Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 3008 3 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin öğrenme psikolojisi ile ilgili temel kavramları, öğrenmeyi etkileyen etmenleri ve öğrenme psikolojisinde etkili olan öğrenme-öğretme kuramları hakkında bilgi sahibi olmalarını-açıklayabilmelerini ve bu kuramların uygulamadaki yansımalarını kavrayabilmelerini sağlamaktır. 


 

Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler. (Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi) Ayrıca derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma 14:00-15:50 Basın Ekspres yerleşkesi A Blok 5.Kat (501)
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi 13:00-14:00 Basın Ekspres yerleşkesi B Blok 10.Kat (04)
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar

1.       Öğrenmenin Kuramları. Yazar: Matthew H. Olson  B. R. Hergenhahn . Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Diğer Kaynaklar

 1.       Öğrenme Teorileri. Yazar: Dale H. Shunk. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

2.       Öğrenme ve Öğretme: Kuramdan Uygulamaya. Yazar: Margaret E. Gredler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

3.       Akbaba, S. (2016). Psikolojik Danışma ve Sınıf Ortamlarında Öğrenme Psikolojisi.

Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara

4.       Madi, B. (2014). Öğrenme Beyinde Nasıl Oluşur?. Efil Yayınevi, Ankara.

5.       Contemporary Theories of Learning. Yazar: Illeris Knoud. Routledge.

6.      Ways of learning: Learning theories and learning styles in the classroom. Yazar: Pritchard, A. (2013).  Routledge.

7.       Oral, Behçet (Ed.). (2011). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Pegem Akademi yayınları, Ankara.

8.       Senemoğlu, Nuray (2006). Gelişim Öğrenme ve Öğretim -Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi Yayınları, Ankara.

9.       Ekici, Gülay (Ed.). (2016). Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları. Pegem Akademi Yayınları, Ankara. 

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta • Tanışma • Öğrenme psikolojisi dersinin işleyişi ve içeriğine ilişkin beklentilerin açıklanması Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta • Öğrenme Nedir? • Davranış Türleri • Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler • Öğrenme Kuramları Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta • Öğrenme Nedir? • Davranış Türleri • Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler • Öğrenme Kuramları Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta • (İşlevselci Kuramlar) Edward Lee Thorndike • Temel Kuramsal Kavramlar • Thorndike’ın öğrenme yasaları • Thorndike’ın Eğitim Alanı İle İlgili Görüşleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta • Edimsel(Operant) Koşullanma- Burhus Frederic Skinner, Clark Hull • Radikal Davranışçılık • Pekiştirmenin Göreceliliği • Skinner ’in Kuramının Değerlendirilmesi • Sistematik Davranışçılık (Clark Leonard Hull) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta • Temel Çağırışımcı Kuramlar • Klasik Koşullanma (Ivan Petrovich Pavlov) • Klasik Koşullanma ve Öğrenme • Klasik koşullanmanın uygulama alanları • Klasik koşullanma üzerine son araştırmalar Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta • (Watson-Guthrie) • Öğrenmenin tek yasası • Alışkanlıklar nasıl değiştirilir? • Guthrie’nin Kuramının eğitim açısından sonuçları Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta • Öne Çıkan Bilişsel Teoriler • Gestalt Kuramı (Wertheimer, Koffka, Köhler) • Gestaltçı öğrenme ilkeleri • Gestalt psikolojisine göre eğitim. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta • Bilişsel Öğrenme Kuramları (Jean Piaget) • Bilişsel gelişim • Eğitim ve Piaget Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Amaçlı Davranışçılık (Edward Chace Tolman) • Bütüncül (Molar) Davranış, en az çaba ilkesi • Tolman’ın Öğrenme Türleri (Kateksis, Eş değer inançlar, alan beklentileri, alan biliş yolları, Dürtü ayrımları ve motor örüntüler) Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta • Sosyal Öğrenme Kuramı (Albert Bandura) • Gözlem yoluyla öğrenme süreçleri • Dolaylı yolla öğrenmeyi etkileyen faktörler • Dolaylı yaşantılar. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta • Nörofizyolojik Ağırlıklı Bir Teori (Donald Olding Hebb) • Hebb’in eğitim anlayışı • Hebb’in teorisin değerlendirilmesi. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta • Evrimsel psikoloji (Robert C Bolles) • Bilgiyi işleme kuramı (Gagne vd.). • Bilgi işleme süreçleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta • Öğrenme psikolojisi kuramlarının öğrenme ortamlarında kullanılması. • Dersin Genel Değerlendirmesi
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-11. Öğrenme psikolojisinin temel kuramlarını bilir.
ÖÇ-22. Öğrenme süreçlerini etkileyen faktörleri tanır.
ÖÇ-33. Etkili bir öğrenme ortamı oluşturulmasında bireyin davranışını nelerin etkilediğini bilir.
ÖÇ-44. Bir psikolojik danışman olarak öğrenme ortamlarının nasıl düzenleneceğini ve diğer öğretmenlere bu konuda nasıl rehberlik edileceğini bilir.
ÖÇ-55. Çocukların gelişim özelliklerine uygun öğrenme tekniklerinin neler olduğunu bilir.
ÖÇ-66. Öğrenme ve aile ilişkisini açıklar.
ÖÇ-77. Öğrenme psikolojisi kuramlarından yararlanarak öğrencilere uygun öğrenme planları hazırlayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7