Bu dersin genel amacı öğrencilerin öğretim-öğrenme ilkeleri ile öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kavrayabilmesi ve etkili bir ders süreci tasarlayabilmeleridir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 13:00-14:50, BK L-02
Görüşme Saatleri ve Yeri
Gülten Feryal GÜNDÜZ, Pazartesi,14:00-14:50, B118
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejileri
- Düz anlatım, tartışma ve örnek olay yöntemleri,
- Soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
1. Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, 7.baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar
1. Erginer, E (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri uygulamalı bir çalışma, 7.baskı,Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.
2. Demirel, Ö. (2017). Öğretim ilke ve yöntemler öğretme sanatı. 23.baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
3. Doğanay, A. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, 11.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.
4. Duman, B. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri, Anı yayıncılık, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin amacı, konuları, işlenişi hakkında bilgi verme.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta
Eğitimde program kavramı, kapsamı ve türleri
Eğitim programı, öğretim programı ve ders programı kavramlarının tanımı ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler.
Ünitelendirilmiş yıllık plan ve ders planı kavramlarının özellikleri
Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Eğitim Programı ve Etkili öğretim için dikkat edilmesi gereken ilkeler
Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki
Öğretim ilkelerinin tanımı ve örneklendirilmesi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Öğretim model ve yaklaşımları:
Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, işbirlikli öğrenme, yaşamboyu öğrenme ve 5E öğrenme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Öğretim model ve yaklaşımları:
Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, işbirlikli öğrenme, yaşamboyu öğrenme ve 5E öğrenme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Öğretim stratejileri:
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Düz anlatım yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Panel
Forum
Sempozyum
Konferans
Soru-cevap...
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Tartışma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Büyük- küçük grup tartışması
Çember tekniği
Zıt panel
Münazara
Görüş geliştirme
Açık oturum
Akvaryum…
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta
Düz anlatım ve tartışma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Kavramların öğretimi ve görüşme yöntemi
Anlam çözümleme tabloları
Kavram ağları
Kavram haritası
Zihin haritası
Kavramsal değişim metinleri
Kavram karikatürleri..
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
Örnek olay yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Workshop
Beyin fırtınası
Altı şapkalı düşünme
Altı uygulama ayakkabısı
Problem çözme
Konuşma halkası...
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
Kavramların öğretimi ve örnek olay yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
Gösterip yaptırma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler
Gösteri
Dramatizasyon (canlandırma)
Deney
Gözlem
Gezi
Sergi
Eğitsel oyunlar
Arkası yarın
İstasyon...
Gösterip yaptırma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması
Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta
FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Program kavramlarını tanımlar ve program türlerini açıklar.
ÖÇ-2
Bir eğitim programının temel öğelerini tanımlar ve kapsamlarını açıklar.
ÖÇ-3
Eğitim programının öğeleri arasındaki dinamik ilişkiyi kavrar.
ÖÇ-4
Eğitim programı geliştirme sürecinin basamaklarını açıklar.
ÖÇ-5
Öğretim modellerinin özelliklerini açıklar ve öğretim modellerini benzerlik ve farklılıkları doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-6
Öğretim stratejilerinin özelliklerini açıklar ve güçlü ve zayıf yönleri doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-7
Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin tanımını ve özelliklerini açıklar ve güçlü-zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ-8
Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin ders planlarında nasıl sunulduğunu ve uygulamada nasıl kullanıldığını araştırır ve açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.