Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ADLİ PSİKOLOJİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 7017 ADLİ PSİKOLOJİ 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Adli psikolojinin bir bilim olarak ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalarını, diğer disiplinlerle ilişkisini, suç türlerini ve bunların psikopatoloji ile ilişkisini, suçlu profilleme süreçlerini, uygulamada kullanılan psikoloji kuramlarını, gözlem-görüşme ve psikolojik değerlendirme pratiğini öğrenme, adli psikolojide tedavi ve rehabilitasyon çalışmalarını öğrenmek. 
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir
Öğretim Üyeleri Uzm. Dr. Nedim Havle
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe günleri saat 10.00-11.50 arasında Basın Ekspres yerleşkesi A-202 nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe günleri saat 10.00-11.50 arasında Basın Ekspres yerleşkesi A-202 nolu derslik
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Yüz yüze sunum

-Vaka çalışmaları

-İnteraktif soru-cevap
Temel Kaynaklar -Adli Psikoloji 1-2-3 Nobel yayınevi- Doç. Dr. Emre Şenol Durak ve Doç Dr. Mithat Durak 2017     
Diğer Kaynaklar -Criminal Psychology- Hans Gros 2014
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Suçu Anlamaya Yönelik Psikolojik Yaklaşımlar Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
2. Hafta Psikopati Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
3. Hafta Suça Yönelik Risk Faktörlerini Tanımlamak: Nörobilimin Katkıları Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
4. Hafta Suçun Mağdurlar Üzerindeki Etkileri Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
5. Hafta Suçlu Profili Çıkarma Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
6. Hafta Hafızanın Yanılgısı: Görgü Tanıkları Üzerinden Suçu Araştırmak Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
7. Hafta Adli Psikologun Sorumlulukları ve Adli Psikolojide Etik Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Suçlularla Görüşme Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
10. Hafta Mağdur Çocuklarla Görüşme Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
11. Hafta Adli Nöropsikoloji ve Temaruz Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
12. Hafta Terörizmin Psikolojisi Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
13. Hafta Mağdur Psikolojisi ve Adli Psikolojik Müdahale: Çocuk ve Yetişkin Sarmalı Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
14. Hafta Ceza Sorumluluğu, Velayet ve Hukuken Kısıtlama Kararları Nasıl Verilir? Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
15. Hafta Aile Mahkemeleri, Çocuk Mahkemeleri ve Cezaevlerinde Adli Psikoloji Uygulamaları Yüz yüze sunum, Vaka çalışmaları, İnteraktif katılım
16. Hafta Final sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Suçun psikolojik öğelerini öğrenir.
ÖÇ-2Suça yönelik risk faktörlerini tanımlar.
ÖÇ-3Suçun mağdurlar üzerindeki etkisini öğrenir.
ÖÇ-4Psikolojik profilleme yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ-5Suçlu ve mağdurla görüşme tekniklerini öğrenir.
ÖÇ-6Adli psikolojik müdahale yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ-7Adli psikolojik uygulamaları öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7