Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0009 5 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı

Türk Eğitim Sisteminin amaç ve yapısını, belli başlı yönetim kuramlarını ve bu kuramların insan doğasına ilişkin sayıltıları tanıyabilme, bu süreçte bir örgüt olarak okulun yönetim ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmektir.

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Dr.Öğr. Üyesi Demet Zafer Güneş
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 09:00-10:50, BK A-602 Cuma, 11.00-12.50 BK A-404
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 13:00-15:00, BK B-10-06
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay.

 

Temel Kaynaklar

Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Akın, U. (Editör) (2021) Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. PegemA Yayınevi.

 

Diğer Kaynaklar

 Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik Yönleriyle okul yöneticiliği. (4. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.


Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.Ankara: Pegem Yayıncılık.

Başaran, İ.E. ve Çınkır, Ş. (2014 ) Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları


Çelik, V. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. 

Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Baskı). İstanbul: Beta.-

Taymaz, Haydar (1995). Okul Yönetimi. Ankara: Saypa Yayın Dağıtım ve Kitabevi. 

Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders tanıtımı: kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama Sözlü anlatım
2. Hafta Yönetim Bilimi, Okul Örgütü ve Yönetimi Sözlü anlatım, tartışma
3. Hafta Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar Sözlü anlatım, tartışma
4. Hafta Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar Sözlü anlatım, tartışma
5. Hafta Türk Eğitim Sisteminin yasal dayanakları / Türk Eğitim sisteminin amaç ve ilkeleri Sözlü anlatım, tartışma
6. Hafta Türk Eğitim Sisteminin yapısı Sözlü anlatım, örnek olay
7. Hafta Yöneticilik ve Liderlik Sözlü anlatım, beyin fırtınası
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Personel Hizmetlerinin Yönetimi , Öğrenci Hizmetlerinin Yönetimi Sözlü anlatım, tartışma
10. Hafta Öğretim Hizmetlerinin Yönetimi, Eğitim Hizmetlerinin Yönetimi, Genel Hizmetlerin Yönetimi Sözlü anlatım, tartışma
11. Hafta Okullarda kültür ve iklim Sözlü anlatım, tartışma, örnek olay
12. Hafta Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları) Sözlü anlatım, beyin fırtınası
13. Hafta Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları) Sözlü anlatım, beyin fırtınası, tartışma
14. Hafta Okul çevre ilişkileri Sözlü anlatım, tartışma
15. Hafta Final sınavı Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 5
Final 1 45


ÖÇ-1Eğitim sisteminin ve okulların temel özelliklerini açıklar
ÖÇ-2Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve temel ilkelerini ifade eder.
ÖÇ-3Yönetim yaklaşımlarını yorumlamada örgütlerde insan doğasına ilişkin bakış açılarını kullanır.
ÖÇ-4Yönetim süreçlerini, okul yönetimi özelinde uygulamalar üzerinden örneklendirir.
ÖÇ-5Eğitimle ilgili anayasa, yasa, yönetmelik ve yönergeleri anlatır.
ÖÇ-6Okul yöneticisinin personel yönetimi, eğitim-öğretim hizmetlerinin yönetimi ve öğrenci hizmetlerinin yönetimi konularında yapması gerekenleri açıklar.
ÖÇ-7Okul işletmesinin tüm yönlerini anlatır.
ÖÇ-8Okul-çevre ilişkisinin boyutlarını ifade eder.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6           
ÖÇ 7           
ÖÇ 8