Bilgisayar Mühendisleri için Sinyaller ve Sistemler
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
CSE4050
4
Bilgisayar Mühendisleri için Sinyaller ve Sistemler
2/0/2
Z
İngilizce
5
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere matematiksel yöntemler kullanarak sürekli ve ayrık zamanlı işaretlerin ve sistemlerin temel özelliklerini, zaman ve frekans bölgelerinde analizlerini öğretmektir.
Anlatım ve problem cozumu+MATLAB/Simulink Uygulama (online)
Temel Kaynaklar
Luis Chaparro and Aydin Akan, Signals and Systems using MATLAB 3rd Ed. Academic Press, 2019, ISBN: 9780128142042.
Diğer Kaynaklar
Signals and Systems, Second Edition, A. V. Oppenheim, A. S. Willsky with S. H. Nawab, Prentice-Hall, 1997.
Signals and Systems, Simon Haykin and Barry Van Veen, 2nd, Edition, John Wiley, 2003.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Introduction to Signals
Anlatım ve lab
2. Hafta
CT and DT signals and basic operations on signals
Anlatım ve lab
3. Hafta
Exponential, unit impulse and unit step functions
Anlatım ve lab
4. Hafta
Introduction to Systems
Anlatım ve lab
5. Hafta
System Properties
Anlatım ve lab
6. Hafta
Linear Time-Invariant Systems and Convolution
Anlatım ve lab
7. Hafta
Midterm
8. Hafta
LTI System Properties
Anlatım ve lab
9. Hafta
Fourier Series Representation of CT Periodic Signals
Anlatım ve lab
10. Hafta
Fourier Series Representation of CT Periodic Signals
Anlatım ve lab
11. Hafta
Properties of Fourier Series
Anlatım ve lab
12. Hafta
The Continuous-Time Fourier Transform
Anlatım ve lab
13. Hafta
Properties of Fourier Transforms
Anlatım ve lab
14. Hafta
Filtering Concept
Anlatım ve lab
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Kısa sınav(lar)
4
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Sinyal ve sistem kavramlarını tanımlayabilecekler ve sinyalleri temel özelliklerine göre sınıflandırabileceklerdir.
ÖÇ-2
Temel sinyal modelleri: birim basamak, birim dürtü, sinüsoidal ve üstel sinyaller ile çalışabileceklerdir.
ÖÇ-3
Sistemleri sürekli yada ayrık zamanlı, doğrusal yada doğrusal olmayan, zamanla değişen yada değişmeyen, nedensel yada nedensel olmayan, tersi alınabilir yada alınamayan, kararlı yada kararsız olarak sınıflandırabileceklerdir.
ÖÇ-4
Bir sistemin dürtü cevabı kavramını tanımlayabileceklerdir.
ÖÇ-5
Bir periyodik sinyali bir Fourier serisi ile ifade edebileceklerdir.
ÖÇ-6
Bir aperiyodik sinyalin Fourier dönüşümünü hesaplayabilecekler ve onun genlik ve fazını analiz edebileceklerdir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme veyorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki
gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.