Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 5008 5 PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrencilerin temel psikolojik danışma kuramlarının;

-Temel ilke ve kavramları, 

-Kişilik ve kişilik gelişimine ilişkin görüşleri,

-Psikopatoloji anlayışları,

-Psikolojik danışma sürecini yapılandırma biçimleri, 

-Psikolojik danışma sürecinde danışmanın rolleri, 

-Psikolojik danışma sürecinde danışanların geçirdiği yaşantı

-Kullanılan temel teknikler konusunda bilgi sahibi olmaklarını sağlamaktır.

Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 14.00 - 15.50, B-402
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba 16:00-17:00 ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Anlatım, grup tartışması, vaka analizi, soru cevap

 
Temel Kaynaklar  Corey, G. (2008). Psikolojik Danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (Çev. T. Ergene). Ankara: Mentis Yayıncılık. 

Murdock, N. L. (2012). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları. (Çev. Ed. F. Akkoyun). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.



Diğer Kaynaklar

Sharf, R. S. (2018). Psikoterapi ve psikolojik danışma kuramları. (Çev. Ed. N. Voltan-Acar). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Terzi, Ş. ve Ergüner-Tekinalp, B. (2013). Psikolojik danışmada güncel kuramlar. Ankara: Pegem Akademi.

 

Karataş, Z. ve Yavuzer, Z. (2019). Psikolojik danışma ve psikoterapi kuramları. Ankara: Pegem Akademi.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanıtımı. Psikolojik Danışma ve Kuramlar. Anlatım, Grup Tartışması, Soru Cevap
2. Hafta Psikanaliz Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
3. Hafta Bireysel Psikoloji Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
4. Hafta Birey Merkezli Terapi Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
5. Hafta Varoluşçu Terapi Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
6. Hafta Gestalt Terapi Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
7. Hafta Davranışçı Terapi Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Akılcı Duygusal Davranışçı Terapi Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
10. Hafta Bilişsel Terapi Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
11. Hafta Gerçeklik Terapisi Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
12. Hafta Transaksiyonel Analiz Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
13. Hafta Aile Terapisi Kuramları Anlatım, Soru Cevap, Vaka Analizi
14. Hafta Resmi Tatil
15. Hafta Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Psikolojik Danışma süreçlerinde kuramların rolünü ve etkisini açıklar
ÖÇ-2Psikolojik Danışma Kuramların insan doğası görüşlerini karşılaştırır
ÖÇ-3Psikolojik Danışma Kuramlarının psikolojik danışma süreçlerini nasıl yapılandırdıklarını açıklar.
ÖÇ-4Psikolojik Danışma Kuramlarına göre kullanılan temel tekniklerini açıklar.
ÖÇ-5Psikolojik Danışma Kuramlarının güçlü ve zayıf yönlerini tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5