Türk Eğitim Sisteminin amaç ve yapısını, belli başlı yönetim kuramlarını ve bu kuramların insan doğasına ilişkin sayıltıları tanıyabilme, bu süreçte bir örgüt olarak okulun yönetim ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmektir.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr. Üyesi Demet Zafer Güneş
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 09:00-10:50, BK A-602
Cuma, 11.00-12.50 BK A-404
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 13:00-15:00, BK B-10-06
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Tartışma, beyin fırtınası, örnek olay.
Temel Kaynaklar
Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Akın, U. (Editör) (2021) Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. PegemA Yayınevi.
Diğer Kaynaklar
Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik Yönleriyle okul yöneticiliği. (4. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.Ankara: Pegem Yayıncılık.
Başaran, İ.E. ve Çınkır, Ş. (2014 ) Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları
Çelik, V. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi.
Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Baskı). İstanbul: Beta.-
Taymaz, Haydar (1995). Okul Yönetimi. Ankara: Saypa Yayın Dağıtım ve Kitabevi.
Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı: kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama
Sözlü anlatım
2. Hafta
Yönetim Bilimi, Okul Örgütü ve Yönetimi
Sözlü anlatım, tartışma
3. Hafta
Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar
Sözlü anlatım, tartışma
4. Hafta
Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar
Sözlü anlatım, tartışma
5. Hafta
Türk Eğitim Sisteminin yasal dayanakları / Türk Eğitim sisteminin amaç ve ilkeleri
Sözlü anlatım, tartışma
6. Hafta
Türk Eğitim Sisteminin yapısı
Sözlü anlatım, örnek olay
7. Hafta
Yöneticilik ve Liderlik
Sözlü anlatım, beyin fırtınası
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Personel Hizmetlerinin Yönetimi , Öğrenci Hizmetlerinin Yönetimi
Sözlü anlatım, tartışma
10. Hafta
Öğretim Hizmetlerinin Yönetimi, Eğitim Hizmetlerinin Yönetimi, Genel Hizmetlerin Yönetimi
Sözlü anlatım, tartışma
11. Hafta
Okullarda kültür ve iklim
Sözlü anlatım, tartışma, örnek olay
12. Hafta
Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları)
Sözlü anlatım, beyin fırtınası
13. Hafta
Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları)
Sözlü anlatım, beyin fırtınası, tartışma
14. Hafta
Okul çevre ilişkileri
Sözlü anlatım, tartışma
15. Hafta
Final sınavı
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
5
Final
1
45
ÖÇ-1
Eğitim sisteminin ve okulların temel özelliklerini açıklar
ÖÇ-2
Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve temel ilkelerini ifade eder.
ÖÇ-3
Yönetim yaklaşımlarını yorumlamada örgütlerde insan doğasına ilişkin bakış açılarını kullanır.
ÖÇ-4
Yönetim süreçlerini, okul yönetimi özelinde uygulamalar üzerinden örneklendirir.
ÖÇ-5
Eğitimle ilgili anayasa, yasa, yönetmelik ve yönergeleri anlatır.
ÖÇ-6
Okul yöneticisinin personel yönetimi, eğitim-öğretim hizmetlerinin yönetimi ve öğrenci hizmetlerinin yönetimi konularında yapması gerekenleri açıklar.
ÖÇ-7
Okul işletmesinin tüm yönlerini anlatır.
ÖÇ-8
Okul-çevre ilişkisinin boyutlarını ifade eder.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.