Bu derste, antropooljinin temel kuram ve paradigmaları çerçevesinde çeşitli insan toplulukları arasında karşılaştırmalar yapılarak kültürel benzerlikler ve farklılıkları ortaya koymak ve bireyin kültürel öğeler ile sosyal yapıyı inceleyebilmesini, kültürerel farklılıklara duyarlılık kazanmasını ve eğitim-kültür ilişkisini analiz edebilmesini amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Nilgün Eryeşil
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma 10:00-11:50 Ataköy Yerleşkesi AK4B0709
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma 12:00-13:00, Ataköy Yerleşkesi- Kurumsal İletişim Daire Başkanlığı
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım metodu
-Sunum
-Tartışma
-Beyin Fırtınası
-İşbirlikli Öğrenme Teknikleri
- Örnek Olay
-İnsan hikayeleri
-Soru-cevap sokratik metod
Temel Kaynaklar
-Kültürel Antropoloji, William A. Haviland, Kaktüs Yayınları, 2008, İstanbul
-Antropolosinin Konusu ve Alanı, Ralph Leon Beals-Harry Hoijer, 1972 New York, (Çev.Gürbüz Erginer)
-Ders slaytları
Diğer Kaynaklar
-Antropoloji, Editörü: Doç. Dr. Handan Üstündağ, Anadolu Üniversitesi, 2013, Eskişehir.
-İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji, Bock, K.P., 2001, (Çev.Serpil Altuntek), İmge Kitabevi.
-Ders notları
-Konuyla ilgili sunum ve videolar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Genel açıklama, değerlendirme ve derse giriş
Anlatım, Sunum
2. Hafta
Toplumsal Bilimler ve Antropoloji
Anlatım, Sunum, Tartışma
3. Hafta
Antropolojiye Giriş ve Temel Kavramlar
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
4. Hafta
Kültür Kavramı ve Kültürel Değişme
Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası
5. Hafta
Kültürel Antropoloji ve Teori
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
6. Hafta
Antropolojinin Kapsamı ve Temel Alanları
Dünya Görüşü ve Din
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
7. Hafta
Antropolojide Temel Ekoller
Dil ve İletişim
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
8. Hafta
Vize
9. Hafta
İnsan Davranışlarının Kültürel Temelleri
Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
10. Hafta
İlişkiler: Akrabalık, Evlilik, Aile, Arkadaşlık
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
11. Hafta
Farklı Bağlamlarda Antropoloji (Siyasal, İktisadi/Ekonomik, Bilim, Teknoloji ve Tıp)
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
12. Hafta
Göç ve Kültür
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
13. Hafta
Küreselleşme
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
14. Hafta
Eğitim ve Antropoloji
Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15. Hafta
Kültürlerarası korelasyon
Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Saha Çalışması
16. Hafta
Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Projeler
1
0
Final
1
60
ÖÇ-1
Antropoloji, kültür ve eğitim arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2
Antropolojiyi genel ve alt birimleriyle açıklar.
ÖÇ-3
İnsanın içinde yaşadığı kültürü ve kültürün temlelerini açıklar.
ÖÇ-4
İnsanın özelliklerini antropolojik ve kültürel olarak analiz eder.
ÖÇ-5
Temel kültürel antropoloji kuramlarını açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.