Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Eğitim Tarihi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0005 3 Türk Eğitim Tarihi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı en eski tarihlerden günümüze kadar Türk Eğitim tarihi hakkında bilgi sahibi olabilme, Türklerin yaşadıkları eğitimsel deneyimleri, düşünür ve devlet adamlarının eğitimsel görüşlerini ve eğitim politikalarını ifade edebilme ve eleştirel gözle inceleyebilmektir. Bu bilgiler ışığında eğitim sorunlarımızı anlayabilme ve çözümler geliştirebilmektir

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Hatice Leblebici
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri A Grubu Salı 12:00-13:50 BK A-204 BGrubu Salı 10:00-11:50 BK A-204
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

 Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejileri- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar

1.      Akyüz, Y. (2018). Türk Eğitim Tarihi, 30.baskı, Pegem Akademik yayıncılık, Ankara.

Diğer Kaynaklar

1.      Önder, M. (2014). Türk Eğitim Tarihi, Anı yayıncılık

2.      Sarıoğlu, M. (2012). Türk Eğitim Tarihinden Esintiler, Umuttepe yayınları, Kocaeli. 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Türkler Müslüman Olmadan Önce Eğitim: Hunlarda eğitim Göktürklerde eğitim Uygurlarda eğitim Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta İç Asya Müslüm Türklerinde Eğitim: Karahanlılar Önemli isimler: Farabi, İbni Sina, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim: Selçuklularda eğitim Anadolu beyliklerine eğitim Medreseler Ahilik ve Türk eğitim tarihindeki önemi Nizamülmülk’ün Türk eğitim tarihindeki önemi Önemli isimler: Mevlana Celalettin, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli, Aşık Paşa. Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar Eğitim I: Osmanlı medrese düzeni Osmanlı ilköğretim Osmanlılarda saray eğitimi Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar II: Osmanlılarda askeri eğitim Osmanlılarda halk eğitimi Önemli isimler: Hacı Bayram Veli, Katip Çelebi, İbrahim Müteferrika, Erzurumlu İbrahim Hakkı Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi: Yenileşme döneminde açılan askeri okullar Yenileşme döneminde açılan sivil okullar İlköğretim zorunluluğu Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi Önemli isimler: Mehmet Ali Paşa, Sümbülzade Vehbi Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Tanzimat Dönemi – I. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Öğretmen yetiştirme politikası Önemli isimler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Selim Sabit Efendi Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta Ara Sınav Sınav
9. Hafta I.Meşrutiyet Dönemi – II. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler Öğretmen yetiştirme politikası Önemli isimler: Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey. Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta II . Meşrutiyet Dönemi - Kurtuluş Savaşı: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler Öğretmen yetiştirme politikası Önemli isimler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Kurtuluş Savaşı - Türkiye Cumhuriyeti: Milli uyanış ve örgütlenmede öğretmenlerin katkısı Maarif kongresi ve önemi Eğitimin idari teşkilatlanması Azınlık ve yabancı okulların durumu Halk eğitimi çalışmaları Önemli isimler: Kazım Karabekir Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Tevhid-i Tedrisat Eğitimin temel amaçları ve ilkeleri Yazı, dil, tarih ve kültür inkılapları Okul öncesi eğitimde yenilik ve gelişmeler İlköğretimde yenilik ve gelişmeler Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitim, azınlık ve yabancı okulların durumu Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel dershanelerin eğitimimizdeki yeri Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Öğretmen yetiştirme politikası ve çalışmaları Köy enstitülerini kuruluşu, programları ve çalışmaları Heyet-i ilmiyeler ve eğitim şuralarında görüşülen konular Halk eğitimi çalışmaları Önemli isimler: Mustafa Necati, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, John Dewey, Kate Wofford Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Türk eğitim tarihinin dönemlerindeki eğitsel uygulamalara katkı sağlamış düşünürlerin ve eğitim bilimcilerin eğitim-öğretime ilişkin görüşlerini açıklar.
ÖÇ-2Türk eğitim tarihini dikkate alarak Türk eğitim sisteminde yaşanan sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirir.
ÖÇ-3Türk eğitim sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz eder.
ÖÇ-4Türk Eğitim tarihinde eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirmede gerçekleştirilen politikaları ve uygulamaları açıklar.
ÖÇ-5Türklerin Müslüman olmadan önceki dönmeden Türkiye Cumhuriyeti dönemline kadar olan tarihi süreçte Türk eğitiminin eğitim basamaklarındaki gelişimleri açıklar.
ÖÇ-6Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklar ve tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6