Bu derste, 1970'li yıllarda yarıiletkenin (microprocessor) icadıyla başlayan bir teknolojik devrimin yaşamın her alanında yol açtığı değişimler analiz edilecektir. “Enformasyon Teknolojisi Devrimi” adını verebileceğimiz bu devrimin ardından çehresi gittikçe artan bir ivmeyle değişmeye başlayan dünyada olup bitenleri anlamak anlamlandırmak hedeflenecektir. Bu teknoloji devrimin endüstri toplumunun maddi temellerini değiştirip şekillendirmesiyle ortaya çıkan yeni toplumun, Ağ Toplumunun analizi yapılacak.
Daha önce benzer bir süreç 18.yy'ın ikinci yarısında yaşanmış, buharlı makinanın icat edilmesine dayanan bir başka teknolojik devrim (endüstri devrimi) toplumların temellerini kökten değiştirmiş, katı olan her şeyi buharlaştırmıştı. Tarım toplumunu, endüstri toplumuna; geleneksel kültür ve yaşamı da modern kültür ve yaşama dönüştürmüştü. Bu nedenle endüstri devrimi ile benzerlikler ve farklılıklar da irdelenecek.
Böylelikle bu ders, enformasyon teknolojilerinin oluşturduğu dijital dünyadaki yaşamlarıyla farklılık gösteren ve bu farklılıkları nedeniyle “Z” kuşağı denilen öğrencilerin, içine doğdukları ve yaşamakta oldukları toplumun temel özellikleri konusunda farkındalıklarının oluşmasını hedeflemektedir.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Ufuk Akdağ
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 14:00-16:00, uzaktan eğitim
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım, sunum, tartışma, Vaka analizleri
Temel Kaynaklar
- PPTX Formatında hazırlana sunumlar
Diğer Kaynaklar
- Manual Castells, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Birinci Cilt, Ağ Toplumunun Yükselişi
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bilişim Sosyolojisine Giriş
Sunum, Anlatım, Tartışma
2. Hafta
Enformasyon Teknolojisi Devrimi Tarihsel Gelişimi ve Enformasyon Teknolojisi'nin Çalışma Mantığı
Sunum, Anlatım, Tartışma
3. Hafta
Teknoloji ve Tarihsel-Toplumsal Değişimler
Sunum, Anlatım, Tartışma
4. Hafta
Teknoloji ve Toplumsal Yapılar. Teknoloji Toplumları ne Derecede Belirler. Teknolojik Determinizm Var Mıdır?
Sunum, Anlatım, Tartışma
5. Hafta
Enformasyon Teknolojisi Paradigması I
Sunum, Anlatım, Tartışma
6. Hafta
Enformasyon Teknolojisi Paradigması II
Sunum, Anlatım, Tartışma
7. Hafta
Enformasyon Teknolojisi Devriminin Toplumda YarattığıYenilikler Üzerine Çalışma
Tartışma, Vaka Analizi (Yönlendirmeyle öğrencilerin araştırıp hazırlayacağı örnekler üzerine tartışılacak)
8. Hafta
Ara Sınav
Online Sınav
9. Hafta
İnternet Uzamı: İnsani Pratiklerin Yeni Ortamı
Sunum, Anlatım, Tartışma
10. Hafta
Yeni İnsan, Yeni Ekonomi, Yeni Toplum
Sunum, Anlatım, Tartışma
11. Hafta
Yapay Zeka: İşsiz Bir Topluma Doğru Mu?
Sunum, Anlatım, Tartışma
12. Hafta
Çağın İçinde Ya da Dışında Olmak
Sunum, Anlatım, Tartışma
13. Hafta
Enformasyon Teknolojisi Devriminin Toplumda YarattığıYenilikler Üzerine Çalışma
Tartışma, Vaka Analizi (Yönlendirmeyle öğrencilerin araştırıp hazırlayacağı örnekler üzerine tartışılacak)
14. Hafta
Dünya Vatandaşlığı mı? Küresel Olarak Bağımlı Olmak Mı?.
Sunum, Anlatım, Tartışma
15. Hafta
Gelecek Vizyonları
Sunum, Anlatım, Tartışma
16. Hafta
Final Sınavı
Online Sınav
17. Hafta
Bütünleme Sınavı
Online Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
25
Final
1
50
ÖÇ-1
Enformasyon teknolojisi devrimi hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2
Teknoloji ve tarihsel-toplumsal değişimler arasındaki ilişkileri açıklar.
ÖÇ-3
Enformasyon teknolojisinin toplumda yarattığı yenilikleri kavrar.
ÖÇ-4
Yapay zeka ve gelecek vizyonlarını ve etkilerini kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.