Bu dersin amacı, öğrencilere felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri gibi konuları tanıtmaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
SALI 10:00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Mail yoluyla mesai saatlerinde her gün.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap,okuma
Temel Kaynaklar
·
Güçlü, M. (2018). Eğitim felsefesi. Pegem Atıf İndeksi, 001-250.
John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004.
Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları.
Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul.
Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık
Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları.
Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi.
John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık.
Diğer Kaynaklar
Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem.
Tozlu, N. (2003). Eğitim Felsefesi Üzerine Makaleler. Ankara: Elis Yayınları.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Dersle İlgili Kuralların Tartışılması ve Belirlenmesi, Felsefe ve eğitim felsefesine ilişkin temel kavramlar
Anlatım, tartışma, soru-cevap
2. Hafta
Eğitimin felsefi temelleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap
3. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- İdealizm
Anlatım, tartışma, soru-cevap
4. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Realizm
Anlatım, tartışma, soru-cevap
5. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Natüralizm
Anlatım, tartışma, soru-cevap
6. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Pragmatizm
Anlatım, tartışma, soru-cevap
7. Hafta
Felsefe akımları ve eğitim- Varoluşçuluk
Anlatım, tartışma, soru-cevap
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Eğitim felsefeleri- Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecilik
Anlatım, tartışma, soru-cevap
10. Hafta
Alternatif yaklaşımlar (Montessori, Waldorf gibi)
Anlatım, tartışma, soru-cevap
11. Hafta
Çocuklarla felsefe eğitimi için uzman davet etme
Anlatım, tartışma, soru-cevap
12. Hafta
Türk Ulusal Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefe
Anlatım, tartışma, soru-cevap
13. Hafta
Türk Ulusal Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefe
Anlatım, tartışma, soru-cevap
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Eğitim felsefesi alanına ait kavramları tanıyabilir.
ÖÇ-2
Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini betimleyebilir.
ÖÇ-3
Eğitim felsefesi alanına ait temel kavramları, soru ve sorunları tartışabilir.
ÖÇ-4
Eğitim alanındaki uygulamaları ve varolan sorunları felsefi kavramlar üzerinden tartışabilir.
ÖÇ-5
Öğretim programı ve eğitim yönetimi süreçlerini temel ve eğitim felsefeleri açısından değerlendirecektir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.