Bu ders ile lisans öğrencilerinin, geçmişten günümüze kadar Türk milletinin eğitimle ilgili ortaya koyduğu düşünceler, sistemler, insan yetiştirme üzerine yapılan çalışmalar üzerine incelemeler yaparak ve tartışılarak uzun yıllar süren bu süreci kavramalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Hatice Leblebici
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
YDE: Pazartesi 15.00-16.50 saatleri arasında
Basın Ekspres Yerleşkesi L-01 Amfi
RPD: Cuma 13.00-14.50 Basın Ekspres Yerleşkesi Z-02
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 11:00-16:00 Basın Ekspres Yerleşkesi B Blok Kat:9 07 numaralı oda
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
Akyüz, Y. (2021). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Doğan, İ. (2010). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri. Nobel Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Ders İzlencesi Paylaşımı
Türkler Müslüman Olmadan Önce Eğitim: Hunlarda eğitim, Göktürklerde eğitim, Uygurlarda eğitim.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta
İç Asya Müslüman Türklerinde Eğitim: Karahanlılar Önemli isimler: Farabi, İbni Sina, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Yesevî, Edip Ahmet bin Mahut Yüknekî.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim: Selçuklularda eğitim, Anadolu beyliklerine eğitim, medreseler ve ahiliğin Türk eğitim tarihindeki önemi Nizamülmülk’ün Türk eğitim tarihindeki önemi, dönemin önemli isimleri: Mevlâna Celalettin, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli, Aşık Paşa, Nasrettin Hoca.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar Eğitim I: Osmanlı medrese düzeni, Osmanlılarda ilköğretim-Osmanlılarda saray eğitimi.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar II: Osmanlılarda askeri eğitim, Osmanlılarda halk eğitimi, Önemli isimler: Hacı Bayram Veli, Kâtip Çelebi, İbrahim Müteferrika, Erzurumlu İbrahim Hakkı.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi: Yenileşme döneminde açılan askeri okullar, Yenileşme döneminde açılan sivil okullar, İlköğretim zorunluluğu Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi, Önemli isimler: Mehmet Ali Paşa, Sümbülzade Vehbi.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Tanzimat Dönemi – I. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Selim Sabit Efendi.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
I.Meşrutiyet Dönemi – II. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta
ARA SINAV
ARA SINAV
10. Hafta
II. Meşrutiyet Dönemi- Kurtuluş Savaşı: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Kurtuluş Savaşı-Türkiye Cumhuriyeti: Milli uyanış ve örgütlenmede öğretmenlerin katkısı, Maarif kongresi ve önemi, Eğitimin idari teşkilatlanması, Azınlık ve yabancı okulların durumu, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Kazım Karabekir.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti: Tevhid-i Tedrisat Eğitimin temel amaçları ve ilkeleri, Yazı, dil, tarih ve kültür inkılapları, Okul öncesi eğitimde yenilik ve gelişmeler, İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti: Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitim, azınlık ve yabancı okulların durumu, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel dershanelerin eğitimimizdeki yeri.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti: Öğretmen yetiştirme politikası ve çalışmaları, Köy enstitülerini kuruluşu, programları ve çalışmaları, Heyet-i ilmiyeler ve eğitim şuralarında görüşülen konular, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Mustafa Necati, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, John Dewey, Kate Wofford.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta
FİNAL SINAVI
FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Türk Eğitim Tarihinin gelişimsel süreçlerini bilir.
ÖÇ-2
Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklar.
ÖÇ-3
İslamiyet öncesi Türk eğitim sisteminin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4
İslamiyet öncesi ve İslamiyet sonrası Türk eğitim sistemini benzerlikleri ve farklılıkları açısından karşılaştırır.
ÖÇ-5
Cumhuriyet sonrası Türk Eğitim sisteminde meydana gelen değişimleri analiz eder.
ÖÇ-6
Yakın dönem Türk Eğitim sistemini yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.