Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 6008 6 GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; psikolojik danışman adaylarının grupla psikolojik danışma süreci, temel kavramları, ilkeleri ve teknikleri  hakkındaki bilgi ve becerilerini geliştirmek, grup liderliği ve grup sürecindeki temel konulara dair  bir anlayış oluşturmalarını sağlamaktır.  
Ön Koşullar -
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Süleyman Doğan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba 12:00-13.50
Görüşme Saatleri ve Yeri Eğitim Bilimleri Fakültesi, L -02 Pazartesi 13:00-14:50.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım-Sunum

Tartışma-Beyin Fırtınası

Soru-Cevap

Örnek Olay

Gösterim-Canlandırma

 

 
Temel Kaynaklar

Voltan-Acar, N. (2020). Grupla psikolojik danışma ilke ve teknikleri. (14. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Doğan, S. (Eds.) (2016). Grupla psikolojik danışmanın öğeleri. (3. Baskı). Ankara: PEGEM Yayıncılık.

 

Diğer Kaynaklar

Berg, Robert. C., Landreth, G. L., & Fall, K. A. (2006). Group counseling: Concepts and procedures. Philadelphia, PA: Accelerated Development.

Chen, M., & Rybak, C. J. (2004). Group leadership skills: Interpersonal process in group counseling and therapy. Belmont, CA: Brooks-Cole.

Corey, G. (2000). Theory and practice of group counseling. (5th. Ed.). Pasific Grove: Brooks/ Cole.

Jacobs, E. E., Mason, R. L., & Harvill, R. L. (2006). Group counseling: strategies and skills. Pacific Grove: Brooks/Cole-Thomson Learning.

Corey, M. S., & Corey, G. (2002). Groups: process and practice. (5th. Ed.). Pasific Grove: Brooks/ Cole.

Demir, A., & Koydemir, S. (Eds.) (2011). Grupla Psikolojik danışma. Ankara: PEGEM Yayıncılık.

 

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, dersin tanıtımı, ders içeriği ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgi verme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta Grupla psikolojik danışmaya genel bir bakış Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3. Hafta Grupla psikolojik danışmaya ilişkin kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4. Hafta Psikolojik danışman ve grupla psikolojik danışmanın özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5. Hafta Grupla psikolojik danışmada terapötik güçler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
6. Hafta Grubun evreleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7. Hafta Terapötik çalışma uyumu ve grupla psikolojik danışmada amaçlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Grupla psikolojik danışmada direnç ve transferans Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
10. Hafta Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar ve kullanımı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
11. Hafta Grupla psikolojik danışmada güçlüğü olan danışanlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
12. Hafta Grup liderliği ve grup liderinin görevleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
13. Hafta Genel tekrar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14. Hafta Genel tekrar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15. Hafta Genel değerlendirme Tartışma, Soru Cevap
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Grupla psikolojik danışma ile ilgili kavramları tanımlar.
ÖÇ-2Grupla psikolojik danışmanın özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3Farklı grup türlerini söyler.
ÖÇ-4Grup sürecini açıklar.
ÖÇ-5Grubun evrelerini açıklar.
ÖÇ-6Grup sürecindeki terapötik faktörleri açıklar.
ÖÇ-7Grup liderinin yeterliklerini, kişisel niteliklerini ve rollerini kavrar.
ÖÇ-8Gruptaki zor üye ve davranışlarını açıklar.
ÖÇ-9Grupla psikolojik danışma süreci ile ilgili etik konuları kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9