Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
OKÖ 7005 7 Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi 3/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı

Okul öncesinden ilkokula geçişte okula uyum ile ilgili faktörler hakkında bilgi kazandırmak ve erken okuryazarlığın desteklenmesi hakkında bilgi ve beceri edindirmek.

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Mehmet Toran
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe 09.00 - 12.00 BK B-502 (A Grubu) Perşembe 12.00 - 15.00 BK L-01 Anfi (B Grubu)
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi 14.00-15.00 BK B111
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım

Tartışma

Demostrasyon
Temel Kaynaklar

Polat, Ö.(ed).  (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Unutkan Ö.P. (2007). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İstanbul: Morpa Yay.

Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanıtımı ve kaynaklar hakkında bilgi verilmesi Anlatım
2. Hafta Okula uyumun tanımı ve uyumu etkileyen bireysel, ailesel ve çevresel faktörler Anlatım
3. Hafta Okula uyumun boyutları (fiziksel, bilişsel, dil, öz bakım becerileri) Anlatım
4. Hafta Okula uyumu etkileyen sosyal-duygusal faktörler Anlatım
5. Hafta İlköğretim programlarının boyutları ve özellikleri Anlatım
6. Hafta İlkokula geçişte uyum çalışmaları Anlatım - Demonstrasyon
7. Hafta İlkokula geçişte uyum çalışmaları Anlatım - Demonstrasyon
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi Anlatım
10. Hafta Sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi Anlatım
11. Hafta Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı) Anlatım
12. Hafta Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) Anlatım
13. Hafta Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme Anlatım - Demonstrasyon
14. Hafta Okuma yazmaya hazırlık uygulamaları Anlatım - Demonstrasyon
15. Hafta Okuma yazmaya hazırlık uygulamaları Anlatım - Demonstrasyon
16. Hafta Final sınavı Sınav
17. Hafta Final sınavı Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Okula uyumun tanımı ve uyumu etkileyen faktörleri bilir ve açıklar.
ÖÇ-2Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimini bilir ve açıklar.
ÖÇ-3Fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimini bilir ve açıklar.
ÖÇ-4Yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı) sürecini bilir.
ÖÇ-5Okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5