Bu ders öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışma alanıyla ilgili bir konuyu seçerek, bu konuda kapsamlı bir araştırma ve inceleme yapma, araştırılan konuyu yazılı bir rapor haline getirme ve bu raporu sözlü olarak sunmaları için gerekli bilgi, beceri, tutum ve deneyimleri kazanmalarını amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
Ders uzaktan öğretim yoluyla yapılacağı için öğrencilerin diz üstü veya masaüstü bilgisayarının olması, mikrofon ve kamera gibi temel donanımın sağlanması
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Alim Kaya
Asistanlar
Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunum, Anlatım, Grup Tartışması, Rapor yazma, Alan yazın incelemesi
Temel Kaynaklar
Kasapoğlu, K. E. (2010). Bilimsel Anlatım: Yazılı ve Sözlü Sunum İlkeleri. Ankara: Sinemis Yayınları.
Etkili Sunum El Kitabı-Tübitak
Tüm PDR ve ilgili alanlar literatürü
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı & Araştırma konularının incelenmesi
& PDR hizmetlerinde seminer vermenin yeri
Anlatım, soru-cevap, tartışma
2. Hafta
Araştırma konularının belirlenmesi, konu dağılımı & Kullanılacak kaynakların özellikleri & Kaynaklara ulaşma yolları
Anlatım, soru-cevap, tartışma
3. Hafta
Rapor yazma teknikleri ve APA 7 kuralları
Anlatım, soru-cevap, tartışma
4. Hafta
Sunu hazırlama teknikleri
Anlatım, soru-cevap, tartışma
5. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
6. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
7. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
8. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
9. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
10. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
11. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
12. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
13. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu
Sunum, soru-cevap, tartışma
14. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunumu.
Genel değerlendirme. Raporların teslimi
Sunum, soru-cevap, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
50
Derse Devam / Katılım
1
10
Rapor
1
40
ÖÇ-1
Öğrencilerin ve eğitimcilerin PDR alanı açısından öğrenme ihtiyaçlarını tespit eder.
ÖÇ-2
Öğrencilerin ve eğitimcilerin öğrenme ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik literatür taraması yapar.
ÖÇ-3
Literatür taraması sonuçlarını, APA 7 yazım kuralları ve etik ilkeler uygun biçimde araştırma raporuna dönüştürür.
ÖÇ-4
Araştırma raporunu paylaşmak amacıyla etkili bir sunu hazırlar.
ÖÇ-5
Sunum yaparken etkili sunum tekniklerini kullanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.