Lisans
Mühendislik Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Yazılım Modelleme ve Tasarım

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
CSE0468 Yazılım Modelleme ve Tasarım 2/0/2 SA İngilizce 6
Dersin Amacı
Model Güdümlü Geliştirme (MDD) hem akademik yazılım mühendisliği araştırmalarında hem de endüstriyel uygulamalarda ortaya çıkan bir araştırma konusudur. Yazılım geliştirmenin odak noktasını kod yazma yerine örneğin modellerden otomatik olarak üretmeye ve  modell oluşturmaya kaydırır. MDD'nin temel varsayımı, birçok farklı alanın anlambilimini yakalamak için yeterince genel olan, ancak nihai olarak koda dönüşümü destekleyecek kadar hassas olan uygun bir modelin varlığıdır. Bu ders MDB'ye genel bir bakış sunmaktadır. Öğrencilerin MDD'nin temelini oluşturan kesin modeller oluşturma, bunları doğrulama ve MDD'deki ve ilgili alanlardaki son gelişmeleri keşfederek bunları uygulamalara dönüştürme konusunda deneyim kazanmaları beklenmektedir.

• Model Güdümlü Mimari (MDA)

• Birleşik Modelleme Dili (UML)

• Obje Kısıt Dili (OCL)

• Model özellikleri, doğrulama ve dönüşüm

• MDD için tasarım teknikleri (taraım kalıpları gibi)

• MDD Kullanarak uygulama geliştirme
 
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Instructor Mehmet Demir
Asistanlar - UML Diagram, Object Oriented Modelling
Ders Gün,Saat ve Yeri Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri The therotical elements of the course are covered by a programme of lectures, computer based activities and an essential course text. The practical study includes the successive laboratory studies on MDD and MDA.
Temel Kaynaklar "Model-Driven Software Engineering in Practice" Marco Brambilla, Jordi Cabot, Manuel  Wimmer; Morgan & Claypool Publishers 2012
Diğer Kaynaklar
Jos Warmer and Anneke Kleppe. "The Object Constraint Language", second edition, Addison-Wesley, 2003.
Grady Booch, James Rumbaugh, and Ivar Jacobson. "The Unified Modeling Language User Guide", second edition, Addison-Wesley, 2005
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş Sözlü anlatım
2. Hafta MDSE İlkeleri Sözlü anlatım ve laboratuvar
3. Hafta MDSE Kullanım Durumları Sözlü anlatım ve laboratuvar
4. Hafta Model Güdümlü Mimari (MDA) Sözlü anlatım ve laboratuvar
5. Hafta Geliştirme Sürecine MDSE'nin Entegrasyonu Sözlü anlatım ve laboratuvar
6. Hafta Bir Bakışta Dil Modellemesi Sözlü anlatım ve laboratuvar
7. Hafta Kendi Modelleme Dilinizi Geliştirme Sözlü anlatım ve laboratuvar
8. Hafta Kendi Modelleme Dilinizi Geliştirme Sözlü anlatım ve laboratuvar
9. Hafta Model-Model Dönüşümleri Sözlü anlatım ve laboratuvar
10. Hafta Model-Metin Dönüşümleri Sözlü anlatım ve laboratuvar
11. Hafta Modelleri Yönetme Sözlü anlatım ve laboratuvar
12. Hafta Proje Sunumları Sözlü anlatım ve laboratuvar
13. Hafta
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Projeler 1 60
Final 1 10


ÖÇ-1MDD ve MDA kavramlarını, ilkelerini ve teorilerini anlama
ÖÇ-2UML ve OCL bilgileri ile orta boyuttaki sistemleri tam olarak modellemek becerisi
ÖÇ-3Orta ölçekli sistemlerin tasarımlarını tanımlamak için çeşitli UML modellerini ve diğer tasarım tekniklerini kullanabilme
ÖÇ-4Farklı model dönüşümlerini kavrayabilme ve bunları orta ölçekli sistemlere uygulayabilme
ÖÇ-5MDD'yi kullanarak orta ölçekli uygulamaları belirleyebilir, tasarlayabilir ve uygulayabilir olma
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÇ-2Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme veyorumlama becerisi.
PÇ-6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5