Bu dersin temel amacı: Öğrencilerin, gelişimle ilgili temel kavramlar ve ilkeler ile temel gelişim kuramlarını öğrenmeleri ve doğum öncesi dönemden çocukluk döneminin sonuna kadar olan bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi konusunda bilgi kazanmalarını sağlmaktır. Ayrıca, ana-baba çocuk etkileşimi, çocuklarda görülen davranış ve uyum sorunları konularını kavrayarak eğitim- öğretim ortamlarında bunlardan yararlanabilecek düzeye gelmeleri hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Derse Devam: Hem dersin verimliliği hem de öğrenme düzeyini takip açısından öğrencilerin derse devamı çok önemlidir. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Eğitim Bilimleri Fakültesi, Basın Ekspres Yerleşkesi- Pazartesi- B Blok 401 Saat: 13:00-14:50.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Eğitim Bilimleri Fakültesi,Basın Ekspres Yerleşkesi,Perşembe (Saat 13:00-14:00) B Blok, 10/04
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım, Sınıf İçi Tartışma, Soru-Cevap
Temel Kaynaklar
Gander, Mary J. ve Gardiner, Harry W. (2004). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (Çev. Ali Dönmez, Nermin Çelen, Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
Santrock, J.W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim Gelişim Psikolojisi (13. Basımdan çeviri). Çev. Ed. Galip Yüksel). Ankara: Nobel Yayın.
Senemoğlu, N. (2018). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (25. Basım). Ankara: Anı yayıncılık.
Siyez, D. M. (Ed.) (2021). Çocuk ve Ergen Gelişimi-Çok Boyutlu Bir Bakış. Pegem Akademi
Diğer Kaynaklar
Steinberg, Laurence (2007). Ergenlik. (ÇEv. Ed. Figen Çok). Ankara:İmge Kitabevi.
Miller, P. (2008). Gelişim Psikolojisi Kuramları. (Çev. Ed. Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
Bacanlı, H. (2004). Gelişim ve &Öğrenme (8. Baskı). Ankara: Nobel Yayın.
Seçilen makaleler:
Eryılmaz, A. (2011). Yaşam Boyu Gelişim Yaklaşımı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(1),49-66
Kol, S. (2011). Erken Çocuklukta Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.
Karaca, E. (2000). Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi, Klinik Psikiyatri,3:263-268
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş. Yaşam Boyu Gelişim Yaklaşımı. Gelişimle İlgili Temel Kavramlar ve Gelişim Yasaları
Sözlü Anlatım, Soru-cevap
2. Hafta
Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri, Gelişimi etkileyen faktörler: kalıtsal faktörler, çevresel faktörler, tarihsel zaman faktörü;
Gelişimi açıklayan temel kuramların görüşlerini tartışır.
ÖÇ-5
Gelişimde etkili olan faktörleri (çevre, katılım ve zaman) açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.