Türk Eğitim Sisteminin amaç ve yapısını, belli başlı yönetim kuramlarını ve bu kuramların insan doğasına ilişkin sayıltıları tanıyabilme, bu süreçte bir örgüt olarak okulun yönetim ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmektir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Demet Zafer Güneş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 10:00-11:50, BK L-03
Görüşme Saatleri ve Yeri
Basınekspres Yerleşkesi, B Blok 10. kat, Perşembe günü 13.00 - 15.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sunuş yöntemi, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay.
Temel Kaynaklar
-Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayıncılık.
-Akın, U. (2021). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
-Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik Yönleriyle okul yöneticiliği. (4. Basım). Ankara: Pegem.
Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
Başaran, İ. E. ve Çınkır, Ş. (2014 ) Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları
Çelik, V. (2013). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. -Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi.
Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Baskı). İstanbul: Beta.-
Ray Billington (2011) Felsefeyi Yaşamak.2. Baskı. Ayrıntı Yayınevi.
Taymaz, Haydar (1995). Okul Yönetimi. Ankara: Saypa Yayın Dağıtım ve Kitabevi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı: kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama
Sunuş yolu, tartışma
2. Hafta
Yönetim Bilimi, Okul Örgütü ve Yönetimi
Sunuş yolu, tartışma
3. Hafta
Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar
Sunuş yolu, tartışma
4. Hafta
Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
5. Hafta
Türk Eğitim Sisteminin yasal dayanakları / Türk Eğitim sisteminin amaç ve ilkeleri
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
6. Hafta
Türk Eğitim Sisteminin yapısı
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
7. Hafta
Yöneticilik ve Liderlik
Sunuş yolu, tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
9. Hafta
Personel Hizmetlerinin Yönetimi , Öğrenci Hizmetlerinin Yönetimi
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
10. Hafta
Öğretim Hizmetlerinin Yönetimi, Eğitim Hizmetlerinin Yönetimi, Genel Hizmetlerin Yönetimi
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
11. Hafta
Okullarda kültür ve iklim
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
12. Hafta
Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları)
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
13. Hafta
Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları)
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
14. Hafta
Okul çevre ilişkileri
Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
15. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
5
Final
1
45
ÖÇ-1
Eğitim sisteminin ve okulların temel özelliklerini açıklar
ÖÇ-2
Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve temel ilkelerini ifade eder.
ÖÇ-3
Yönetim yaklaşımlarını yorumlamada örgütlerde insan doğasına ilişkin bakış açılarını kullanır.
ÖÇ-4
Yönetim süreçlerini, okul yönetimi özelinde uygulamalar üzerinden örneklendirir.
ÖÇ-5
Eğitimle ilgili anayasa, yasa, yönetmelik ve yönergeleri anlatır.
ÖÇ-6
Okul yöneticisinin personel yönetimi, eğitim-öğretim hizmetlerinin yönetimi ve öğrenci hizmetlerinin yönetimi konularında yapması gerekenleri açıklar.
ÖÇ-7
Okul işletmesinin tüm yönlerini anlatır.
ÖÇ-8
Okul-çevre ilişkisinin boyutlarını ifade eder.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.