Okul öncesinden ilkokula geçişte okula uyum ile ilgili faktörler hakkında bilgi kazandırmak ve erken okuryazarlığın desteklenmesi hakkında bilgi ve beceri edindirmek.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Mehmet Toran
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe 09.00 - 12.00 BK B-502 (A Grubu)
Perşembe 12.00 - 15.00 BK L-01 Anfi (B Grubu)
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi 14.00-15.00 BK B111
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım
Tartışma
Demostrasyon
Temel Kaynaklar
Polat, Ö.(ed). (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Unutkan Ö.P. (2007). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İstanbul: Morpa Yay.
Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı ve kaynaklar hakkında bilgi verilmesi
Anlatım
2. Hafta
Okula uyumun tanımı ve uyumu etkileyen bireysel, ailesel ve çevresel faktörler
Anlatım
3. Hafta
Okula uyumun boyutları (fiziksel, bilişsel, dil, öz bakım becerileri)
Anlatım
4. Hafta
Okula uyumu etkileyen sosyal-duygusal faktörler
Anlatım
5. Hafta
İlköğretim programlarının boyutları ve özellikleri
Anlatım
6. Hafta
İlkokula geçişte uyum çalışmaları
Anlatım - Demonstrasyon
7. Hafta
İlkokula geçişte uyum çalışmaları
Anlatım - Demonstrasyon
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi
Anlatım
10. Hafta
Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi
Anlatım
11. Hafta
Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı)
Anlatım
12. Hafta
Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı)
Anlatım
13. Hafta
Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme
Anlatım - Demonstrasyon
14. Hafta
Okuma yazmaya hazırlık uygulamaları
Anlatım - Demonstrasyon
15. Hafta
Okuma yazmaya hazırlık uygulamaları
Anlatım - Demonstrasyon
16. Hafta
Final sınavı
Sınav
17. Hafta
Final sınavı
Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Okula uyumun tanımı ve uyumu etkileyen faktörleri bilir ve açıklar.
ÖÇ-2
Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklar.
ÖÇ-3
Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini bilir ve açıklar.
ÖÇ-4
Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini bilir.
ÖÇ-5
Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.