Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


AİLE DANIŞMANLIĞI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 7006 7 AİLE DANIŞMANLIĞI 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; aile danışmanlığı temel kavramları ile ilgili bir anlayış oluşturarak, klasik aile danışmanlığı kuramlarının varsayım ve tekniklerini açıklamak ve öğrenciclerin belli bir kuram çerçevesinde danışmanlık sürecinin aşamalarını nasıl yürütüeceklerine dair perspektif sunmaktır.
Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Şebnem Günay
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 13:00-14:50, İKÜ CATS
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe, 09:00-11:00, İKÜ CATS
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sunum, Soru-Cevap, Grup Tartışması

Temel Kaynaklar
 


 Özabacı N. vel Erkan Z. (2014). Aile Danışmanlığı Kuram ve Uygulamalara Genel Bir Bakış,  Pegem Akademi.

Oktik N. ve Ünal Reşitoğlu H. (2018). Aileyi Anlamak, Disiplinler Arası Yaklaşım,  Nobel Akademik Yayıncılık.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders kazanımları, işlenişi ve materyalleri hakkında bilgi verilmesi Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
2. Hafta Aile Dinamikleri ve aile Yaşam Döngüleri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
3. Hafta Sağlıklı ve Sağlıksız Aileler Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
4. Hafta Tek Ebeveynli Ailelerle Çalışma Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
5. Hafta Birleşmiş Ailelerle Çalışma Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
6. Hafta Çift Terapisi Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
7. Hafta Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Yaşantısal Aile Terapisi Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
10. Hafta Davranışçı ve Bilişsel Davranışçı Aile Terapileri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
11. Hafta Yapısal aile Terapisi Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
12. Hafta Stratejik ve Sistemik Aile Terapileri Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
13. Hafta Çözüm Odaklı Aile Terapisi Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
14. Hafta Örnek Vaka üzerinden son değerlendirmeler Sunum, Demonstrasyon, Soru-Cevap, Grup Tartışması
15. Hafta Final Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1. Aile danışmanlığında temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2Aile iletişimindeki İnteraksiyon, transaksiyon, kişilerarası yakınlık ve mesafeyi tanıyabilir,terapötik süreçte döngüsel sorular üretebilir. Üyelere iletişim becerilerini psikoeğitimsel yöntemler kullanarak kazandırabileceğini öngörebilir.
ÖÇ-3 Aile üyelerinin düşünce davranışlarındaki bağlantıları BDT ekolü prensiplerine göre ele alabilir, kontrat yapma, karar verme becerileri eğitimi, mantıksız düşünceleri tartışma, model olma, rol oynama tekniklerini kullanabileceğini öngörebilir.
ÖÇ-4Danışmanlığın seçme konuşarı arasında yer alan " Romantik İlişkiler, Aile İçi Şiddet ve Boşanma" konularına teorik perspektif geliştirir, temel pratik yaklaşımları açıklayabilir.
ÖÇ-5Aileyi bir sistem olarak görebilir ve alt sistemler bağlamında ilişkileri formule edebilir.
ÖÇ-6Aile işlevlerini yaşam döngüsü açısından uyum-uyumsuzluk, bozulmalar açısından değerlendirebilir.
ÖÇ-7Danışmanlıkta çocukların ve ebeveynin yerini belirlerken farklılaşma, üçgenler, nesilden nesile geçiş, bağlamında açıklar, terapötik süreçte genogram, tekrar eve dönme, üçgenden kurtarma, benliğin ayrıştırılması tekniklerine başvuracağını öngörebilir.
ÖÇ-8Aile ilişkilerini Sınırlar, birliktelik, işbirliği, güç, koalisyon, üçgenleşme, kavramları çerçevesinde formule edebilir, terapötik süreçte yeniden çerçevele me, noktayı koyma, dengesizleştirme tekniklerini işe koşacağını öngörebilir.
ÖÇ-9Aile ilişkilerinde Farklılık, anlaşmazlık, uyum, stres karşısında evrensel iletişim kalıpları açıklayabilir, terapötik süreçte aile heykeli(portresi) tekniğini öngörebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9