Öğretmen adayının okul öncesi dönem çocuğunun oyun gelişimini ve gereksinimini anlaması, oyuna eşlik edenlerin rolü, oyun materyalleri ve güvenliği konusunda farkındalık geliştirmesini ve oyuna çok boyutlu bakış açısı geliştirmesini sağlamaktır.
Ön Koşullar
Derse %70 oranında devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Derse %70 oranında devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr. Üyesi Ebru Aydın
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
A Grubu Salı 09.00-12.00; B Grubu Salı 12.00-15.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
CUMA 10.00-12.00
AK B10-5
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, soru-cevap, tartışma, oyun, rol oynama, beyin fırtınası, gösterip yaptırma, gözlem.
Temel Kaynaklar
And, M. (1999). Oyun ve bügü. Ankara: Türkiye İşbankası Yayınları.
Şen, M. (2010). Erken çocukluk döneminde oyun. Erken Çocukluk Eğitimi (p. 403-431). (H. İ. Diken,Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
Baykoç Dönmez, N.(1992). Oyun kitabı. İstanbul: Esin Yayınevi.
Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: MORPA Kültür Yayınları.
Pehlivan, H. (2005). Oyun ve öğrenme. Ankara: Anı Yayınları.
Özdoğan, B. (2004). Çocuk ve oyun: çocuğa oyunla yardım. Ankara: Anı Yayıncılık.
Poyraz, H. (1999). Okul öncesi dönemde oyun ve oyuncak. Ankara: Anı Yayıncılık.
Elkind, D. (2011). Oyunun gücü (B. Onur, Çev. Ed.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Makaleler
•Göncü, A. (2001). Çocuk Oyunlarının Gelişiminde Toplumsal ve Kültürel Bağlamın Rolü. Dünyada ve Türkiye’de Değişen Çocukluk, 3. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, s. 37-50, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
•Güler, T. (2007). Erken Çocukluk Döneminde "Oyun Planlama" Modeli. Eğitim ve Bilim, 32 (143), 117-128.
•Dinçer, Ç., Gürkan, T. ve Şen, M. (2011). Geleneksel Ve Günümüz Çocuk Oyunlarının Karşılaştırılması. Günümüzde Çocuk Oyun ve Oyuncaklarında Yaşanan Değişimler Sempozyumu. T.C. Turizm ve Kültür Bakanlığı Yayınları:3281, 41-56.
•Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş. ve Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 1-16.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, ders içeriğinin, derse ilişkin beklentilerin paylaşılması ve sorumluluklarının açıklanması
Oyunun tarihi, hayvanlarda oyun
Yüz yüze
2. Hafta
Oyun Nedir? Oyun İçin Ne Gereklidir? Oyunun İşlevi Nedir?
Yüz yüze
3. Hafta
Oyunun Özellikleri, Tarihçesi ve Oyun ile İlgili Temel Görüşler
Yüz yüze
4. Hafta
Klasik ve Modern Oyun Kuramları
Yüz yüze
5. Hafta
Oyun Türleri
Yüz yüze
6. Hafta
Oyun Gelişimi, Aşamaları ve Diğer Gelişim Alanlarına Etkileri
Yüz yüze
7. Hafta
Oyun Materyalleri ve Oyuncaklar
Yüz yüze
8. Hafta
Oyun Etkinlikleri Uygulama Örnekleri
Yüz yüze
9. Hafta
Ara sınav
Sınav
10. Hafta
Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmede Oyunun Yeri ve İşlevi
Yüz yüze
11. Hafta
Oyun Temelli Esnek Öğrenme Ortamı Oluşturma
Yüz yüze
12. Hafta
Oyun Temelli Öğrenme Etkinlikleri Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Yüz yüze
13. Hafta
Oyun Temelli Öğrenme Etkinlikleri Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Yüz yüze
14. Hafta
Oyun Temelli Öğrenme Etkinlikleri Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Yüz yüze
15. Hafta
Final sınavı
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
25
Derse Devam / Katılım
1
20
Final
1
30
ÖÇ-1
Oyun kavramını, işlevini ve tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ-2
Oyuna ilişkin farklı görüşleri ve oyun kuramlarını açıklar.
ÖÇ-3
Erken çocukluk döneminde oyun ve çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamalarını sıralar.
ÖÇ-4
Oyunun çocuğun bilişsel, sosyal-duygusal, motor ve dil gelişimi için önemini açıklar.
ÖÇ-5
Oyunun eğitimdeki yeri ve önemini açıklar
ÖÇ-6
Oyun ve oyuncak seçiminde dikkat edilecek özellikleri sayar.
ÖÇ-7
Oyun etkinliği planlar, uygular ve değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.