Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


EĞİTİM FELSEFESİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0002 2 EĞİTİM FELSEFESİ 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri gibi konuları tanıtmaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülşah Taşçı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri SALI 10:00
Görüşme Saatleri ve Yeri Mail yoluyla mesai saatlerinde her gün.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, soru-cevap,okuma
Temel Kaynaklar

·       

 Güçlü, M. (2018). Eğitim felsefesi. Pegem Atıf İndeksi, 001-250. 

 John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004.

Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları.

 Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul.

Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık

Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları.

Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi.

John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık.

Diğer Kaynaklar  

Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem.

Tozlu, N. (2003). Eğitim Felsefesi Üzerine Makaleler. Ankara: Elis Yayınları.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Dersle İlgili Kuralların Tartışılması ve Belirlenmesi, Felsefe ve eğitim felsefesine ilişkin temel kavramlar Anlatım, tartışma, soru-cevap
2. Hafta Eğitimin felsefi temelleri Anlatım, tartışma, soru-cevap
3. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- İdealizm Anlatım, tartışma, soru-cevap
4. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Realizm Anlatım, tartışma, soru-cevap
5. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Natüralizm Anlatım, tartışma, soru-cevap
6. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Pragmatizm Anlatım, tartışma, soru-cevap
7. Hafta Felsefe akımları ve eğitim- Varoluşçuluk Anlatım, tartışma, soru-cevap
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Eğitim felsefeleri- Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecilik Anlatım, tartışma, soru-cevap
10. Hafta Alternatif yaklaşımlar (Montessori, Waldorf gibi) Anlatım, tartışma, soru-cevap
11. Hafta Çocuklarla felsefe eğitimi için uzman davet etme Anlatım, tartışma, soru-cevap
12. Hafta Türk Ulusal Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefe Anlatım, tartışma, soru-cevap
13. Hafta Türk Ulusal Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefe Anlatım, tartışma, soru-cevap
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Eğitim felsefesi alanına ait kavramları tanıyabilir.
ÖÇ-2Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini betimleyebilir.
ÖÇ-3Eğitim felsefesi alanına ait temel kavramları, soru ve sorunları tartışabilir.
ÖÇ-4Eğitim alanındaki uygulamaları ve varolan sorunları felsefi kavramlar üzerinden tartışabilir.
ÖÇ-5Öğretim programı ve eğitim yönetimi süreçlerini temel ve eğitim felsefeleri açısından değerlendirecektir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5