Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Eğitim Sosyolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0003 2 Eğitim Sosyolojisi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı



Bu dersin amacı öğrencilerin sosyoloji teorileri ile eğitim arasında ilişkiyi açıklayabilmelerini, eğitimin makro ve mikro düzyede sosyolojik incelemesini gerçekleştirebilmelerini, eğitim sosyolojisinin eğitim paydaşlarına ve özellikle eğitimcilere olan katkısını tartışabimelerini sağlamaktır.  


Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, Saat: 10:00-12:00, Basın Ekspres yerleşkesi, B Blok, 10.kat
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş ve araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejileri- anlatım, tartışma, gözlem yöntemleri,    soru-cevap, gösteri ve sunum teknikleri
Temel Kaynaklar

1.     


      Bayrak, C., Şimşek, H., Suğur, N., Aypay, A., Şişman, M., Özdemir, S., Özcan, M., Erkılıç, T. Ve Kesim, E. ( (2011). Eğitim Sosyolojisi, A. Boyacı (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretiim Fakültesi Yayınları.

  A. Giddens (2004). Sosyoloji. İstanbul: Say Yayınları.

  Gündüz, M. (2021). Eğitim sosyolojisi.

 

 

 

Diğer Kaynaklar

1.     Akyüz, H. (2018). Eğitim Sosyolojisi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları

2.     Aydın, M. (2014). Toplum, Kültür, Eğitim. Ankara: Pegem akademi yayınları



 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Genel Tanışma ve Dersin İşleyişi ile İlgili Bilgilendirme Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar : Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı Eğitim sosyolojisinin önemi Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı -
2. Hafta Eğitim ve toplum ile ilgili temel kavramlar : Eğitim ve eğitim sosyolojisi kavramlarının tanımı Eğitim sosyolojisinin önemi Toplum ve toplumsal kurum kavramlarının tanımı Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi ve kısa tarihi Eğitim sosyolojisinin Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Eğitim sosyolojisinin önemi ve özellikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Dünya’da sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Türkiye’de sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Temel sosyolojik teoriler Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Eğitim ve toplumsal değişim Eğitim ve toplumsal hareketlilik: Toplumsal hareketlilik Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta Kültür ve eğitim Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Eğitimde eşitsizlikler: Eğitimde fırsat ve imkân eşitliği Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi, anlatım ve tartışma yöntemleri, gösteri ve sunum teknikleri
12. Hafta Türkiye’de eğitim ve toplum Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi, anlatım ve tartışma yöntemleri, gösteri ve sunum teknikleri
13. Hafta Eğitim sosyolojisinde güncel tartışmalar: Eğitim ve göç Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi, anlatım ve tartışma yöntemleri, gösteri ve sunum teknikleri
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Eğitim, sosyoloji ve eğitim sosyolojisi kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2Bir toplumsal kurum olarak eğitimin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3Dünyada ve Türkiye’de eğitim sosyolojisine katkı yapan önemli bilim insanlarının katkılarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-4Türk Milli Eğitiminin genel ve özel amaçlarını açıklar ve bu amaçlar ile toplumsal değerler arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ-5Eğitim ve farklı toplumsal kurumlar (aile, siyaset, ekonomi, din vb.) arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-6Eğitimin bireysel ve toplumsal işlevlerini sözlü ifade eder.
ÖÇ-7Açık bir sistem olarak okul sistemini oluşturan temel öğeleri açıklar ve okul sisteminin öğelerini etkileyen etmenleri tartışır.
ÖÇ-8Kültür kavramının tanımını yapar ve kültür, eğitim ve okul arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-9Okul kültürünün öğelerini ve alt öğelerini açıklar.
ÖÇ-10Bilgi toplumundaki bir öğretmenin sahip olması gereken özellikleri ve öğretmenlik mesleğini meslekleşme koşullarını bilir ve tartışır.
ÖÇ-11Eğitim ve toplumsal değişimin ilişkisini açıklar. Toplumsal değişimin eğitimi, eğitimin de toplumsal değişimi nasıl etkilediğini kavrar.
ÖÇ-12Toplumsallaşma, toplumsal statü, toplumsal hareketlilik ve toplumsal tabakalaşma kavramlarını tanımlar.
ÖÇ-13Eğitimde fırsat eşitliği kavramını tanımlar ve Türkiye’deki uygulamalarını değerlendirir.
ÖÇ-14Eğitim üzerine bir sosyolojik inceleme yapabilme becerisine sahip olur. Gerçekleştirdiği bir sosyolojik inceleme çalışmasını sunar.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6           
ÖÇ 7           
ÖÇ 8           
ÖÇ 9           
ÖÇ 10           
ÖÇ 11           
ÖÇ 12           
ÖÇ 13           
ÖÇ 14