Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0006 4 EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu dersin amacı bilimsel araştırma sürecini (problemi belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, tarama yöntemi vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Didem Özdoğan
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 10:00-11:50, BK A Blok 2. Kat Derslik 203
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba 10:00-12:00, Perşembe 10:00-12:00 Basın Ekspres Yerleşkesi B Blok Kat: 10 Oda No: 04
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Temel Kaynaklar

1
1) Erkuş, A. (2019). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci, Ankara, Seçkin Yayıncılık. 

2) Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Seçkin Yayıncılık. 

Diğer Kaynaklar -Balcı, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, Dersin İçeriği, İşleyişi, Kullanılacak Kaynaklar ve Değerlendirme Yöntemleri ile İlgili Bilgilendirme Anlatım, Tartışma,
2. Hafta Bilim ve Bilimsel Yöntem; Bilimsel Araştırma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3. Hafta Araştırmalarda Giriş Bölümü (Problem-Amaç) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4. Hafta Araştırmalarda Giriş Bölümü (Varsayım-Sayıltı-Sınırlılık) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5. Hafta Araştırmalarda Yöntem Bölümü (Araştırma Desenleri) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6. Hafta Araştırmalarda Yöntem Bölümü (Evren ve Örneklem) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7. Hafta Araştırmalarda Yöntem Bölümü (Veri Toplama Yolları) Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8. Hafta Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
9. Hafta Bulgular ve Yorum; Sonuç ve Öneriler; Bilimsel Araştırmalarda Etik Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10. Hafta Bilimsel Araştırmaların Yazılmasında Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11. Hafta Öğrenci Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Rapor Sunma
12. Hafta Öğrenci Sunumları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Rapor Sunma
13. Hafta Konu Tekrarı, Öğrenci Soruları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14. Hafta Final Sınavı Sınav
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 70


ÖÇ-1Bilim ve Bilimsel Araştırma kavramlarını açıklar.
ÖÇ-2Bilimsel araştırmanın aşamalarını açıklar.
ÖÇ-3Bilimsel araştırma konusu belirleme ölçütlerini açıklar.
ÖÇ-4Bilimsel araştırma konusu belirlemek üzere kaynak taraması yapar.
ÖÇ-5Bilimsel araştırma desenlerini betimler.
ÖÇ-6Örneklem belirleme yöntemlerini açıklar.
ÖÇ-7Veri toplama yolları arasındaki farkları bilir.
ÖÇ-8Bilimsel araştırmaların raporlaştırılmasında uyulması gereken kuralları bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8