Bu dersin temel amacı: Öğrencilerin, yaşamboyu gelişim yaklaşımını kavramaları; beliren yetişkinlik, genç yetişkinlik , orta yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerinin temel özellikleri, gelişim görevleri, bu dönemlerde karşılaşılabilecek sorunlar ve bunlarla başetme yolları; anılan dönemlerde bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi; beliren yetişkinlik ve genç yetişkinlik dönemlerinde yakın ilişkiler kurma, çalışma yaşamına uyum konularını, yetişkinlik kuramlarını kavrayarak bunlardan eğitim-öğretim ortamlarında yararlanabilecek düzeye gelmeleridir. Ayrıca Bu ders ile Gelişim Psikolojisi alanında yer alan öne çıkan kuramların ve kavramların ele alınması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma 11.00-12.50- BK A 504
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma 10.00-11.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Örnek Olay
Kavram haritası
Temel Kaynaklar
Yaşam Boyu Gelişim- John W. Santrock- Nobel Akademik Yayıncılık
*Ergenlik - Laurence Steinberg- İmge Kitabevi
Diğer Kaynaklar
Kılıç, M. (2017). Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri 3- Yeşkinlik ve Yaşlılık. Pegem Akademi
Gürgan, U. (Ed.) (2021). Gelişim Psikolojisi 2. Ankara: Nobel Yayın.
Giriş: Yaşamboyu gelişim ve gelişim kuramlarına genel bakış
Sözlü anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Ergenlik döneminin temel özellikleri ve bedensel gelişim
Sözlü anlatım
3. Hafta
Ergenlik döneminde bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi gelişim
Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
4. Hafta
Ergenlik döneminde aile ve akranlara ilişkiler
Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
5. Hafta
Ergenlik döneminde karşılaşılabilecek gelişim sorunları
Sözlü anlatım, örnek olay, beyin fırtınası
6. Hafta
Beliren Yetişkinlik döneminin temel özellikleri ve bedensel, kişilik ve sosyal gelişim
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
7. Hafta
Genç yetişkinlik döneminin temel özellikleri ve bedensel, kişilik ve sosyal gelişim
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Orta yetişkinlik döneminin temel özellikleri (bedensel, bilişsel ve cinsel değişimler)
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
10. Hafta
Orta yetişkinlik döneminde kişilik gelişimi ve sosyal gelişim
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
11. Hafta
Orta yetişkinlik döneminde karşılabilecek gelişim sorunları
Sözlü anlatım, örnek olay, beyin fırtınası
12. Hafta
Yaşlılık döneminin temel özellikleri (bedensel, bilişsel ve cinsel değişimler)
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
13. Hafta
Yaşlılık döneminde kişilik gelişimi ve sosyal gelişim
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma
14. Hafta
Genel tekrar
Kavram haritası
15. Hafta
Final sınavı
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
0
Final
1
50
ÖÇ-1
Gelişim ile ilgili temel kavramlar ile temel kuramları sıralar.
ÖÇ-2
Ergenlik döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişlerde etkili olan faktörleri tartışır.
ÖÇ-3
Genç yetişkin döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişimde etkili olan faktörleri tartışır.
ÖÇ-4
Orta yetişkinlin döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişimde etkili olan faktörleri tartışır.
ÖÇ-5
İleri yetişkinlik döneminde gerçekleşen bedensel, bilişsel ve psiko-sosyal gelişimleri açıklar ve bu gelişimde etkili olan faktörleri tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.