Bu dersin amacı; öğrencilere psikolojik danışma süreci ve aşamaları, temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerileri, danışanla ilk görüşmenin yürütülmesi, etkili bir psikolojik danışma ilişkisinin kurulması, psikolojik danışmanların karşılaştıkları zorluklar konularında gerekli olan bilgi ve becerileri kazanması, psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetebilmesi, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırmasına ilişkin becerilerini kazandırmaktır.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül, Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
CATS - Eğitim Fakültesi B Blok 9. kat, mail aracılığı ile m.gudul@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol oynama, Örnek Olay,
Temel Kaynaklar
Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çevr. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka) . Ankara: Pegem A
Diğer Kaynaklar
Carnevale, J. P. (2001). Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (Çev.: Deniz Albayrak-Kaymak). Anahtar Kitaplar Yayınevi: İstanbul.
Chen, M., & Giblin, N. J. (20202). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi. (Evrim Çetinkaya, Gülfem Çakır Çev.). Ankara: Nobel Yayın.
Akkoyun, F. (1994). Yardım Becerileri (Temel Eğitim Programı) Ankara: Nobel.
Carkhuff, F. (1986). The Art of Helping (5 th edition) Ambers: Human Resource Dewelopmant Pres, Publishers of Human Technology.
Delaney, D.J ve Eisenberg, S.(1993). Psikolojik Danışma Süreci. (Çeviri: N.Ören ve M. Takkaç).İstanbul: MEB yayınları.
Erford, B. T. (2019). Psikolojik Danışmanların Bilmesi Gereken 40 Teknik. (Çev. A. Uz Baş) Pegem Akademi.
Eryılmaz, A., & Mutlu, T. (2016). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
Egan, G. (2011). Psikolojik Danışma Becerileri. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık
Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (Çev.: G. Sart). Nobel Akademi, Ankara.
Voltan-Acar, N. (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
2. Hafta
Danışan ile İlişki Kurma
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
3. Hafta
Psikolojik Danışma Sürecini Başlatma
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
4. Hafta
Psikolojik danışmada değerlendirme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
5. Hafta
Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
6. Hafta
Psikolojik Danışmada Müdahale Seçimi ve Planlaması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
7. Hafta
Bilişlerle İlgili Müdahaleler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
8. Hafta
Ara Sınav
Sınav
9. Hafta
Bilişlerle İlgili Müdahaleler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
10. Hafta
Duygularla İlgili Müdahaleler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
11. Hafta
Duygularla İlgili Müdahaleler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
12. Hafta
Davranışçı Müdahaleler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
13. Hafta
Sistemik Müdahaleler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
14. Hafta
Sonlandırma ve izleme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
10
10
Rol oynama
2
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini tanımlar.
ÖÇ-2
Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulların önemini ve işlevini açıklar
ÖÇ-3
Psikolojik danışma sürecinin aşamalarında kullanılan becerleri açıklar
ÖÇ-4
Örnek danışan vakalarında danışanın sorununu çok boyutlu olarak değerlendirir
ÖÇ-5
Örnek danışan vakalarında danışana uygun müdahale planı oluşturur.
ÖÇ-6
Örnek danışan vakalarında psikolojik danışma sürecinin uygun biçimde nasıl sonlandırılacağını açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.