Bu dersin amacı psikolojik danışman adaylarının; psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini, tarihsel gelişimini, eğitim sistemi içindeki yerini, amaç ve işlevlerini kavramaları, okul psikolojik danışmanlığı uygulamaları ile ilgili farkındalıklarını artırma ve böylelikle okul psikolojik danışmanlığına ilişkin çağdaş bir anlayış/bakış açısı geliştirebilmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi günleri saat 10.00-11.50 arası Basın Ekspres Yerleşkesi A-303
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe günleri saat 15.00-16.00 arası ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
Temel Kaynaklar
Işık, Ş. (2020). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik. Pegem Yayıncılık.
Gürhan, C. (2021). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik (19. Baskı). Pegem Yayıncılık.
Kızıldağ Şahin, S. (2021). Okullarda rehberlik ve psikolojik danışma. Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı
Sözlü anlatım-Soru cevap
2. Hafta
Psikolojik danışma ve rehberlik: Temel kavramlar, ilkeler ve tarihçe
Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
3. Hafta
Rehberlik ve psikolojik danışmada başlıca hizmet türleri
Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
4. Hafta
Okullarda rehberlik hizmet alanları
Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
5. Hafta
Gelişim alanlarına göre psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri
Okullarda bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetleri
Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
12. Hafta
Okullarda önleyici psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri
Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
13. Hafta
Okullarda kriz danışmanlığı
Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
14. Hafta
Okul psikolojik danışmanlığında meslek etiği
Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
15. Hafta
Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Derse Devam / Katılım
1
0
Final
1
60
ÖÇ-1
Rehberlik ve psikolojik danışma alanının temel kavramlarını, ilkelerini ve tarihsel gelişimini bilir.
ÖÇ-2
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yerini anlar.
ÖÇ-3
Rehberlikte hizmet alanları ve hizmet türlerini kavrar.
ÖÇ-4
Geleneksel ve çağdaş rehberlik model ve yaklaşımlarını karşılaştırabilir.
ÖÇ-5
Önleyici ve gelişimsel rehberlik anlayışının temel kavram ve ilkelerini bilir.
ÖÇ-6
Kapsamlı gelişimsel rehberlik programının yapısını ve ilkelerini kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.