Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 1002 1 KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu derste, antropooljinin temel kuram ve paradigmaları çerçevesinde çeşitli insan toplulukları arasında karşılaştırmalar yapılarak kültürel benzerlikler ve farklılıkları ortaya koymak ve bireyin kültürel öğeler ile sosyal yapıyı inceleyebilmesini, kültürerel farklılıklara duyarlılık kazanmasını ve eğitim-kültür ilişkisini analiz edebilmesini amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Nilgün Eryeşil
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma 10:00-11:50 Ataköy Yerleşkesi AK4B0709
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma 12:00-13:00, Ataköy Yerleşkesi- Kurumsal İletişim Daire Başkanlığı
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım metodu

-Sunum

-Tartışma

-Beyin Fırtınası

-İşbirlikli Öğrenme Teknikleri

- Örnek Olay

-İnsan hikayeleri

-Soru-cevap sokratik metod
Temel Kaynaklar  

 -Kültürel Antropoloji, William A. Haviland, Kaktüs Yayınları, 2008, İstanbul

-Antropolosinin Konusu ve Alanı, Ralph Leon Beals-Harry Hoijer, 1972 New York, (Çev.Gürbüz Erginer)

 -Ders slaytları

 
Diğer Kaynaklar  

-Antropoloji, Editörü: Doç. Dr. Handan Üstündağ, Anadolu Üniversitesi, 2013, Eskişehir.

-İnsan Davranışının Kültürel Temelleri: Psikolojik Antropoloji, Bock, K.P., 2001, (Çev.Serpil Altuntek), İmge Kitabevi.

-Ders notları

-Konuyla ilgili sunum ve videolar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Genel açıklama, değerlendirme ve derse giriş Anlatım, Sunum
2. Hafta Toplumsal Bilimler ve Antropoloji Anlatım, Sunum, Tartışma
3. Hafta Antropolojiye Giriş ve Temel Kavramlar Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
4. Hafta Kültür Kavramı ve Kültürel Değişme Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası
5. Hafta Kültürel Antropoloji ve Teori Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
6. Hafta Antropolojinin Kapsamı ve Temel Alanları Dünya Görüşü ve Din Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
7. Hafta Antropolojide Temel Ekoller Dil ve İletişim Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
8. Hafta Vize
9. Hafta İnsan Davranışlarının Kültürel Temelleri Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
10. Hafta İlişkiler: Akrabalık, Evlilik, Aile, Arkadaşlık Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
11. Hafta Farklı Bağlamlarda Antropoloji (Siyasal, İktisadi/Ekonomik, Bilim, Teknoloji ve Tıp) Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
12. Hafta Göç ve Kültür Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme
13. Hafta Küreselleşme Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası
14. Hafta Eğitim ve Antropoloji Anlatım, Sunum, Tartışma, İşbirlikli Öğrenme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15. Hafta Kültürlerarası korelasyon Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Saha Çalışması
16. Hafta Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 10
Projeler 1 0
Final 1 60


ÖÇ-1Antropoloji, kültür ve eğitim arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2Antropolojiyi genel ve alt birimleriyle açıklar.
ÖÇ-3İnsanın içinde yaşadığı kültürü ve kültürün temlelerini açıklar.
ÖÇ-4İnsanın özelliklerini antropolojik ve kültürel olarak analiz eder.
ÖÇ-5Temel kültürel antropoloji kuramlarını açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5