Mesleki rehberlik hizmetlerinde kullanılan ölçme araçlarını tanıma, uygulama ve değerlendirme becerisi kazanabilme, bireysel ve grupla mesleki rehberlik uygulaması yapabilme
Ön Koşullar
Mesleki Rehberlik dersini almak
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Uygulamalar kampüs dışında okullarda gerçekleştirilecektir.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Cem Tuna
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma günü
Teorik ders Basın Ekspres Kampüsü B blok 4.Kat 401 16.00-16.50
Uygulama günü Cuma
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma günü
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama, grup çalışması, sınıf içi uygulamalar
Temel Kaynaklar
-Kuzgun Y. 2000; Meslek Danışmanlığı, Nobel Yayın-Dağıtım, Ankara
Diğer Kaynaklar
-Kuzgun Y. ve Bacanlı F. 1996, Mesleki Olgunluk Ölçeği El Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Mesleki Rehberlikte Temel Kavramlar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
2. Hafta
Mesleki Rehberliğin Varsayımları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
3. Hafta
Mesleki Rehberliğin Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
4. Hafta
Mesleki Rehberliğin Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
5. Hafta
Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (AKBÖ)
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
6. Hafta
Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (HİE)
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
7. Hafta
Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (MOÖ)
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
8. Hafta
Ara Sınav
Sınav
9. Hafta
Mesleki Testler Hakkında Bilgi Verme (MYE)
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
10. Hafta
Mesleki Rehberlik Hakkında Bilgi Verme (KDE)
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
11. Hafta
Bireysel mesleki danışmanlık uygulamaları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
12. Hafta
Bireysel mesleki danışmanlık uygulamaları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
13. Hafta
Bireysel mesleki danışmanlık uygulamaları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Uygulama
14. Hafta
Mesleki Rehberlikte Değerlendirme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
15. Hafta
Genel Değerlendirme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
16. Hafta
Genel tekrar ve değerlendirme
Tartışma
17. Hafta
Final Sınavı
Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Staj
1
50
ÖÇ-1
Mesleki rehberlik hizmetlerinde kullanılan ölçme araçlarını uygular ve değerlendirir.
ÖÇ-2
Mesleki rehberlik ve danışma hizmetleri sürecini anlar.
ÖÇ-3
Mesleki rehberlik hizmetlerinde kullanılan ölçme araçlarını tanır.
ÖÇ-4
Grupla mesleki danışma yapar.
ÖÇ-5
Bireyle mesleki rehberlik ve danışma yapar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.