Lisans
Mühendislik Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Sayısal Tasarım I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
CSE3021 3 Sayısal Tasarım I 2/0/2 Z İngilizce 6
Dersin Amacı
To introduce students into the world of digital design.
To discuss all aspects of design and implementation methods.
To give an understanding of the design issues in combinational logic circuits.
To give an understanding of the design issues in sequential logic circuits.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Ders ve dersin laboratuvarı 2023-24 Akademik yılı Güz döneminde yüz yüze yapılacaktır.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul SAATÇI
Asistanlar Arş. Gör. Ahmet TALAB
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, GR-(A,B) 13:00-15:00 B1-2, GR-(C,D,E) 15:00-17:00 B1-2, Çarşamba, GR-A 09:00-11:00, GR-B 11:00-13:00, GR-C 13:00-15:00, GR-D 15:00-17:00, GR-E 17:00-19:00 Elektrik-Elektronik Mühendisliği Laboratuvarı
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe, 09:00-11:00, 2-D-17
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Teorik derslerde işlenen temel kavramlar laboratuvar saatlerinde somutlaştırılmaktadır. Bu nedenle laboratuvar saatlerinde yeni kavramlar öğretilmeyecek ve öğrenciler laboratuvar saatlerinde teorik derslerdeki kazanımlarını uygulayarak somutlaştıracaklardır. Bu bağlamda, öğrencilerden laboratuvara gelmeden önce teorik derslerde işlenmiş konularda yeterli birikimlerinin olması beklenmektedir.

Laboratuvar oturumları tasarlanmış lojik devrelerin simülasyonu ve test edilmesine ayrılmıştır. Bu zaman diliminde, giriş derslerindeki uygulamalardan farklı olarak, güdümlü öğretim ya da anlatım yapılmamakta, devre tasarımı, simülasyonu ve testi sırasında yaşanan sorunlara destek sağlanmaktadır.

Laboratuvar föyleri önceden dersin CATS sitesine yüklenmektedir. Öğrencilerden föyleri yayımlandıklarında incelemeleri ve çözümlemeleri beklenmektedir. Gerekli tasarım ve uygulama hazırlıklarının laboratuvar çalışması öncesinde yapılması ve simülasyon araçlarının kullanımının bireysel çabayla öğrenilmesi istenmektedir.

Ders anlatımını desteklemek için kullanılan görseller CATS ders sitesinde yayınlanmaktadır. Bu notların yalnız yol haritası olarak kullanılması gerekmektedir. Konuların tam ve ayrıntılı anlatımı ders kitabında bulunmaktadır. Öğrencilerin hazırlıklarını ders tanımında dökümü verilen yazılı kaynaklar üzerinde çalışarak yapmaları gereklidir.

Temel Kaynaklar
"Digital Design: With an Introduction to the Verilog HDL, VHDL, and SystemVerilog", Sixth Edition, Mano and Ciletti, Pearson, 2018.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Introduction to the course Oral presentation
2. Hafta Binary Numbers, Number Base Conversion, Complements, Signed Numbers Oral presentation
3. Hafta Binary Codes, Introduction to Boolean Algebra - Lab1 Oral presentation, Laboratory
4. Hafta Theorems & Properties of Boolean Algebra, Boolean Functions, Canonical and Standard Forms, Other Logic Operations - Lab 2 Oral presentation, Laboratory
5. Hafta K-Maps, Simplification of Boolean Functions, Product of Sums Simplifications - Lab 3 Oral presentation, Laboratory
6. Hafta Don’t-Care Conditions, NAND and NOR Implementations, Exclusive-OR - Lab 4 Oral presentation, Laboratory
7. Hafta Analysis of Combinational Circuits, Design of Combinational Circuits, Binary Adders and Subtractors - Lab 5 Oral presentation, Laboratory
8. Hafta Midterm - Lab 6 Oral presentation, Laboratory
9. Hafta Decimal Adders, Binary Multipliers, Magnitude Comparators - Lab 7 Oral presentation, Laboratory
10. Hafta Decoders, Encoders, Multiplexers, Introduction to Sequential Logic - Lab 8 Oral presentation, Laboratory
11. Hafta Latches, Flip-Flops - Lab 9 Oral presentation, Laboratory
12. Hafta Analysis of Sequential Circuits - Lab 10 Oral presentation, Laboratory
13. Hafta Design of Sequential Circuits Oral presentation
14. Hafta Recapitulation Oral presentation
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Laboratuvar 10 20
Final 1 50


ÖÇ-1Lojik devrelerin modellenmesinde Boole Cebrini kullanabileceklerdir
ÖÇ-2Küçük, Orta ve Büyük ölçekli devre elemanlarını içeren kombinasyonel lojik devrelerin analizini yapabileceklerdir.
ÖÇ-3Küçük, Orta ve Büyük ölçekli devre elemanlarını içeren kombinasyonel lojik devrelerin sentezini yapabileceklerdir.
ÖÇ-4Küçük, Orta ve Büyük ölçekli devre elemanlarını içeren ardışıl lojik devrelerin analizini yapabileceklerdir.
ÖÇ-5Küçük, Orta ve Büyük ölçekli devre elemanlarını içeren ardışıl lojik devrelerin sentezini yapabileceklerdir.
ÖÇ-6Kombinasyonel ve ardışıl lojik devreleri Proteus yazılımını kullanarak simüle edebileceklerdir.
ÖÇ-7Kombinasyonel ve ardışıl lojik devreleri Laboratuvarda gerçekleyip çalıştırabileceklerdir.
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÇ-2Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme veyorumlama becerisi.
PÇ-6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6           
ÖÇ 7