Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0009 5 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Türk Eğitim Sisteminin amaç ve yapısını, belli başlı yönetim kuramlarını ve bu kuramların insan doğasına ilişkin sayıltıları tanıyabilme, bu süreçte bir örgüt olarak okulun yönetim ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olabilmektir.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Demet Zafer Güneş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 10:00-11:50, BK L-03
Görüşme Saatleri ve Yeri Basınekspres Yerleşkesi, B Blok 10. kat, Perşembe günü 13.00 - 15.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sunuş yöntemi, tartışma, beyin fırtınası, örnek olay. 
Temel Kaynaklar -Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayıncılık.

-Akın, U. (2021). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayıncılık.

Diğer Kaynaklar -Açıkalın, A. (1998). Toplumsal kurumsal ve teknik Yönleriyle okul yöneticiliği. (4. Basım). Ankara: Pegem.

Aydın, M. (2001). Eğitim yönetimi: Kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.

Başaran, İ. E.  ve  Çınkır, Ş. (2014 ) Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları

Çelik, V. (2013). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. -Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (2008). Türk Eğiitm Sistemi ve Okul Yönetimi. 

Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Baskı). İstanbul: Beta.-

Ray Billington (2011) Felsefeyi Yaşamak.2. Baskı. Ayrıntı Yayınevi.


Taymaz, Haydar (1995). Okul Yönetimi. Ankara: Saypa Yayın Dağıtım ve Kitabevi. 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders tanıtımı: kapsamı, gerekçesi, önemi, beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama Sunuş yolu, tartışma
2. Hafta Yönetim Bilimi, Okul Örgütü ve Yönetimi Sunuş yolu, tartışma
3. Hafta Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar Sunuş yolu, tartışma
4. Hafta Yönetim kuramları ve insan doğasına ilişkin sayıltılar Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
5. Hafta Türk Eğitim Sisteminin yasal dayanakları / Türk Eğitim sisteminin amaç ve ilkeleri Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
6. Hafta Türk Eğitim Sisteminin yapısı Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
7. Hafta Yöneticilik ve Liderlik Sunuş yolu, tartışma
8. Hafta Ara Sınav Ara Sınav
9. Hafta Personel Hizmetlerinin Yönetimi , Öğrenci Hizmetlerinin Yönetimi Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
10. Hafta Öğretim Hizmetlerinin Yönetimi, Eğitim Hizmetlerinin Yönetimi, Genel Hizmetlerin Yönetimi Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
11. Hafta Okullarda kültür ve iklim Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
12. Hafta Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları) Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
13. Hafta Türk Eğitim Sistemi’nde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar (Ödev sunumları) Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
14. Hafta Okul çevre ilişkileri Sunuş yolu, tartışma, örnek olay
15. Hafta Final Sınavı Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 5
Final 1 45


ÖÇ-1Eğitim sisteminin ve okulların temel özelliklerini açıklar
ÖÇ-2Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve temel ilkelerini ifade eder.
ÖÇ-3Yönetim yaklaşımlarını yorumlamada örgütlerde insan doğasına ilişkin bakış açılarını kullanır.
ÖÇ-4Yönetim süreçlerini, okul yönetimi özelinde uygulamalar üzerinden örneklendirir.
ÖÇ-5Eğitimle ilgili anayasa, yasa, yönetmelik ve yönergeleri anlatır.
ÖÇ-6Okul yöneticisinin personel yönetimi, eğitim-öğretim hizmetlerinin yönetimi ve öğrenci hizmetlerinin yönetimi konularında yapması gerekenleri açıklar.
ÖÇ-7Okul işletmesinin tüm yönlerini anlatır.
ÖÇ-8Okul-çevre ilişkisinin boyutlarını ifade eder.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8