Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


BİLİŞİM SOSYOLOJİSİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB0039 BİLİŞİM SOSYOLOJİSİ 2/0/0 SA TÜRKÇE 3
Dersin Amacı

Bu derste, 1970'li yıllarda yarıiletkenin (microprocessor) icadıyla başlayan bir teknolojik devrimin yaşamın her alanında yol açtığı değişimler analiz edilecektir. “Enformasyon Teknolojisi Devrimi” adını verebileceğimiz bu devrimin ardından çehresi gittikçe artan bir ivmeyle değişmeye başlayan dünyada olup bitenleri anlamak anlamlandırmak hedeflenecektir. Bu teknoloji devrimin endüstri toplumunun maddi temellerini değiştirip şekillendirmesiyle ortaya çıkan yeni toplumun, Ağ Toplumunun analizi yapılacak.

 

Daha önce benzer bir süreç 18.yy'ın ikinci yarısında yaşanmış, buharlı makinanın icat edilmesine dayanan bir başka teknolojik devrim (endüstri devrimi) toplumların temellerini kökten değiştirmiş, katı olan her şeyi buharlaştırmıştı. Tarım toplumunu, endüstri toplumuna; geleneksel kültür ve yaşamı da modern kültür ve yaşama dönüştürmüştü. Bu nedenle endüstri devrimi ile benzerlikler ve farklılıklar da irdelenecek.

 

Böylelikle bu ders, enformasyon teknolojilerinin oluşturduğu dijital dünyadaki yaşamlarıyla farklılık gösteren ve bu farklılıkları nedeniyle “Z” kuşağı denilen öğrencilerin, içine doğdukları ve yaşamakta oldukları toplumun temel özellikleri konusunda farkındalıklarının oluşmasını hedeflemektedir.

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Ufuk Akdağ
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 14:00-16:00, uzaktan eğitim
Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Anlatım, sunum, tartışma, Vaka analizleri
Temel Kaynaklar - PPTX Formatında hazırlana sunumlar

 
Diğer Kaynaklar - Manual Castells, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Birinci Cilt, Ağ Toplumunun Yükselişi
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Bilişim Sosyolojisine Giriş Sunum, Anlatım, Tartışma
2. Hafta Enformasyon Teknolojisi Devrimi Tarihsel Gelişimi ve Enformasyon Teknolojisi'nin Çalışma Mantığı Sunum, Anlatım, Tartışma
3. Hafta Teknoloji ve Tarihsel-Toplumsal Değişimler Sunum, Anlatım, Tartışma
4. Hafta Teknoloji ve Toplumsal Yapılar. Teknoloji Toplumları ne Derecede Belirler. Teknolojik Determinizm Var Mıdır? Sunum, Anlatım, Tartışma
5. Hafta Enformasyon Teknolojisi Paradigması I Sunum, Anlatım, Tartışma
6. Hafta Enformasyon Teknolojisi Paradigması II Sunum, Anlatım, Tartışma
7. Hafta Enformasyon Teknolojisi Devriminin Toplumda YarattığıYenilikler Üzerine Çalışma Tartışma, Vaka Analizi (Yönlendirmeyle öğrencilerin araştırıp hazırlayacağı örnekler üzerine tartışılacak)
8. Hafta Ara Sınav Online Sınav
9. Hafta İnternet Uzamı: İnsani Pratiklerin Yeni Ortamı Sunum, Anlatım, Tartışma
10. Hafta Yeni İnsan, Yeni Ekonomi, Yeni Toplum Sunum, Anlatım, Tartışma
11. Hafta Yapay Zeka: İşsiz Bir Topluma Doğru Mu? Sunum, Anlatım, Tartışma
12. Hafta Çağın İçinde Ya da Dışında Olmak Sunum, Anlatım, Tartışma
13. Hafta Enformasyon Teknolojisi Devriminin Toplumda YarattığıYenilikler Üzerine Çalışma Tartışma, Vaka Analizi (Yönlendirmeyle öğrencilerin araştırıp hazırlayacağı örnekler üzerine tartışılacak)
14. Hafta Dünya Vatandaşlığı mı? Küresel Olarak Bağımlı Olmak Mı?. Sunum, Anlatım, Tartışma
15. Hafta Gelecek Vizyonları Sunum, Anlatım, Tartışma
16. Hafta Final Sınavı Online Sınav
17. Hafta Bütünleme Sınavı Online Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 25
Final 1 50


ÖÇ-1Enformasyon teknolojisi devrimi hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2Teknoloji ve tarihsel-toplumsal değişimler arasındaki ilişkileri açıklar.
ÖÇ-3Enformasyon teknolojisinin toplumda yarattığı yenilikleri kavrar.
ÖÇ-4Yapay zeka ve gelecek vizyonlarını ve etkilerini kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4