Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MESLEKİ REHBERLİK

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 5004 5 MESLEKİ REHBERLİK 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı

Mesleki Rehberlik ve Danışma ile ilgili teorik bilgileri edinmesi, uygulamalara dair yeterli donanıma sahip olması, değerlendirme araçlarının özelliklerini ve uygulama süreci hakkında bilgi sahibi olması, bireysel/grup çalışmalarında liderlik rolüne hazırlanması hedeflenmektedir.


Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Cem Tuna
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 16:00-17:50, BK A-203
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba, 15:00-16:00,EF DSÜ ÖĞRETİM ELEMANI ODASI
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sunum Hazırlama 
Temel Kaynaklar

Yeşilyaprak, B. (2015). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya. 2.Baskı. Pegem Akademi Yayınları.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığına Giriş Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
2. Hafta Kariyer Gelişim Sürecini Etkileyen Psikolojik Faktörler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
3. Hafta Kariyer Gelişim Sürecini Etkileyen Diğer Faktörler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
4. Hafta Özellik-Faktör Uyumlu Kuramlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
5. Hafta Kariyer Danışmanlığında Psikodinamik Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
6. Hafta Kariyer Danışmanlığında Gelişimsel Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
7. Hafta Meslek Seçiminde Vaka Sunumu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Kariyer Danışmanlığında Sosyal Bilişsel Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
10. Hafta Kariyer Danışmanlığında Yeni Yaklaşım ve Modeller Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
11. Hafta Kariyer Danışmanlığı Süreci Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
12. Hafta Kariyer Eğitim Programları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
13. Hafta Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
14. Hafta Türkiye’de Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
15. Hafta Kariyer Danışmanlığında Vaka Sunumu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
16. Hafta Genel tekrar ve değerlendirme Tartışma
17. Hafta Final Sınavı Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 40


ÖÇ-1Meslek seçiminde etkili olan faktörleri anlamak
ÖÇ-2Meslek seçiminde özellik-faktör teorisini bilmek
ÖÇ-3Meslek seçiminde psikodinamik kuramın yerini anlamak
ÖÇ-4Meslek seçiminde gelişimsel teorileri ve sosyal öğrenme kuramının çıktılarını anlamak
ÖÇ-5Meslek seçiminde günümüzde kullanılan yaklaşımları bilmek
ÖÇ-6Kariyer danışmanlığı sürecinin dinamiklerini bilmek
ÖÇ-7Kariyer danışmanlığında değerlendirme ve yönlendirme süreçlerini bilmek
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7