Psikolojik yardım becerileri konusunda teorik altyapı oluşturarak terapötik becerileri uygulamak ve "yardım eden" rolüne uygulamalı olarak hazırlanmak
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine, uygulamalı derslerin %80' ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba 09:00-09:50 (Teori), Çarşamba 10:00-11:50 (Uygulama)
Ders yeri:
PROF. DR. SERDAR ERKAN: BK A-401
DR. ÖĞR. ÜYESİ MERYEM DEMİR GÜDÜL: BK A-404
DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİME EKER: BK A-503
DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVİL MOMENİ SHABANİ: BK A-203
DR. SUZAN BİREL: BK A-602
PROF. DR. SÜLEYMAN DOĞAN: PAZARTESİ 12:00-12:50 (TEORİ), 13:00-14:50 (UYGULAMA)- İKÜ CATS
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe 10.00-11.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım,
- Canlandırma,
-Uygulama
-Soru-Cevap
Temel Kaynaklar
-Kitaplar:
1. Gerard, E. (2014). Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
2. Harold, H. &, Sherry, C. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Ankara: Mentis Yayıncılık.
3. Harold, H., & Sherry, C. (2014). Psikolojik Danışma - Stratejiler ve Müdahaleler. Ankara: PEGEM Akademi.
4. Voltan Acar, N. (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi.
5. Eryılmaz, A. ve Mutlu, T. (2019). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık
6. Carnevale, J. P. (2001). Danışmanlık incileri (Çev. Albayrak-Kaymak, D.). (1. Baskı). İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi
Diğer Kaynaklar
-
Makaleler:
1. Akdoğan, R. ve Ceyhan, E. (2011). Terapötik ilişkide insan faktörü. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(1), 117-141.
2. Ergün- Başak, B. ve Ceyhan, E. (2011). Psikolojik danışma ilişkisinde Adler yaklaşımına göre cesaretlendirme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 92-101.
3. Eren- Gümüş, A. ve Gümüş, M. A. (2009). Bilgilendirilmiş onay: Psikolojik danışma sürecinin yasal ve etik yükümlülüğü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(31), 69-79.
4. Güloğlu, B., ve Karaırmak, Ö. (2012). Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (37), 122-135.
5. Zeren, G., ve Bulut, E. (2018). Çevrimiçi Psikolojik Danışmada Etik ve Standartlar: Bir Model Önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8 (49), 63-80.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders hakkında bilgilendirme
Anlatım, Soru-Cevap
2. Hafta
Uygulamaya hazırlık- Temel Becerilerin tekrarı
Anlatım, Rol Oynama
3. Hafta
Ön-görüşmelerin değerlendirilmesi ve ilk oturuma hazırlık çalışmaları
Anlatım, Soru-Cevap , Rol Oynama
4. Hafta
1. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyon, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
5. Hafta
2. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyo, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
6. Hafta
3. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyo, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
7. Hafta
4. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyon, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
8. Hafta
Ara Sınav
Bireysel süpervizyon
9. Hafta
5. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyo, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
10. Hafta
6. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyon, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
11. Hafta
7. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyo, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
12. Hafta
8. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyo, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
13. Hafta
9. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyon, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
14. Hafta
10. oturumların gerçekleştirilmesi
Grup süpervizyonu ve bireysel süpervizyo, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama
15. Hafta
Uygulama raporlarının değerlendirilmesi
Anlatım, Canlandırma, Soru-Cevap
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
0
Derse Devam / Katılım
1
25
ÖÇ-1
Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar.
ÖÇ-2
Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar
ÖÇ-3
Danışanla birlikte amaç belirler
ÖÇ-4
Bir psikolojik danışman adayı olarak kendini güçlü ve geliştirmesi gereken yönleri açısından değerlendirir.
ÖÇ-5
Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır
ÖÇ-6
Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.