Öğrencilerin psikolojik danışma ilke ve teknikleri, danışma süreci, danışma aşamaları ve temel danışma teknikleri, strateji ve müdahaleleri hakkında bilgi ve becerilerini arttırmaktır.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma-14.00-15.50, A-203
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe 13.00-14.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım,
-Tartışma,
-Soru-Cevap,
-Örnek Olay
Temel Kaynaklar
1. Hackney, H., & Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık
Diğer Kaynaklar
Chen, M., & Giblin, N. J. (20202). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi. (Evrim Çetinkaya, Gülfem Çakır Çev.). Ankara: Nobel Yayın.
Cormier, S., & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma: Stratejiler ve Müdahaleler (S. Doğan, B. Yaka, M. Özekes, M. Aladağ, S. Denizli, İ. Koç, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, E. Ercan, N. Topkaya Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
Eryılmaz, A., & Mutlu, T. (2016). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
Egan, G. (2011). Psikolojik Danışma Becerileri. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık
Voltan-Acar, N. (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı
Psikolojik Danışma Kavramı
Etkili Psikolojik Danışman Özellikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
2. Hafta
Psikolojik danışma basamakları ve becerileri:Danışma sürecinin basamakları: danışanla ilk bağın kurulması (raport); problemin tanımlanması/hedef oluşturma; müdahaleleri belirleme ve uygulama; sonlandırma ve izleme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3. Hafta
Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim:Yakın İlişki Kurulması; İzin verici danışma atmosferi
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay,
4. Hafta
İlişki Kurma Sürecinde Kullanılan Teknikler: Yapılama, Yansıtma, Kendini Açma, Konuşmaya Açık Davet, Asgari Düzeyde Teşvik
Anlatım, Örnek Olay, Beyin fırtınası
5. Hafta
Danışanın sorunlarını değerlendirme:(Prob. Tanımı) öngörüşme, özgeçmiş alma, sorunun tanımlanması,
Ailelerle görüşmede dikkat edilecek öğeler çocuklarla görüşmede dikkat edilecek öğeler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Rol Playing
6. Hafta
Psikolojik danışmada amaç oluşturma,beceriler teknikler, sıkça düşülen hatalı tepkiler.
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Rol Playing
7. Hafta
Psikolojik danışmada amaç oluşturma,beceriler teknikler, sıkça düşülen hatalı tepkiler.
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Rol Playing
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Psikolojik Danışmada Müdahale Seçimi ve Planlaması
Anlatım, Örnek Olay, Rol Playing
10. Hafta
Duygu Odaklı Müdahaleler: duygu envanteri, duygu balonları, boş sandalye, çift sandalye psiko-drama teknikleri.
Anlatım, Örnek Olay, Rol Playing
11. Hafta
Bilişsel Müdahaleler: çekirdek inançlar, ABCD Modeli, Bilişsel Yeniden yapılama
Anlatım, Örnek Olay, Rol Playing
12. Hafta
Davranışçı Müdahaleler: davranışsal müd. Becerileri, teknikleri (hayalinde canlandırma, sözleşme, destekleme ve pekiştirme, sosyal model olma, eşzmanlı gerçek model olma.
Sonlandırma ve izleme:Sonlandırma ilke ve teknikleri. Değerlendirme, özetleme, genelleme, izleme, geleceğe hazırlama, sevk etme gereksinimi ve süreci, direnç, RPD ilke ve tekniklerinin gelişimsel rehberlik yaklaşımı açısından değerlendirilmesi, yorum/görüşlerin tartışılması,sıkça düşülen hatalı tepkiler.
Anlatım, Örnek Olay, Rol Playing
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Psikolojik danışma ile ilgili temel kavramları açıklar
ÖÇ-2
Psikolojik danışma sürecinin aşamalarını sıralar
ÖÇ-3
Psikolojik danışma sürecinde ilişki kurmanın önemini tartışır
ÖÇ-4
Psikolojik danışma sürecinde temel teknikleri kullanımını açıklar, bu tekniklerin kullanılmasında dikkat edilmesi gerekenleri sıralar.
ÖÇ-5
Psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale tekniklerini sınıflar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.