Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 6001 6 MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI 1/2/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
Mesleki rehberlik hizmetlerinde kullanılan ölçme araçlarını tanıma, uygulama ve değerlendirme becerisi kazanabilme, bireysel ve grupla mesleki rehberlik uygulaması yapabilme
Ön Koşullar Mesleki Rehberlik dersini almak
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Uygulamalar kampüs dışında okullarda gerçekleştirilecektir.
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Cem Tuna
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma günü Teorik ders Basın Ekspres Kampüsü B blok 4.Kat 401 16.00-16.50 Uygulama günü Cuma
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma günü
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama, grup çalışması, sınıf içi uygulamalar
Temel Kaynaklar -Kuzgun Y. 2000; Meslek Danışmanlığı, Nobel Yayın-Dağıtım, Ankara
Diğer Kaynaklar -Kuzgun Y. ve Bacanlı F. 1996, Mesleki Olgunluk Ölçeği El Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Mesleki Rehberlikte Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
2. Hafta Mesleki Rehberliğin Varsayımları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
3. Hafta Mesleki Rehberliğin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
4. Hafta Mesleki Rehberliğin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
5. Hafta Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (AKBÖ) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
6. Hafta Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (HİE) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
7. Hafta Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (MOÖ) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
8. Hafta Ara Sınav Sınav
9. Hafta Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (MYE) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
10. Hafta Mesleki Rehberlik Hakkında Bilgi Verme (KDE) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
11. Hafta Bireysel mesleki danışmanlık uygulamaları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
12. Hafta Bireysel mesleki danışmanlık uygulamaları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
13. Hafta Bireysel mesleki danışmanlık uygulamaları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
14. Hafta Mesleki Rehberlikte Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
15. Hafta Genel Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
16. Hafta Genel tekrar ve değerlendirme Tartışma
17. Hafta Final Sınavı Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Staj 1 50


ÖÇ-1Mesleki rehberlik hizmetlerinde kullanılan ölçme araçlarını uygular ve değerlendirir.
ÖÇ-2Mesleki rehberlik ve danışma hizmetleri sürecini anlar.
ÖÇ-3Mesleki rehberlik hizmetlerinde kullanılan ölçme araçlarını tanır.
ÖÇ-4Grupla mesleki danışma yapar.
ÖÇ-5Bireyle mesleki rehberlik ve danışma yapar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5