Bu dersin amacı öğretmen adaylarının Türkiye'de ve Dünya'da çocuk edebiyatının gelişimi ve önemi konusundaki bilgilerini arttırmak; erken çocukluk dönemi edebiyat ürünleri, edebiyat uygulamaları, nitelikli çocuk kitaplarının özellikleri, çocuk kitabı tasarımı, çocuk edebiyatı ve medya ürünleri, çocuk yayıncılığı konusunda beceri gelişimini desteklemektir.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Emine Hande Aydos
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe 11:00 - 12:50, Basınekspres
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe 15:00 - 15:50 Ofis, Basınekspres
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Yüz yüze,
-Anlatım,
-Tartışma,
-Soru-cevap,
-Grup çalışması
Temel Kaynaklar
Çocuk Edebiyatı (2022) Ceylan, Ş (Ed.) Eğiten Yayıncılık, Ankara
Çocuk Edebiyatı (2018) Gönen M. (Ed.) Vize Yayıncılık, Ankara
Resimli Çocuk Kitapları
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders hakkında bilgilendirme, izlencenin paylaşımı, beklentilerin alınması
Sözlü anlatım, tartışma
2. Hafta
Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi
Çocuk edebiyatının tarihi
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
3. Hafta
Temel kavramlar, resimli çocuk kitabı, resimli kitap
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
4. Hafta
Çocuk yazını türleri, incelenmesi
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
5. Hafta
Çocuk kitaplarının çocuğun gelişimine katkısı
Öğrenme merkezinin düzenlenmesi
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
6. Hafta
Nitelikli çocuk yazını, içerik özellikleri
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
7. Hafta
Nitelikli çocuk yazını fiziksel özellikler, resimleme
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
8. Hafta
Resimli çocuk kitaplarında zor konular
Sözlü anlatım, değerlendirme
9. Hafta
Ara Değerlendirme
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
10. Hafta
Hikâye anlatma yöntem ve teknikleri
Sözlü anlatım, sunu, tartışma
11. Hafta
Proje Sunumları
Sözlü anlatım, grup çalışması
12. Hafta
Proje Sunumları
Sözlü anlatım, grup çalışması
13. Hafta
Proje Sunumları
Sözlü anlatım, grup çalışması
14. Hafta
Proje Sunumları
Sözlü anlatım, grup çalışması
15. Hafta
Final
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
1
40
Derse Devam / Katılım
14
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimini aktarır.
ÖÇ-2
Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri (tasarım, içerik ve eğitsel) listeler.
ÖÇ-3
Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunu ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirler.
ÖÇ-4
Çocuklara seslenen çeşitli edebi yazınsal türlerin ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarını tartışır.
ÖÇ-5
Nitelikli çocuk edebiyatı türlerini içerik, biçimsel ve resimleme özellikleri açısından bilir.
ÖÇ-6
Çocukluk evresinde nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmi, düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı eserlerinin işlevini tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.