Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Eğitim Felsefesi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0002 1 Eğitim Felsefesi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu ders ile lisans öğrencilerinin, eğitim felsefesi alanını tanımaları, eğitim öğretim etkinliklerini felsefî yaklaşımlarla ilişkilendirmeleri, öğretmenlik mesleğinin işlev ve etkilerini felsefî açıdan konumlandırabilme yeterliği kazanmaları hedeflenmiştir.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Hatice Leblebici
Asistanlar Kaynak kitaplar, sunumlar
Ders Gün,Saat ve Yeri OKL-B Pazartesi 13.00-14.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 4. Kat-403 OKL-A Pazartesi 15.00-16.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 4. Kat-403
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğr. Üyesi Dr. Hatice Leblebici h.leblebici@iku.edu.tr B-Blok Kat:9 Oda Numarası: 7 /Perşembe
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
Temel Kaynaklar

Sönmez, V. (2015). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Diğer Kaynaklar


Gutek, G. L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev. Nesrin Kale). Ankara: Ütopya.

§     John Locke. (2004). Eğitim Üzerine Düşünceler. İstanbul: Morpa Yayınları.

§     John Dewey, Demokrasi ve Eğitim. Başarı Yayıncılık.

§     Jean- Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları.

§     Immanuel Kant, Eğitim Üzerine. İstanbul: Say Yayınları.

§     Noddings, N. (2020). Eğitim Felsefesi, 3.baskı, (Çev. Raşit Çelik). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

§     Özdemir, Ö. (2021). Felsefe Sınıfı. AnkaraNobel Akademik Yayıncılık.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders izlencesinin ve dersin tanıtımı. Felsefenin tanımı, kapsamı, felsefe-eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
2. Hafta Felsefi akımlar ve eğitim: Felsefî akımlar ve eğitim alanına etkileri (idealizm ve eğitim, realizm ve eğitim, pragmatizm ve eğitim, varoluşculuk ve eğitim) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
3. Hafta Felsefi akımlar ve eğitim: Felsefî akımlar ve eğitim alanına etkileri (liberalizm ve eğitim, materyalizm ve eğitim, natüralizm ve eğitim, pozitivizm ve eğitim, postmodernizm ve eğitim) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
4. Hafta Genel felsefi akımların Türkiye’de eğitime etkileri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
5. Hafta Eğitim felsefesi akımları (daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, yeniden oluşturmacılık), politeknik eğitim Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
6. Hafta Türk eğitim felsefi temelleri (İslâmiyet öncesi Türk toplum yapısı ve eğitimin dayandığı felsefe, İslâmiyet sonrası Türk toplum yapısı ve eğitimin dayandığı felsefe, Selçuklular ve Osmanlılarda eğitimin dayandığı felsefe) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
7. Hafta Türk eğitim felsefi temelleri (Cumhuriyet dönemi eğitiminin dayandığı felsefe) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
8. Hafta Ara sınav haftası
9. Hafta Eğitim sistemlerinde alternatif okullar (Jean-Jacques Rousseau, John Dewey) Alternatif Okullar (Montesorri Okulları, Yeni Okul, Dalton Okulları, Brocwood Park Okulu, Paideia Okulları, Mıknatıs Okullar, A.S. Neil Özgür Okul Hareketi, Waldorf Okulları) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta Çocuklar İçin Felsefe (P4C) nedir? Çocuklar İçin Felsefede (P4C) geliştirilmesi beklenen beceriler ve kullanılan yöntemler Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Çocuklar İçin Felsefe (P4C) ile etkinlik hazırlama ve ilgili örnekleri inceleme (Uzman daveti) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap, problem çözme, beyin fırtınası, drama.
12. Hafta Çocuklar İçin Felsefe (P4C) ders planlarının tasarımı Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta Dönem sonu bitirme projelerinin gruplar tarafından sunulması Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta Dönem sonu bitirme projelerinin gruplar tarafından sunulması Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta Final Sınavı Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Eğitim felsefesi alanına ait kavram, soru ve sorunları tanır.
ÖÇ-2Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini tanır.
ÖÇ-3Eğitim olgusuna farklı bakış açılarından bakabilmenin olanaklarını kavrar.
ÖÇ-4Eğitim alanındaki uygulamaları, felsefi kavramlar düzeyine aktarır.
ÖÇ-5Okullarda uygulamada olan müfredat programlarını, felsefe tarihindeki temelleriyle ilişkilendirir.
ÖÇ-6Var olan eğitim sorunlarına eleştirel bir yaklaşım geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6