Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0008 3 ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı öğrencilerin öğretim-öğrenme ilkeleri ile öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kavrayabilmesi ve  etkili bir ders süreci tasarlayabilmeleridir.

Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 13:00-14:50, BK L-02
Görüşme Saatleri ve Yeri Gülten Feryal GÜNDÜZ, Pazartesi,14:00-14:50, B118
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sunuş  ve araştırma yoluyla öğretim stratejileri


- Düz anlatım, tartışma ve örnek olay yöntemleri,

- Soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar

1.      Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, 7.baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.

Diğer Kaynaklar

1.      Erginer, E (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri uygulamalı bir çalışma, 7.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.

2.      Demirel, Ö. (2017). Öğretim ilke ve yöntemler öğretme sanatı. 23.baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.

3.      Doğanay, A. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, 11.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.

4.      Duman, B. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri, Anı yayıncılık, Ankara. 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin amacı, konuları, işlenişi hakkında bilgi verme. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta Eğitimde program kavramı, kapsamı ve türleri Eğitim programı, öğretim programı ve ders programı kavramlarının tanımı ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler. Ünitelendirilmiş yıllık plan ve ders planı kavramlarının özellikleri Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Eğitim Programı ve Etkili öğretim için dikkat edilmesi gereken ilkeler Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki Öğretim ilkelerinin tanımı ve örneklendirilmesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Öğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, işbirlikli öğrenme, yaşamboyu öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Öğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, işbirlikli öğrenme, yaşamboyu öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Öğretim stratejileri: Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisi Araştırma yoluyla öğretim stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Düz anlatım yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Panel Forum Sempozyum Konferans Soru-cevap... Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Tartışma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Büyük- küçük grup tartışması Çember tekniği Zıt panel Münazara Görüş geliştirme Açık oturum Akvaryum… Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta Düz anlatım ve tartışma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Kavramların öğretimi ve görüşme yöntemi Anlam çözümleme tabloları Kavram ağları Kavram haritası Zihin haritası Kavramsal değişim metinleri Kavram karikatürleri.. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta Örnek olay yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Workshop Beyin fırtınası Altı şapkalı düşünme Altı uygulama ayakkabısı Problem çözme Konuşma halkası... Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta Kavramların öğretimi ve örnek olay yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta Gösterip yaptırma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Gösteri Dramatizasyon (canlandırma) Deney Gözlem Gezi Sergi Eğitsel oyunlar Arkası yarın İstasyon... Gösterip yaptırma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- düz anlatım, örnek olay ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Program kavramlarını tanımlar ve program türlerini açıklar.
ÖÇ-2Bir eğitim programının temel öğelerini tanımlar ve kapsamlarını açıklar.
ÖÇ-3Eğitim programının öğeleri arasındaki dinamik ilişkiyi kavrar.
ÖÇ-4Eğitim programı geliştirme sürecinin basamaklarını açıklar.
ÖÇ-5Öğretim modellerinin özelliklerini açıklar ve öğretim modellerini benzerlik ve farklılıkları doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-6Öğretim stratejilerinin özelliklerini açıklar ve güçlü ve zayıf yönleri doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-7Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin tanımını ve özelliklerini açıklar ve güçlü-zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ-8Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin ders planlarında nasıl sunulduğunu ve uygulamada nasıl kullanıldığını araştırır ve açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8