Bu dersin amacı, öğrencilerin çocuk psikolojisinin ve ruh sağlığının önemini anlamalarına yardımcı olmaktır. Ayrıca, bu ders kapsamında öğrenciler çocuk psikolojisinin ve çocuk ruh sağlığının tarihsel gelişimi, ilgili teoriler, normal-normal olmayan davranışlar ve adaptasyon problemlerinin (kekemelik, mutizm, altını ıslatma, parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tik, inatçılık, uyku sorunları, yemek sorunlar, korkular, dikkat sorunları ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, ve yalan) söyleme tanı ve teşhisleri ve özel aile durumlarının (boşanma, üvey anne-baba, aileden birini kaybetme gibi) çocuğun ruh sağlığı üzerinde yaratmış olduğu etkiler hakkında bilgi sahibi olurlar.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
%70 derse katılım zorunluluğu bulunmaktadır.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Eda Öztürk Belet
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma 9:00 - 11:50 BK L-03 (Lounge Kat)
Görüşme Saatleri ve Yeri
Lütfen mail ile randevu alınız.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Video, olgu sunumları
Temel Kaynaklar
Kurt, G. (Ed.). (2020). Çocuk Ruh sağlığı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Çetin, F. Ç. ve vd. (Ed.). (2008). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
Yavuzer, H. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.
Kırkıncıoğlu, M. Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları, 2003.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı ve işleyişinin açıklanması,
Sözlü anlatım
2. Hafta
Çocuk ve ergen ruh sağlığı kavramı,
Sözlü anlatım
3. Hafta
Otizm spektrum bozuklukları
Sözlü anlatım
4. Hafta
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozuklukları
Sözlü anlatım
5. Hafta
Öğrenme bozuklukları
Sözlü anlatım
6. Hafta
Anksiyete bozuklukları
Sözlü anlatım
7. Hafta
Dil, konuşma ve tik bozuklukları
Sözlü anlatım
8. Hafta
Ara Sınav
Sınav
9. Hafta
Duygudurum bozuklukları
Sözlü anlatım
10. Hafta
Dışa atım bozuklukları,
Sözlü anlatım
11. Hafta
Davranış bozuklukları, karşıt olma karşıt gelme bozukluğu
Sözlü anlatım
12. Hafta
Cinsel istismar ve travma sonrası stres bozukluğu
Sözlü anlatım
13. Hafta
Basmakalıp davranış bozuklukları, kendine zarar verici davranışlar
Sözlü anlatım
14. Hafta
Psikoeğitim ve ebeveynle görüşme
Sözlü anlatım
15. Hafta
Genel tekrar ve değerlendirme
Sözlü anlatım
16. Hafta
Final Sınavı
Sınav
17. Hafta
Final Sınavı
Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları kavramlarını bilip ayırt eder.
ÖÇ-2
Normal çocuk gelişimi süreçlerini bilir ve normal olmayan süreçlerden ayırır.
ÖÇ-3
Ruhsal bozuklukların belirtilerini tanır ve işlevselliği ne derecede etkilediğini belirler.
ÖÇ-4
Ruhsal bozukluk belirtileri olan çocukların çocuk ve ergen ruh sağlığı birimlerini yönlendirilmesi süreçlerini koordine eder.
ÖÇ-5
Ruhsal bozukluğu olan bireylere okulda yapılabilecek uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur ve gerekli psikoeğitim uygulamalarını yapar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.