği Temel Haklar Bildirgesi. 2000. https://www.avrupa.info.tr/tr/avrupa-birligi-temel-haklar-bildirgesi-708.

 

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi. 1952. https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_TUR.pdf.

 

Banks, J. A. 2013. Çok Kültürlü Eğitime Giriş. Anı Yayınları: Ankara. 

 

Baykara Pehlivan, K. , Baykara Acar, Y. 2009. Çocuklar ve  eğitimde dışlanma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(2), 27-38. 

 

BM Çocuk Hakları Sözleşmesi. 1989. https://www.unicef.org/turkey/çocuk-haklarına-dair-sözleşme.

 

BM Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşme. 1960.http://www.ceidizleme.org/ekutuphaneresim/dosya/675_1.pdf.

 

 

BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesi. 1966. http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/metin134.pdf.

 

BM Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme. 2006. https://ailevecalisma.gov.tr/eyhgm/engellilerin-haklarina-iliskin-sozlesme/.

 

Bütünleştirme Kapsamında Eğitim Uygulamaları Öğretmen Kılavuzu. 2013. Bütünleştirme. Özel Eğitimi Güçlendirme Projesi, Ankara.

 

Ceyhan, M. A. 2016. Kapsayıcı Eğitim Okul Pratikleri ERG. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/ERG_KapsayiciEgitim_OgretmenIhtiyaclari.pdf.

 

Ceylan, R. , Aral, N. 2005. Entegre eğitim. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 69-79.

 

Çelik, R. 2017. Adalet, kapsayıcılık ve eğitimde hakkaniyetli fırsat eşitliği. Fe Dergisi, 9(2): 16-28. 

 

Demir, S. 2010. Öğretim Etkinliklerinin Planlanması, Sınıfta Etkili Öğretim ve Yöntem (Etkinlikler ve Örnekler). Data Yanınları: Ankara. 

 

Demirel, Ö. 2012. Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. Pegem Akademi: Ankara. 

 

ERG, 2016. Türkiye’de Ortaöğretimde Kapsayıcı Eğitim Durum Analizi, ERG: İstanbul.

 

Önder, A. 2006. İlköğretimde Yaratıcı Drama, Temel İlkeler, Uygulama Modelleri ve Örnekleri. Morpa: İstanbul.

 

Özden, S. 2014. Sınıf Öğretmenlerine Yönelik Barış Eğitimi Temalı HizmetiçiEğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri. 

 

Salamanca Bildirisi. 1996. Özel Eğitim Hakkında Salamanca Bildirisi. Özel Eğitim Dergisi, 2(2): 91-94.

 

Tohum Otizm Vakfı  ve Eğitim Reformu Girişimi. 2011. Kaynaştırma/bütünleştirmenin etkililiğini artırmak için politika ve uygulama önerileri projesi. Türkiye’de kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimin durumu. İstanbul. 

 

UNICEF. 2017. Türkiye’de ‘Kayıp Bir Kuşak’ Oluşmasını Önlemek. http://unicefturk.org/public/uploads/files/Children%20of%20Syria_01.2017_TR.pdf.

 

Yılmaz, F. 2016. Zihinsel Engelli Çocuğu Olan Ailelerin Karşılaştıkları Soyal Dışlanma Sorunsalı Üzerine Bir Araştırma. Yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta - Dersin Tanıtımı ve Ders İzlencesi Paylaşımı - Kapsayıcı Eğitime Giriş: Kapsayıcı eğitim nedir? Kapsayıcı eğitimin kapsamı. Kapsayıcı eğitimin özel eğitim, kaynaştırma eğitimi ve bütünleştirilmiş eğitimden farkı nedir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2. Hafta Kapsayıcı Eğitim Kavramının Felsefesi, Sosyolojik ve Psikolojik Temeller Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3. Hafta Kapsayıcı Eğitimin Hukuki Dayanakları: Kapsayıcı eğitimin hukuki dayanakları nelerdir? Kapsayıcı eğitim için mevzuat ve politikalar. Kapsayıcı eğitimi haklara dayalı bir yaklaşımla anlamak. Kapsayıcı eğitimi uygulamaya yönelik özel mevzuat ve politikalar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4. Hafta Kapsayıcı Eğitimin Hedefleri, İçeriği ve Uygulamaya Yansımaları: Kapsayıcı eğitimin hedefleri ve içeriği. Kapsayıcı öğretim uygulamaları ve öğrenme için evrensel tasarım (Öğretimin fiziksel, sosyal ve akademik boyutu). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5. Hafta Kapsayıcı Değerlendirme: Kapsayıcı değerlendirmenin özellikleri ve kapsayıcı değerlendirme yaklaşımları. Değerlendirmenin kapsayıcı olmasını sağlamak için öneriler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6. Hafta Kapsayıcı Eğitim Yaklaşım ve Uygulamaları: İnsan hakları temelli yaklaşım. Çok kültürlü yaklaşım. Kültürlere duyarlı eğitim. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7. Hafta Farklılaştırılmış öğretim. Türkçenin ikinci dil olarak öğretilmesi. Kapsayıcı eğitimde teknoloji kullanımı ve örnek uygulamalar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Yaratıcı Drama
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Kapsayıcı Eğitimde Dezavantajlı Gruplar: Ön yargı, kalıp yargı, ayrımcılık, damgalanma, ötekileştirme, sosyal dışlanma, sosyal içerme. Dezavantajlı grupların eğitiminde kapsayıcı eğitimin önemi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10. Hafta Kapsayıcı Eğitim ve Mülteci Çocukların Eğitimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11. Hafta Kapsayıcı Eğitim Programlarına Uygun Sınıf Uygulamaları. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12. Hafta Öğrenci ödev sunumları Tartışma, Soru-Cevap
13. Hafta Öğrenci ödev sunumları Tartışma, Soru-Cevap
14. Hafta Öğrenci ödev sunumları Tartışma, Soru-Cevap
15. Hafta FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 50
Final 1 50


Program Çıktıları
PÇ-1Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34