Bu dersin amacı; aile danışmanlığı temel kavramları ile ilgili bir anlayış oluşturarak, klasik aile danışmanlığı kuramlarının varsayım ve tekniklerini açıklamak ve öğrenciclerin belli bir kuram çerçevesinde danışmanlık sürecinin aşamalarını nasıl yürütüeceklerine dair perspektif sunmaktır.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Şebnem Günay
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 13:00-14:50, İKÜ CATS
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 09:00-11:00, İKÜ CATS
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sunum, Soru-Cevap, Grup Tartışması
Temel Kaynaklar
Özabacı N. vel Erkan Z. (2014).Aile Danışmanlığı Kuram ve Uygulamalara Genel Bir Bakış, Pegem Akademi.
Oktik N. ve Ünal Reşitoğlu H. (2018).Aileyi Anlamak, Disiplinler Arası Yaklaşım, Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders kazanımları, işlenişi ve materyalleri hakkında bilgi verilmesi
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
2. Hafta
Aile Dinamikleri ve aile Yaşam Döngüleri
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
3. Hafta
Sağlıklı ve Sağlıksız Aileler
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
4. Hafta
Tek Ebeveynli Ailelerle Çalışma
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
5. Hafta
Birleşmiş Ailelerle Çalışma
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
6. Hafta
Çift Terapisi
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
7. Hafta
Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Yaşantısal Aile Terapisi
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
10. Hafta
Davranışçı ve Bilişsel Davranışçı Aile Terapileri
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
11. Hafta
Yapısal aile Terapisi
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
12. Hafta
Stratejik ve Sistemik Aile Terapileri
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
13. Hafta
Çözüm Odaklı Aile Terapisi
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
14. Hafta
Örnek Vaka üzerinden son değerlendirmeler
Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
15. Hafta
Final
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
. Aile danışmanlığında temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2
Aile iletişimindeki İnteraksiyon, transaksiyon, kişilerarası yakınlık ve mesafeyi tanıyabilir,terapötik süreçte döngüsel sorular üretebilir. Üyelere iletişim becerilerini psikoeğitimsel yöntemler kullanarak kazandırabileceğini öngörebilir.
ÖÇ-3
Aile üyelerinin düşünce davranışlarındaki bağlantıları BDT ekolü prensiplerine göre ele alabilir, kontrat yapma, karar verme becerileri eğitimi, mantıksız düşünceleri tartışma, model olma, rol oynama tekniklerini kullanabileceğini öngörebilir.
ÖÇ-4
Danışmanlığın seçme konuşarı arasında yer alan " Romantik İlişkiler, Aile İçi Şiddet
ve Boşanma" konularına teorik perspektif geliştirir, temel pratik yaklaşımları açıklayabilir.
ÖÇ-5
Aileyi bir sistem olarak görebilir ve alt sistemler bağlamında ilişkileri formule edebilir.
ÖÇ-6
Aile işlevlerini yaşam döngüsü açısından uyum-uyumsuzluk, bozulmalar açısından değerlendirebilir.
ÖÇ-7
Danışmanlıkta çocukların ve ebeveynin yerini belirlerken farklılaşma, üçgenler, nesilden nesile geçiş, bağlamında açıklar, terapötik süreçte genogram, tekrar eve dönme, üçgenden kurtarma, benliğin ayrıştırılması tekniklerine başvuracağını öngörebilir.
ÖÇ-8
Aile ilişkilerini Sınırlar, birliktelik, işbirliği, güç, koalisyon, üçgenleşme, kavramları çerçevesinde formule edebilir, terapötik süreçte yeniden çerçevele me, noktayı koyma, dengesizleştirme tekniklerini işe koşacağını öngörebilir.
ÖÇ-9
Aile ilişkilerinde Farklılık, anlaşmazlık, uyum, stres karşısında evrensel iletişim kalıpları açıklayabilir, terapötik süreçte aile heykeli(portresi) tekniğini öngörebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.