Bu dersin genel amacı öğrencilerin program geliştirme ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları, kuramsal temelleri ve aşamaları açıklayabilmeleri, dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilmeleri ve öğretmenlik alanında uygulanmakta olan eğitim programlarını program geliştirme sürecinin öğeleri ve aşamaları ölçütlerine göre değerlendirebilmeleridir.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Temel Kaynaklar
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma ve dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme
Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar
Eğitim programı, öğretim programı ve ders programı kavramlarının tanımı ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler.
Posner’ın program türleri
Programın temel öğelerinin genel tanımı
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
2. Hafta
Program geliştirmenin kuramsal temelleri
Toplumsal yapı – Politik yapı – Doğa, Düşünsel, Sanatsal, Bilimsel ve Teknik gelişmeler, Ekonomi, Psikolojik temeller, Felsefi temeller
Etkili bir eğitim programının özellikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
3. Hafta
Program geliştirmenin planlanması
-Çalışma gruplarını oluşturulması
-Çalışma planının yapılması
-İhtiyacın saptanması
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
4. Hafta
Program tasarısı hazırlama
- Program tasarım yaklaşımın belirlenmesi
-Program geliştirme modelinin belirlenmesi
-Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
5. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler
-Hedeflere yön veren ilkeler
-Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
6. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler
-Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması
-Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel hedef basamakları
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
7. Hafta
Program tasarısı hazırlama- İçerik
-İçerik seçiminde dikkate alınacak ölçütler
-İçerik düzenleme yaklaşımları
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Program tasarısı hazırlama- İçerik
-İçerik seçiminde dikkate alınacak ölçütler
-İçerik düzenleme yaklaşımları
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
10. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları
-Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler
-Eğitim durumunun özellikleri
- Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
11. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları
-Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler
-Eğitim durumunun özellikleri
- Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
12. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Ölçme-Değerlendirme Süreci
-Temel ölçme-değerlendirme kavramları
-Ölçme-değerlendirme sürecini düzenlerken dikkat edilmesi gereken ilkeler
- Değerlendirmede kullanılabilecek ölçme araçları
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
13. Hafta
Geliştirilen programın denenmesi
- Uygulamanın planlanması
- Denenen programın ve öğretim materyallerinin değerlendirilmesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
14. Hafta
Programın değerlendirilmesi
-Değerlendirmenin planlanması
-Değerlendirmenin yapılması ve sonuçların duyurulması
-Değerlendirmenin değerlendirilmesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri-
15. Hafta
Final sınavı
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Program geliştirme ile ilgili temel kavramların anlamlarını bilir ve açıklar.
ÖÇ-2
Program geliştirmenin kuramsal temellerini açıklar ve tartışır.
ÖÇ-3
Eğitim programının temel öğelerini ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-4
Program geliştirme sürecinin her bir aşamasında yapılması gereken işlemleri bilir ve açıklar.
ÖÇ-5
Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini bilir ve açıklar.
ÖÇ-6
Hedefler, hedef davranışlar, içerik, öğretme-öğrenme durumları ve ölçme değerlendirme durumları ile ilgili kavram ve ilkeleri tanımlar.
ÖÇ-7
Öğretmenlik alanı ile ilgili bilişsel, duyuşsal ve devinişsal hedef alanlarına uygun kazanımlar söyler/yazar.
ÖÇ-8
İçeriğin seçimi ve düzenlenmesinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-9
Bir derste yapılması gereken öğretim etkinliklerini açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-10
Öğretmenlik alanı ile ilgili olan MEB eğitim programlarını program geliştirme basamaklarını ve program öğelerinde dikkat edilmesi gereken ilkeleri ölçüt alarak değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.