Bu dersin amacı; psikolojik danışman adaylarının grupla psikolojik danışma süreci, temel kavramları, ilkeleri ve teknikleri hakkındaki bilgi ve becerilerini geliştirmek, grup liderliği ve grup sürecindeki temel konulara dair bir anlayış oluşturmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Süleyman Doğan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba 12:00-13.50
Görüşme Saatleri ve Yeri
Eğitim Bilimleri Fakültesi, L -02 Pazartesi 13:00-14:50.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım-Sunum
Tartışma-Beyin Fırtınası
Soru-Cevap
Örnek Olay
Gösterim-Canlandırma
Temel Kaynaklar
Voltan-Acar, N. (2020). Grupla psikolojik danışma ilke ve teknikleri. (14. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Berg, Robert. C., Landreth, G. L., & Fall, K. A. (2006). Group counseling: Concepts and procedures.Philadelphia, PA: Accelerated Development.
Chen, M., & Rybak, C. J. (2004). Group leadership skills: Interpersonal process in group counseling and therapy. Belmont, CA: Brooks-Cole.
Corey, G. (2000). Theory and practice of group counseling. (5th. Ed.). Pasific Grove: Brooks/ Cole.
Jacobs, E. E., Mason, R. L., & Harvill, R. L. (2006).Group counseling: strategies and skills.Pacific Grove: Brooks/Cole-Thomson Learning.
Corey, M. S., & Corey, G. (2002). Groups: process and practice. (5th. Ed.). Pasific Grove: Brooks/ Cole.
Demir, A., & Koydemir, S. (Eds.) (2011). Grupla Psikolojik danışma. Ankara: PEGEM Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, dersin tanıtımı, ders içeriği ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgi verme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta
Grupla psikolojik danışmaya genel bir bakış
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3. Hafta
Grupla psikolojik danışmaya ilişkin kavramlar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4. Hafta
Psikolojik danışman ve grupla psikolojik danışmanın özellikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5. Hafta
Grupla psikolojik danışmada terapötik güçler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
6. Hafta
Grubun evreleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7. Hafta
Terapötik çalışma uyumu ve grupla psikolojik danışmada amaçlar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Grupla psikolojik danışmada direnç ve transferans
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
10. Hafta
Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar ve kullanımı
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
11. Hafta
Grupla psikolojik danışmada güçlüğü olan danışanlar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
12. Hafta
Grup liderliği ve grup liderinin görevleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
13. Hafta
Genel tekrar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14. Hafta
Genel tekrar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15. Hafta
Genel değerlendirme
Tartışma, Soru Cevap
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Grupla psikolojik danışma ile ilgili kavramları tanımlar.
ÖÇ-2
Grupla psikolojik danışmanın özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3
Farklı grup türlerini söyler.
ÖÇ-4
Grup sürecini açıklar.
ÖÇ-5
Grubun evrelerini açıklar.
ÖÇ-6
Grup sürecindeki terapötik faktörleri açıklar.
ÖÇ-7
Grup liderinin yeterliklerini, kişisel niteliklerini ve rollerini kavrar.
ÖÇ-8
Gruptaki zor üye ve davranışlarını açıklar.
ÖÇ-9
Grupla psikolojik danışma süreci ile ilgili etik konuları kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.