Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0010 5 EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında öğrencilerin, ölçme ve değerlendirmenin önemini, işlevlerini ve temel kavramlarını bilmeleri, eğitimde kullanılan ölçme araçlarını, özelliklerini ve bu araçlarda bulunması gereken nitelikleri bilmeleri ve uygulayabilmeleri, ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel analiz yapabilmeleri, öğrenme çıktılarını değerlendirme ve not verme tekniklerini bilmeleri hedeflenmektedir.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Didem Özdoğan
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 14:00-15:50 BK-Z-01
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi 10:00-12:00 ; T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Basınekspres Yerleşkesi Eğitim Fakültesi 10. Kat Oda No: 7
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
Temel Kaynaklar Tan, Ş. (2020). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme: KPSS El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
 
Diğer Kaynaklar 1. Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2021). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

2. Atılgan, H. (2020). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, Dersin İçeriği, İşleyişi, Kullanılacak Kaynaklar ve Değerlendirme Yöntemleri ile İlgili Bilgilendirme Anlatım, Tartışma
2. Hafta Ölçme ve Değerlendirmenin Eğitim Sistemindeki Yeri ve Önemi, Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar 1 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
3. Hafta Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Temel Kavramlar 2 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
4. Hafta Ölçme Sonuçları Üzerinde Uygulanan Temel İstatistik Teknikleri 1 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
5. Hafta Ölçme Sonuçları Üzerinde Uygulanan Temel İstatistik Teknikleri 2 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
6. Hafta Ölçümlerin Güvenirliği ve Standart Hatası 1 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
7. Hafta Konu Tekrarı ve Örneklendirmeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Ölçümlerin Güvenirliği ve Standart Hatası 2 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
10. Hafta Ölçümlerin Geçerliği Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
11. Hafta Başarı Testi Geliştirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
12. Hafta Madde ve Test Parametreleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
13. Hafta Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
14. Hafta Konu Tekrarı ve Genel Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
15. Hafta Final Sınavı Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2Eğitimde ölçülebilen özellikleri tartışır.
ÖÇ-3Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemleri uygular.
ÖÇ-4İstatistiksel işlemlerin sonuçlarını yorumlar.
ÖÇ-5Test geliştirme sürecinin aşamalarını açıklar.
ÖÇ-6Geliştirilen teste ilişkin madde ve test istatistiklerini inceler.
ÖÇ-7Ölçme araçlarının temel özelliklerini açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7