Bu ders ile lisans öğrencilerinin, eğitim felsefesi alanını tanımaları, eğitim öğretim etkinliklerini felsefî yaklaşımlarla ilişkilendirmeleri, öğretmenlik mesleğinin işlev ve etkilerini felsefî açıdan konumlandırabilme yeterliği kazanmaları hedeflenmiştir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Hatice Leblebici
Asistanlar
Kaynak kitaplar, sunumlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
OKL-B Pazartesi 13.00-14.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 4. Kat-403
OKL-A Pazartesi 15.00-16.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 4. Kat-403
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğr. Üyesi Dr. Hatice Leblebici
h.leblebici@iku.edu.tr B-Blok Kat:9 Oda Numarası: 7 /Perşembe
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
Temel Kaynaklar
Sönmez, V. (2015). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Gutek, G. L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev. Nesrin Kale). Ankara: Ütopya.
§ John Locke. (2004). Eğitim Üzerine Düşünceler. İstanbul: Morpa Yayınları.
§ John Dewey, Demokrasi ve Eğitim. Başarı Yayıncılık.
§ Jean- Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları.
§ Immanuel Kant, Eğitim Üzerine. İstanbul: Say Yayınları.
§ Noddings, N. (2020). Eğitim Felsefesi, 3.baskı, (Çev. Raşit Çelik). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
§ Özdemir, Ö. (2021). Felsefe Sınıfı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders izlencesinin ve dersin tanıtımı.
Felsefenin tanımı, kapsamı, felsefe-eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
2. Hafta
Felsefi akımlar ve eğitim: Felsefî akımlar ve eğitim alanına etkileri (idealizm ve eğitim, realizm ve eğitim, pragmatizm ve eğitim, varoluşculuk ve eğitim)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
3. Hafta
Felsefi akımlar ve eğitim: Felsefî akımlar ve eğitim alanına etkileri (liberalizm ve eğitim, materyalizm ve eğitim, natüralizm ve eğitim, pozitivizm ve eğitim, postmodernizm ve eğitim)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
4. Hafta
Genel felsefi akımların Türkiye’de eğitime etkileri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
5. Hafta
Eğitim felsefesi akımları (daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, yeniden oluşturmacılık), politeknik eğitim
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
6. Hafta
Türk eğitim felsefi temelleri (İslâmiyet öncesi Türk toplum yapısı ve eğitimin dayandığı felsefe, İslâmiyet sonrası Türk toplum yapısı ve eğitimin dayandığı felsefe, Selçuklular ve Osmanlılarda eğitimin dayandığı felsefe)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
7. Hafta
Türk eğitim felsefi temelleri (Cumhuriyet dönemi eğitiminin dayandığı felsefe)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri.
8. Hafta
Ara sınav haftası
9. Hafta
Eğitim sistemlerinde alternatif okullar (Jean-Jacques Rousseau, John Dewey)
Alternatif Okullar (Montesorri Okulları, Yeni Okul, Dalton Okulları, Brocwood Park Okulu, Paideia Okulları, Mıknatıs Okullar, A.S. Neil Özgür Okul Hareketi, Waldorf Okulları)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta
Çocuklar İçin Felsefe (P4C) nedir? Çocuklar İçin Felsefede (P4C) geliştirilmesi beklenen beceriler ve kullanılan yöntemler
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Çocuklar İçin Felsefe (P4C) ile etkinlik hazırlama ve ilgili örnekleri inceleme (Uzman daveti)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap, problem çözme, beyin fırtınası, drama.
12. Hafta
Çocuklar İçin Felsefe (P4C) ders planlarının tasarımı
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
Dönem sonu bitirme projelerinin gruplar tarafından sunulması
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
Dönem sonu bitirme projelerinin gruplar tarafından sunulması
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta
Final Sınavı
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Eğitim felsefesi alanına ait kavram, soru ve sorunları tanır.
ÖÇ-2
Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini tanır.
ÖÇ-3
Eğitim olgusuna farklı bakış açılarından bakabilmenin olanaklarını kavrar.
ÖÇ-4
Eğitim alanındaki uygulamaları, felsefi kavramlar düzeyine aktarır.
ÖÇ-5
Okullarda uygulamada olan müfredat programlarını, felsefe tarihindeki temelleriyle ilişkilendirir.
ÖÇ-6
Var olan eğitim sorunlarına eleştirel bir yaklaşım geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.