Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


OKULLARDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 2002 2 OKULLARDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı

Bu dersin amacı psikolojik danışman adaylarının; psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini, tarihsel gelişimini, eğitim sistemi içindeki yerini, amaç ve işlevlerini kavramaları, okul psikolojik danışmanlığı uygulamaları ile ilgili farkındalıklarını artırma ve böylelikle okul psikolojik danışmanlığına ilişkin çağdaş bir anlayış/bakış açısı geliştirebilmelerini sağlamaktır.

 

Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi günleri saat 10.00-11.50 arası Basın Ekspres Yerleşkesi A-303
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe günleri saat 15.00-16.00 arası ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap

 
Temel Kaynaklar  

 Işık, Ş. (2020). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik. Pegem Yayıncılık.

Gürhan, C. (2021). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik (19. Baskı). Pegem Yayıncılık.

Kızıldağ Şahin, S. (2021). Okullarda rehberlik ve psikolojik danışma. Nobel Akademik Yayıncılık. 

       

Diğer Kaynaklar

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanıtımı Sözlü anlatım-Soru cevap
2. Hafta Psikolojik danışma ve rehberlik: Temel kavramlar, ilkeler ve tarihçe Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
3. Hafta Rehberlik ve psikolojik danışmada başlıca hizmet türleri Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
4. Hafta Okullarda rehberlik hizmet alanları Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
5. Hafta Gelişim alanlarına göre psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
6. Hafta Geleneksel ve gelişimsel rehberlik modeli Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
7. Hafta Okullarda kapsamlı gelişimsel rehberlik programının geliştirilmesi Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
8. Hafta Resmi tatil
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Okullarda konsültasyon hizmetleri Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
11. Hafta Okullarda bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetleri Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
12. Hafta Okullarda önleyici psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
13. Hafta Okullarda kriz danışmanlığı Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
14. Hafta Okul psikolojik danışmanlığında meslek etiği Sözlü sunum-Tartışma-Soru cevap
15. Hafta Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 0
Final 1 60


ÖÇ-1Rehberlik ve psikolojik danışma alanının temel kavramlarını, ilkelerini ve tarihsel gelişimini bilir.
ÖÇ-2Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yerini anlar.
ÖÇ-3Rehberlikte hizmet alanları ve hizmet türlerini kavrar.
ÖÇ-4Geleneksel ve çağdaş rehberlik model ve yaklaşımlarını karşılaştırabilir.
ÖÇ-5Önleyici ve gelişimsel rehberlik anlayışının temel kavram ve ilkelerini bilir.
ÖÇ-6Kapsamlı gelişimsel rehberlik programının yapısını ve ilkelerini kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6