Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 6005 6 PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ 1/2/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere psikolojik danışma süreci ve aşamaları, temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerileri, danışanla ilk görüşmenin yürütülmesi, etkili bir psikolojik danışma ilişkisinin kurulması, psikolojik danışmanların karşılaştıkları zorluklar konularında gerekli olan bilgi ve becerileri kazanması, psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetebilmesi, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırmasına ilişkin becerilerini kazandırmaktır.

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül, Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri CATS - Eğitim Fakültesi B Blok 9. kat, mail aracılığı ile m.gudul@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol oynama, Örnek Olay,

Temel Kaynaklar  

Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çevr. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka) . Ankara: Pegem A



Diğer Kaynaklar  


 Carnevale, J. P. (2001). Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (Çev.: Deniz Albayrak-Kaymak). Anahtar Kitaplar Yayınevi: İstanbul.


Chen, M., & Giblin, N. J. (20202). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi. (Evrim Çetinkaya, Gülfem Çakır Çev.). Ankara: Nobel Yayın.


 Akkoyun, F. (1994). Yardım Becerileri (Temel Eğitim Programı) Ankara: Nobel.

Carkhuff, F. (1986). The Art of Helping (5 th edition) Ambers: Human Resource Dewelopmant Pres, Publishers of Human Technology.

Delaney, D.J ve Eisenberg, S.(1993). Psikolojik Danışma Süreci. (Çeviri: N.Ören ve M. Takkaç).İstanbul: MEB yayınları.

Erford, B. T. (2019). Psikolojik Danışmanların Bilmesi Gereken 40 Teknik. (Çev. A. Uz Baş) Pegem Akademi.

Eryılmaz, A., & Mutlu, T. (2016). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.

Egan, G. (2011). Psikolojik Danışma Becerileri. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.

Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık

Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (Çev.: G. Sart). Nobel Akademi, Ankara.

 

Voltan-Acar, N. (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
2. Hafta Danışan ile İlişki Kurma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
3. Hafta Psikolojik Danışma Sürecini Başlatma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
4. Hafta Psikolojik danışmada değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
5. Hafta Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
6. Hafta Psikolojik Danışmada Müdahale Seçimi ve Planlaması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
7. Hafta Bilişlerle İlgili Müdahaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
8. Hafta Ara Sınav Sınav
9. Hafta Bilişlerle İlgili Müdahaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
10. Hafta Duygularla İlgili Müdahaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
11. Hafta Duygularla İlgili Müdahaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
12. Hafta Davranışçı Müdahaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
13. Hafta Sistemik Müdahaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
14. Hafta Sonlandırma ve izleme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 10 10
Rol oynama 2 20
Final 1 50


ÖÇ-1Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini tanımlar.
ÖÇ-2Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulların önemini ve işlevini açıklar
ÖÇ-3Psikolojik danışma sürecinin aşamalarında kullanılan becerleri açıklar
ÖÇ-4Örnek danışan vakalarında danışanın sorununu çok boyutlu olarak değerlendirir
ÖÇ-5Örnek danışan vakalarında danışana uygun müdahale planı oluşturur.
ÖÇ-6Örnek danışan vakalarında psikolojik danışma sürecinin uygun biçimde nasıl sonlandırılacağını açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6