Bu dersin amacı öğrencilerin sınıf yönetimiyle ilgili temel kavramları; sınıfın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutlarını; sınıf kuralları ve sınıfta disiplini; sınıf disiplini ve yönetimiyle ilgili modelleri; sınıfta öğrenci davranışlarının yönetimini, sınıfta iletişim ve etkileşim sürecini; sınıfta öğrenci motivasyonunu; sınıfta zaman yönetimini; sınıfta bir öğretim lideri olarak öğretmenin rolünü; öğretmen-veli görüşmelerinin yönetimini; olumlu sınıf ve öğrenme ikliminin oluşturulmasını; okul kademelerine göre sınıf yönetimiyle ilgili örnek olayları öğrenmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Öğrencilerin derse %70 devam zorunlulukları vardır. Derse devam etmeyen öğrenci tüm sınavlara girmiş olsa dahi başarısız sayılır.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Sultan Bilge Keskinkılıç Kara
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Gün: Pazartesi 10.00-11.50 Yer: B 301
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi 13.00-14.00 Eğitim Fakültesi Kat 10 Öğr. Üyesi Odası
iletişim mail: s.kara@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Okuma, Örnek Olaylar ve sınıf içi tartışmalar
Temel Kaynaklar
Argon, T. & Sezgin Nartgün, Ş. (2021). Sınıf Yönetimi. 6. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
Sınıf yönetimi ile ilgili makaleler
Diğer Kaynaklar
Sarpkaya, R. (2018). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayınları.
Demirdağ, S. (2016). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma beklentiler, sınıf Yönetimi ile ilgili temel kavramlar
Sözlü anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Öğrenci davranışlarını etkileyen toplumsal ve psikolojik etmenler
Tartışma
3. Hafta
Sınıfta disiplin ve sınıf kuralları
Sözlü anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Sınıfın fiziksel ortamı ve yönetimi
Sözlü anlatım, soru-cevap
5. Hafta
Sınıf içi iletişim
Örnek olay, soru-cevap
6. Hafta
Sınıfta motivasyon sağlama ve motivasyon kuramları
Örnek olay, soru-cevap
7. Hafta
Öğretimin yönetimi
Tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
9. Hafta
Öğrenciler arasında yaşanan çatışmalar ve çözümü
Örnek olay, soru-cevap
10. Hafta
Sınıf içi istenmeyen davranışların yönetimi
Sözlü anlatım, soru-cevap
11. Hafta
Öğretim liderliği
Sözlü anlatım, örnek olay, tartışma
12. Hafta
Sınıfta adalet ve demokrasi
Sözlü anlatım, soru-cevap
13. Hafta
Film analizi
Örnek olay. tartışma
14. Hafta
Genel değerlendirme
15. Hafta
Final sınavı
Final sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
15
Final
1
50
ÖÇ-1
Öğrenci Davranışlarını Etkileyen Toplumsal ve Psikolojik Etmenleri Açıklar.
ÖÇ-2
Sınıf kuralı yazar.
ÖÇ-3
Sınıf yönetiminde sınıfın fiziksel ortamının etkilerini açıklar.
ÖÇ-4
Sınıf içi iletişim engellerini sıralar.
ÖÇ-5
Sınıfta öğrenci motivasyonunun olumlu/olumsuz etkilerini tartışır.
ÖÇ-6
Sınıf İçi İstenmeyen Davranışlara karşı öğretmenin yapabileceklerini anlatır.
ÖÇ-7
Sınıf içinde pozitif disiplin oluşturma yollarını ifade eder.
ÖÇ-8
Sınıfta zaman yönetiminin olumlu/olumsuz sonuçlarını tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.