Sistem Analizi ve İnsan Bilgisayar Etkileşimi Tasarımı
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
CSE4061
4
Sistem Analizi ve İnsan Bilgisayar Etkileşimi Tasarımı
2/2/0
Z
İngilizce
5
Dersin Amacı
UML (Unified Modelin Language) kullanarak ve Unified Process yaklaşımını bir araç ve alt yapı olarak kulllanarak, Nesneye Yönelik analiz ve tasarım tekniklerinin öğrenilmesi, bir CASE (Computer Aided Software Engineering) aracı olan Visual Paradigm uygulamasını kullanarak pratik yapmak ve bütün bunları bir gerçek hayat projesine uygulamak.
Ön Koşullar
CSE211 Programming Language Concepts
Eş Koşullar
yoktur
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Assis. Prof. Dr. Yusuf ALTUNEL
Asistanlar
Arş. Gör. Arda ARŞIK
Ders Gün,Saat ve Yeri
Teori: Perşembe 13:00-15:00, AK ZA3 Lab: Pazartesi 09:00-16:00
AK LAB 2B-04/06 16:00-18:00 AK LAB 2B-03/05/07/09
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Derste teorik bilgi aktarımı, soru-cevap ve tartışmalar ile teorik içeriğin deşilmesi ve gerçek hayata teorinin nasıl uygulanabileceği hakkında bilgi verilmeis.
Uygulama derslerinde UML ve Neseneye Yönelik geliştirmeye uygun olarak tasarlanmış olan Visual Paradigm uygulamasının anlatılması ve bu uygulamanın kullanılarak teorik içeriğin nasıl uygulanacağının gösterimi.
Gerçek hayat uygulaması ve müşteri bularak yöntem ve bilginin gerçek kullanıcılar ve gerçek bir müşterinin amacı ve hedefleri belirlenmiş bir projeye nasıl uygulanabileceği, karşılaşılacak sorunların çözüm yöntemleri, BT proje yönetimi teknikleri kullanılarak ekibin yönetilmesi ve çıktı kalitesinin yükseltilmesi için pratik uygualamaların yapılarak deneyimlenmesi.
Temel Kaynaklar
Systems Analysis and Design in a Changing World, 7th Edition, Satzinger, Jackson & Burd
“UML and The Unified Process, Practical Object-Oriented Analysis and Design”, 2e; Jim Arlow & Ila Neustadt; Pearson Education, 2005.
Interaction Design, 4e; Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jenny Preece; Wiley, 2015.
“Systems Analysis and Design”; 8th Edition, Kenneth E. Kendall & Julie E. Kendall; Prentice Hall, 2011.
Diğer Kaynaklar
“Systems Analysis and Design with UML Version 2.0: An Object-Oriented Approach, 2nd Edition”; Alan Dennis, Barbara Haley Wixom, David Tegarden; Wiley, 2005.
“Object-Oriented Analysis and Design: Understanding System Development with UML 2.0”, Mike O'Docherty, John Wiley & Sons, Ltd., 2005 (ebook is available!).
“Expert ASP.NET 2.0 Advanced Application Design”; Dominic Selly, Andrew Troelsen, Tom Barnaby; Apress (Distributed by Springer-Verlag New York, Inc.), 2006 (ebook is available!).
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bölüm I Tanım: UML ve Unified Process Nedir?
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
2. Hafta
Bölüm II İhtiyaç: İhtiyaç iş akışı / Use case Modelleme
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
3. Hafta
Bölüm II İhtiyaç: İleri Use case Modelleme Teknikleri
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
4. Hafta
Bölüm III Analiz: Analiz iş akışı / Sınıf ve Nesneler
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
5. Hafta
Bölüm III Analiz: Analiz Sınıflarının Bulunması
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
6. Hafta
Bölüm III Analiz: Analiz İlişkileri
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
7. Hafta
Bölüm IV Analiz: İleri Konular - Kalıtım ve Çok Biçimlilik
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
8. Hafta
Bölüm IV Analiz: İleri Konular - Use case Gerçekleşmeleri ve Etkileşim Diyagramları
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
9. Hafta
Rogers,Sharp, & Preece - Bölüm 6: Kullanıcı Arayüzleri
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
10. Hafta
Ara sınav
Kapalı kitap klasik sınav
11. Hafta
Bölüm V Tasarım: Tasarım Sınıfları ve Analiz İlişkilerinin Tasarım İlişkilerine Dönüştürülmesi
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
12. Hafta
Bölüm VI Tasarım: Aktivite ve Durum Diyagramları
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
13. Hafta
Bölüm VI Tasarım: Arayüz ve Alt-Sistemler
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
14. Hafta
Bölüm VI Tasarım: Tasarım Seviyesinde Use Case Gerçeklemeleri
Kendall & Kendall Bölüm 11 & 12: Etkin Girdi ve Çıktı Tasarımı
Teori ders sunumu (MS Power Point), soru, cevap ve tartışmalar, Visual Paradigm ortamında analiz tekniklerinin uygulanması
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Projeler
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
UML ve Unified Process ile analiz ve tasarım süreçleri hakkında bilgi sahibi olmak.
ÖÇ-2
Bir BT projesinde, projenin kapsam ve hedeflerine uygun olarak ihtiyaç analizi yapabilmek.
ÖÇ-3
Kapsam ve ihtiyaçları baz alarak nesneye yönelik analiz çalışması yapabilmek.
ÖÇ-4
Kapsam, ihtiyaç ve analizlere uygun nesneye yönelik tasarım yapabilmek.
ÖÇ-5
Kullanıcı ara yüzü tasarımının yöntem ve temel ilkelerini kullanarak tasarım yapabilmek.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme veyorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki
gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.