Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına kapsayıcı eğitim, kaynaştırma/bütünleştirme ile ilgili temel kavramlar, özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
SL 09:00-10:50; SL 11:00-12:50- Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres A Blok 3.Kat Derslik 302
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
Temel Kaynaklar
Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim (2012) Editör: Necate Baykoç, Gündüz Eğitim Yayıncılık, Ankara.
Vuran, S. (Editör).(2013). Özel eğitim. Ankara:Maya Akademi
Cavkaytar, A.(Editör). (2017). Özel eğitim. Ankara:Vize Akademi.
Diğer Kaynaklar
Farklı Gelişen Çocuklar (2003) Editör: Adnan Kulaksızoğlu, Epsilon Yayınevi, İstanbul.
Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. (2010). Akçamete, A.G.(Editör).Ankara: Kök Yayıncılık.
Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Melekoğlu, M.A (Editör) ve Sak, U. (Editör). (2017). Ankara: Pegem Akademi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Derse ilişkin Sorumlulukların Belirlenmesi
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
2. Hafta
Özel Eğitimin Tanımı ve Temelleri, Kapsayıcı Eğitim, Kaynaştırma ve Bütünleştirme Uygulamaları
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
3. Hafta
Otizm Spektrum Bozukluğu
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
4. Hafta
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
5. Hafta
Öğrenme Güçlüğü
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
6. Hafta
Zihinsel Yetersizlik
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
7. Hafta
Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
8. Hafta
Özel Gereksinimli Diğer Gruplar
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
11. Hafta
Davranış Değiştirme Süreçleri
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
12. Hafta
Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Sınıf İçi Uyarlamalar
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
13. Hafta
Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Aileler
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Kaynaştırma ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2
Kapsayıcı eğitimi açıklar.
ÖÇ-3
Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlar.
ÖÇ-4
Özel gereksinimli çocukların genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ-5
Özel gereksinimli çocuklara yönelik sınıf içi uyarlamaları açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.