Bu dersin amacı öğrencilerin sosyoloji teorileri ile eğitim arasında ilişkiyi açıklayabilmelerini, eğitimin makro ve mikro düzyede sosyolojik incelemesini gerçekleştirebilmelerini, eğitim sosyolojisinin eğitim paydaşlarına ve özellikle eğitimcilere olan katkısını tartışabimelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, Saat: 10:00-12:00, Basın Ekspres yerleşkesi, B Blok, 10.kat
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş ve araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejileri- anlatım, tartışma, gözlem yöntemleri, soru-cevap, gösteri ve sunum teknikleri
Temel Kaynaklar
1.
Bayrak, C., Şimşek, H., Suğur, N., Aypay, A., Şişman, M., Özdemir, S., Özcan, M., Erkılıç, T. Ve Kesim, E. ( (2011). Eğitim Sosyolojisi, A. Boyacı (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretiim Fakültesi Yayınları.
A. Giddens (2004). Sosyoloji. İstanbul: Say Yayınları.
Gündüz, M. (2021). Eğitim sosyolojisi.
Diğer Kaynaklar
1. Akyüz, H. (2018). Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları
2. Aydın, M. (2014). Toplum, Kültür, Eğitim. Ankara: Pegem akademi yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Genel Tanışma ve Dersin İşleyişi ile İlgili Bilgilendirme
Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar :
Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı
Eğitim sosyolojisinin önemi
Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı
-
2. Hafta
Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar :
Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı
Eğitim sosyolojisinin önemi
Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi ve kısa tarihi
Eğitim sosyolojisinin
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Eğitim sosyolojisinin önemi ve özellikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Dünya’da sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Türkiye’de sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Temel sosyolojik teoriler
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Eğitim ve toplumsal değişim
Eğitim ve toplumsal hareketlilik: Toplumsal hareketlilik
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta
Kültür ve eğitim
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Eğitimde eşitsizlikler: Eğitimde fırsat ve imkân eşitliği
Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi, anlatım ve tartışma yöntemleri, gösteri ve sunum teknikleri
12. Hafta
Türkiye’de eğitim ve toplum
Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi, anlatım ve tartışma yöntemleri, gösteri ve sunum teknikleri
13. Hafta
Eğitim sosyolojisinde güncel tartışmalar: Eğitim ve göç
Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi, anlatım ve tartışma yöntemleri, gösteri ve sunum teknikleri
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Eğitim, sosyoloji ve eğitim sosyolojisi kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2
Bir toplumsal kurum olarak eğitimin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3
Dünyada ve Türkiye’de eğitim sosyolojisine katkı yapan önemli bilim insanlarının katkılarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-4
Türk Milli Eğitiminin genel ve özel amaçlarını açıklar ve bu amaçlar ile toplumsal değerler arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ-5
Eğitim ve farklı toplumsal kurumlar (aile, siyaset, ekonomi, din vb.) arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-6
Eğitimin bireysel ve toplumsal işlevlerini sözlü ifade eder.
ÖÇ-7
Açık bir sistem olarak okul sistemini oluşturan temel öğeleri açıklar ve okul sisteminin öğelerini etkileyen etmenleri tartışır.
ÖÇ-8
Kültür kavramının tanımını yapar ve kültür, eğitim ve okul arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-9
Okul kültürünün öğelerini ve alt öğelerini açıklar.
ÖÇ-10
Bilgi toplumundaki bir öğretmenin sahip olması gereken özellikleri ve öğretmenlik mesleğini meslekleşme koşullarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-11
Eğitim ve toplumsal değişimin ilişkisini açıklar. Toplumsal değişimin eğitimi, eğitimin de toplumsal değişimi nasıl etkilediğini kavrar.
ÖÇ-12
Toplumsallaşma, toplumsal statü, toplumsal hareketlilik ve toplumsal tabakalaşma kavramlarını tanımlar.
ÖÇ-13
Eğitimde fırsat eşitliği kavramını tanımlar ve Türkiye’deki uygulamalarını değerlendirir.
ÖÇ-14
Eğitim üzerine bir sosyolojik inceleme yapabilme becerisine sahip olur. Gerçekleştirdiği bir sosyolojik inceleme çalışmasını sunar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.