Öğrencilerin kişilik kavramlarını ve kişiliği etkileyen etmenleri açıklayan kuramlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve farklı yaklaşımlara göre kişiliği incelemeyi öğrenmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
1- Derse Devam: Hem dersin verimliliği hem de öğrenme düzeyini takip açısından öğrencilerin derse devamı çok önemlidir. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi- Saat:10:00-11:50- Eğitim Bilimleri Fakültesi, Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok- 202
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe (Saat 13:00-14:00) Basın Ekspres Yerleşkesi, B Blok, 10/04
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Örnek Olay, Vaka Çalışması, Soru - Cevap, Video, Tartışma,
Temel Kaynaklar
Kişilik Kuramları – Dilek Gençtanırım-Kurt & Evrim Çetinkaya-Yıldız- Pegem Akademi
Kişilik Vaka İncelemeleri - Donna Ashcraft -Kaknüs Yayınları
Diğer Kaynaklar
Psikolojisi- Danile Cervone ve lawrence A. Pervin- Nobel Yayınevi
Kişilik Kuramları – Banu Yazgan İnanç & Esef Ercüment Yerlikaya- Pegem Akademi
Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları-Burhan Çapri (Editör)- Nobel
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
• Dersin tanıtımı
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2. Hafta
• Kişilik ile ilgili temel kavramlar, Kişiliği oluşturan yapılar ve kişiliğin gelişimini etkileyen faktörler
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3. Hafta
• Psikanalitik Kuramlar: S. Freud
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
4. Hafta
• Analitik Psikolojisi: Carl Gustav Jung
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
5. Hafta
• Bireysel Psikolojisi: Alfred Adler
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
6. Hafta
• Psikososyal Gelişim Kuramı: Erik H.Erikson
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
7. Hafta
• Kişilerarsı İlişkiler Kuramı: Harry Stack Sullivan
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap-Vaka Çalışması
8. Hafta
• Psikanalitik Sosyal Kuram: Karen Danielsen Horney
• Özgürlüktn Kaçış Kuramı Hümanist Psikanaliz: Erich Fromm
9. Hafta
Ara Sınavlar (Vize Haftası)
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay
10. Hafta
• Ego Psikolojisi: Anna Freud Ve Nesnel İlişkileri Kuramı: Melanie Klein
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay
11. Hafta
• Davranışçı Kuram (J.B. Watson ve B.F. Skinner)
• Kişisel Yapılar Kuramı: George A. Kelly
• Sosyal Öğrenme Kuramı: Albert Bandura
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay - Video
12. Hafta
• İnsancıl Kuram: Carl Rogers Ve Abraham Maslow
• Varoluşçu Kuram: Rollo May
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap- Örnek Olay
13. Hafta
• Ayırıcı Özellik Kuramı: Allport, Cattel, Costa
• Biyolojik Kuram: Eysenck
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14. Hafta
• Kişiliğin Diğer Yönlerini Araştıran Mini Kuramlar
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
15. Hafta
Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Kişiliğin temel kavramını tanımlar
ÖÇ-2
Kişiliği farklı kuramlara göre açıklar
ÖÇ-3
Kişiliği açıklayan kuramların benzerlik ve farklıklarını sıralar
ÖÇ-4
Kişiliği açıklayan kuramların güçlü ve zayıf yanlarını tartışır.
ÖÇ-5
Kişilik kavramını farklı kuram bakış açılarıyla yorumlayabilir.
ÖÇ-6
Kişilik özelliklerini algılamada kullandığı kendi bakış açısını geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.