Bu dersin genel amacı en eski tarihlerden günümüze kadar Türk Eğitim tarihi hakkında bilgi sahibi olabilme, Türklerin yaşadıkları eğitimsel deneyimleri, düşünür ve devlet adamlarının eğitimsel görüşlerini ve eğitim politikalarını ifade edebilme ve eleştirel gözle inceleyebilmektir. Bu bilgiler ışığında eğitim sorunlarımızı anlayabilme ve çözümler geliştirebilmektir
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Hatice Leblebici
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
A Grubu Salı 12:00-13:50 BK A-204
BGrubu Salı 10:00-11:50 BK A-204
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejileri- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
1. Akyüz, Y. (2018). Türk Eğitim Tarihi, 30.baskı, Pegem Akademik yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar
1. Önder, M. (2014). Türk Eğitim Tarihi, Anı yayıncılık
2. Sarıoğlu, M. (2012). Türk Eğitim Tarihinden Esintiler, Umuttepe yayınları, Kocaeli.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkler Müslüman Olmadan Önce Eğitim:
Hunlarda eğitim
Göktürklerde eğitim
Uygurlarda eğitim
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta
İç Asya Müslüm Türklerinde Eğitim:
Karahanlılar Önemli isimler: Farabi, İbni Sina, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim:
Selçuklularda eğitim
Anadolu beyliklerine eğitim
Medreseler
Ahilik ve Türk eğitim tarihindeki önemi
Nizamülmülk’ün Türk eğitim tarihindeki önemi
Önemli isimler: Mevlana Celalettin, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli, Aşık Paşa.
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar Eğitim I:
Osmanlı medrese düzeni
Osmanlı ilköğretim
Osmanlılarda saray eğitimi
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar II:
Osmanlılarda askeri eğitim
Osmanlılarda halk eğitimi
Önemli isimler: Hacı Bayram Veli, Katip Çelebi, İbrahim Müteferrika, Erzurumlu İbrahim Hakkı
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi:
Yenileşme döneminde açılan askeri okullar
Yenileşme döneminde açılan sivil okullar
İlköğretim zorunluluğu
Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi
Önemli isimler: Mehmet Ali Paşa, Sümbülzade Vehbi
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Tanzimat Dönemi – I. Meşrutiyet Dönemi:
İlköğretimde yenilik ve gelişmeler
Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler
Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler
Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler
Öğretmen yetiştirme politikası
Önemli isimler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Selim Sabit Efendi
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
Ara Sınav
Sınav
9. Hafta
I.Meşrutiyet Dönemi – II. Meşrutiyet Dönemi:
İlköğretimde yenilik ve gelişmeler
Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler
Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler
Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler
Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler
Öğretmen yetiştirme politikası
Önemli isimler: Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey.
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta
II . Meşrutiyet Dönemi - Kurtuluş Savaşı:
İlköğretimde yenilik ve gelişmeler
Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler
Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler
Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler
Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler
Öğretmen yetiştirme politikası
Önemli isimler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Kurtuluş Savaşı - Türkiye Cumhuriyeti:
Milli uyanış ve örgütlenmede öğretmenlerin katkısı
Maarif kongresi ve önemi
Eğitimin idari teşkilatlanması
Azınlık ve yabancı okulların durumu
Halk eğitimi çalışmaları
Önemli isimler: Kazım Karabekir
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti:
Tevhid-i Tedrisat
Eğitimin temel amaçları ve ilkeleri
Yazı, dil, tarih ve kültür inkılapları
Okul öncesi eğitimde yenilik ve gelişmeler
İlköğretimde yenilik ve gelişmeler
Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti:
Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler
Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler
Özel eğitim, azınlık ve yabancı okulların durumu
Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler
Özel dershanelerin eğitimimizdeki yeri
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti:
Öğretmen yetiştirme politikası ve çalışmaları
Köy enstitülerini kuruluşu, programları ve çalışmaları
Heyet-i ilmiyeler ve eğitim şuralarında görüşülen konular
Halk eğitimi çalışmaları
Önemli isimler: Mustafa Necati, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, John Dewey, Kate Wofford
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türk eğitim tarihinin dönemlerindeki eğitsel uygulamalara katkı sağlamış düşünürlerin ve eğitim bilimcilerin eğitim-öğretime ilişkin görüşlerini açıklar.
ÖÇ-2
Türk eğitim tarihini dikkate alarak Türk eğitim sisteminde yaşanan sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirir.
ÖÇ-3
Türk eğitim sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz eder.
ÖÇ-4
Türk Eğitim tarihinde eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirmede gerçekleştirilen politikaları ve uygulamaları açıklar.
ÖÇ-5
Türklerin Müslüman olmadan önceki dönmeden Türkiye Cumhuriyeti dönemline kadar olan tarihi süreçte Türk eğitiminin eğitim basamaklarındaki gelişimleri açıklar.
ÖÇ-6
Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklar ve tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.