Bu dersin genel amacı öğrencilerin öğrenme ilkeleri ile öğrenme modelleri, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kavrayabilmeleri, edindikleri bilgi ve beceriler doğrultusunda bir ders planı hazırlayarak etkili bir ders süreci tasarlayabilmeleridir.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
3. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 12:00-14:00 (Z-03), 14:00-15:00 (B-302)
Görüşme Saatleri ve Yeri
Gülten Feryal GÜNDÜZ, Pazartesi, 14:00-14:50, Basın Ekspres yerleşkesi, B Blok, 10.kat, Ofis No: 118
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
- Demirel, Ö. (2023). Öğretim ilke ve yöntemler öğretme sanatı. 26.baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar
- Erginer, E (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri uygulamalı bir çalışma, 7.baskı,Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.
-
- Doğanay, A. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, 11.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.
- Duman, B. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri, Anı yayıncılık, Ankara.
Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, 7.baskı, Anı Yayıncılık, Ankara
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin amacı, konuları, işlenişi hakkında bilgi verme.
2. Hafta
Eğitim Programı ve Etkili öğretim için dikkat edilmesi gereken ilkeler
Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki
Öğretim ilkelerinin tanımı ve örneklendirilmesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Öğretim model ve yaklaşımları:
Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Öğretim model ve yaklaşımları:
Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Öğretim stratejileri:
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Düz anlatım yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Panel
Forum
Sempozyum
Konferans
Soru-cevap...
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Tartışma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Büyük- küçük grup tartışması
Çember tekniği
Zıt panel
Münazara
Görüş geliştirme
Açık oturum
Akvaryum…
Sunuş öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
Kavramların öğretimi ve görüşme yöntemi
Anlam çözümleme tabloları
Kavram ağları
Kavram haritası
Zihin haritası
Kavramsal değişim metinleri
Kavram karikatürleri..
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta
Ara sınav
10. Hafta
Örnek olay yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Workshop
Beyin fırtınası
Altı şapkalı düşünme
Altı uygulama ayakkabısı
Problem çözme
Konuşma halkası...
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Gösterip yaptırma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Gösteri
Dramatizasyon (canlandırma)
Deney
Gözlem
Gezi
Sergi
Eğitsel oyunlar
Arkası yarın
İstasyon...
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama
Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi- Soru-cevap, tartışma ve gösteri teknikleri
13. Hafta
İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama
Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi- Soru-cevap, tartışma ve gösteri teknikleri
14. Hafta
Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Öğrenme, öğretme ve eğitim kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2
Bir eğitim programının temel öğelerini tanımlar ve kapsamlarını açıklar.
ÖÇ-3
Bir ders planında olması gereken giriş, geliştirme ve sonuç aşamalarının kapsamını açıklar.
ÖÇ-4
Öğretim ilkelerinin özelliklerini açıkar.
ÖÇ-5
Öğretim modellerinin özelliklerini açıklar ve öğretim modellerini benzerlik ve farklılıkları doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-6
Öğretim stratejilerinin özelliklerini açıklar ve güçlü ve zayıf yönleri doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-7
Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin tanımını ve özelliklerini açıklar ve güçlü-zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ-8
Öğretim yöntem ve tekniklerinin detaylı olarak nasıl kullanıldığının açıklandığı bir ders planı hazırlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.