Bu dersin amacı, öğrencilerin öğrenme psikolojisi ile ilgili temel kavramları, öğrenmeyi etkileyen etmenleri ve öğrenme psikolojisinde etkili olan öğrenme-öğretme kuramları hakkında bilgi sahibi olmalarını-açıklayabilmelerini ve bu kuramların uygulamadaki yansımalarını kavrayabilmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler. (Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi) Ayrıca derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma 14:00-15:50 Basın Ekspres yerleşkesi A Blok 5.Kat (501)
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi 13:00-14:00 Basın Ekspres yerleşkesi B Blok 10.Kat (04)
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
• (İşlevselci Kuramlar) Edward Lee Thorndike
• Temel Kuramsal Kavramlar
• Thorndike’ın öğrenme yasaları
• Thorndike’ın Eğitim Alanı İle İlgili Görüşleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
• Temel Çağırışımcı Kuramlar
• Klasik Koşullanma (Ivan Petrovich Pavlov)
• Klasik Koşullanma ve Öğrenme
• Klasik koşullanmanın uygulama alanları
• Klasik koşullanma üzerine son araştırmalar
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
• (Watson-Guthrie)
• Öğrenmenin tek yasası
• Alışkanlıklar nasıl değiştirilir?
• Guthrie’nin Kuramının eğitim açısından sonuçları
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
• Öne Çıkan Bilişsel Teoriler
• Gestalt Kuramı (Wertheimer, Koffka, Köhler)
• Gestaltçı öğrenme ilkeleri
• Gestalt psikolojisine göre eğitim.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta
• Bilişsel Öğrenme Kuramları (Jean Piaget)
• Bilişsel gelişim
• Eğitim ve Piaget
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Amaçlı Davranışçılık (Edward Chace Tolman)
• Bütüncül (Molar) Davranış, en az çaba ilkesi
• Tolman’ın Öğrenme Türleri (Kateksis, Eş değer inançlar, alan beklentileri, alan biliş yolları, Dürtü ayrımları ve motor örüntüler)
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
• Sosyal Öğrenme Kuramı (Albert Bandura)
• Gözlem yoluyla öğrenme süreçleri
• Dolaylı yolla öğrenmeyi etkileyen faktörler
• Dolaylı yaşantılar.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
• Nörofizyolojik Ağırlıklı Bir Teori (Donald Olding Hebb)
• Hebb’in eğitim anlayışı
• Hebb’in teorisin değerlendirilmesi.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
• Evrimsel psikoloji (Robert C Bolles)
• Bilgiyi işleme kuramı (Gagne vd.).
• Bilgi işleme süreçleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Etkili bir öğrenme ortamı oluşturulmasında bireyin davranışını nelerin etkilediğini bilir.
ÖÇ-4
4. Bir psikolojik danışman olarak öğrenme ortamlarının nasıl düzenleneceğini ve diğer öğretmenlere bu konuda nasıl rehberlik edileceğini bilir.
ÖÇ-5
5. Çocukların gelişim özelliklerine uygun öğrenme tekniklerinin neler olduğunu bilir.
ÖÇ-6
6. Öğrenme ve aile ilişkisini açıklar.
ÖÇ-7
7. Öğrenme psikolojisi kuramlarından yararlanarak öğrencilere uygun öğrenme planları hazırlayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.