Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KİŞİLİK KURAMLARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 4008 4 KİŞİLİK KURAMLARI 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı

Öğrencilerin kişilik kavramlarını ve kişiliği etkileyen etmenleri açıklayan kuramlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve farklı yaklaşımlara göre kişiliği incelemeyi öğrenmelerini sağlamaktır. 


 

Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar 1- Derse Devam: Hem dersin verimliliği hem de öğrenme düzeyini takip açısından öğrencilerin derse devamı çok önemlidir. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi- Saat:10:00-11:50- Eğitim Bilimleri Fakültesi, Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok- 202
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe (Saat 13:00-14:00) Basın Ekspres Yerleşkesi, B Blok, 10/04
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Anlatım, Örnek Olay, Vaka Çalışması, Soru - Cevap, Video, Tartışma, 

Temel Kaynaklar

 

 

Kişilik Kuramları – Dilek Gençtanırım-Kurt & Evrim Çetinkaya-Yıldız- Pegem Akademi

 


Kişilik Vaka İncelemeleri - Donna Ashcraft -Kaknüs Yayınları

Diğer Kaynaklar

Psikolojisi- Danile Cervone ve lawrence A. Pervin- Nobel Yayınevi


Kişilik Kuramları – Banu Yazgan İnanç & Esef Ercüment Yerlikaya- Pegem Akademi

 

Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları-Burhan Çapri (Editör)- Nobel 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta • Dersin tanıtımı Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2. Hafta • Kişilik ile ilgili temel kavramlar, Kişiliği oluşturan yapılar ve kişiliğin gelişimini etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3. Hafta • Psikanalitik Kuramlar: S. Freud Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
4. Hafta • Analitik Psikolojisi: Carl Gustav Jung Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
5. Hafta • Bireysel Psikolojisi: Alfred Adler Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
6. Hafta • Psikososyal Gelişim Kuramı: Erik H.Erikson Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
7. Hafta • Kişilerarsı İlişkiler Kuramı: Harry Stack Sullivan Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
8. Hafta • Psikanalitik Sosyal Kuram: Karen Danielsen Horney • Özgürlüktn Kaçış Kuramı Hümanist Psikanaliz: Erich Fromm
9. Hafta Ara Sınavlar (Vize Haftası) Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay
10. Hafta • Ego Psikolojisi: Anna Freud Ve Nesnel İlişkileri Kuramı: Melanie Klein Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay
11. Hafta • Davranışçı Kuram (J.B. Watson ve B.F. Skinner) • Kişisel Yapılar Kuramı: George A. Kelly • Sosyal Öğrenme Kuramı: Albert Bandura Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay - Video
12. Hafta • İnsancıl Kuram: Carl Rogers Ve Abraham Maslow • Varoluşçu Kuram: Rollo May Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay
13. Hafta • Ayırıcı Özellik Kuramı: Allport, Cattel, Costa • Biyolojik Kuram: Eysenck Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14. Hafta • Kişiliğin Diğer Yönlerini Araştıran Mini Kuramlar Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
15. Hafta Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Kişiliğin temel kavramını tanımlar
ÖÇ-2Kişiliği farklı kuramlara göre açıklar
ÖÇ-3Kişiliği açıklayan kuramların benzerlik ve farklıklarını sıralar
ÖÇ-4Kişiliği açıklayan kuramların güçlü ve zayıf yanlarını tartışır.
ÖÇ-5Kişilik kavramını farklı kuram bakış açılarıyla yorumlayabilir.
ÖÇ-6Kişilik özelliklerini algılamada kullandığı kendi bakış açısını geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6