Öğrencilerin psikolojinin alt alanlarını, araştırma yöntemlerini ve sinir sisteminin yapısını öğrenerek duyum, algı, öğrenme, bellek, dil-düşünme gibi temel kavramlar hakkında genel bir bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi günleri saat 10.00-11.50 arası Basın Ekspres Yerleşkesi A-501
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba günleri saat 16.00-17.00 arası ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
Temel Kaynaklar
Atkinson & Hilgard (2021). Psikolojiye giriş (8.Baskı). Arkadaş Yayınevi.
Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş. Kaknüs Yayınları.
Işık, Ş. (2022). Psikolojiye giriş (5.Basım). Pegem Yayıncılık.
Satıcı, B. (2023). Psikolojiye giriş. Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı
Sözlü anlatım
2. Hafta
Psikolojinin Doğası ve Psikolojide Araştırma Yöntemleri
Sözlü anlatım
3. Hafta
Davranışın Sinirsel Temelleri
Sözlü anlatım
4. Hafta
Duyum ve Algı
Sözlü anlatım
5. Hafta
Bilinç, Uyku ve Rüyalar
Sözlü anlatım
6. Hafta
Duygular/Motivasyon
Sözlü anlatım
7. Hafta
Yaşam Boyu Gelişim
Sözlü anlatım
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Kişilik
Sözlü anlatım
10. Hafta
Öğrenme/Bellek
Sözlü anlatım
11. Hafta
Dil ve Düşünme/Zeka
Sözlü anlatım
12. Hafta
Stres, Başa Çıkma ve Sağlık
Sözlü anlatım
13. Hafta
Psikolojik Bozukluklar ve Tedavileri
sözlü anlatım
14. Hafta
Resmi tatil
Sözlü anlatım
15. Hafta
Final Dönemi
Sözlü anlatım
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Bu derste öğrenci psikolojinin doğasını anlar.
ÖÇ-2
Psikolojinin biyolojik temellerini ve psikolojik gelişimi öğrenir.
ÖÇ-3
Duyusal süreçler ve algı üzerine bilgi edinir.
ÖÇ-4
Bilincin doğasını kavrar.
ÖÇ-5
Bellek ve öğrenme ile duygu ve düşünce arasındaki kavramsal geçişimleri anlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.