Bu dersin amacı, öğrencilerin travmatik yaşam olaylarının bireyler üzerindeki etkilerini anlamalarını ve travmatik deneyimlere maruz kalan bireylere yönelik verilecek psikolojik destek becerilerini kazanmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Hem dersin verimliliği hem de öğrenme düzeyini takip açısından öğrencilerin derse devamı çok önemlidir. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe günleri 10.00-11.50 arası Basın Ekspres Yerleşkesi Z-03
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe günleri 16.00-17.00 arası ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, soru-cevap
Temel Kaynaklar
-Çakır, F. S. (Ed). (2019). Travma Psikolojik Danışmanlığı. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
-Erdur Baker, Ö., Aksöz Efe, İ. ve Doğan, T. (Ed.) (2021). (1. Baskı). Travma Psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
-Briere, J. N. ve Scott, C. (2021). Travma Terapisinin İlkeleri. (2. Baskı). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
-Güler, Ö. (2019). Travma: Nasıl Baş Edilir?. İstanbul: İndie Kitap.
-Çakır, F. S. (2021). Çocuk ve Ergenlerde Travma, Kayıp ve Yas Danışmanlığı Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Travmanın Tanımı, Kapsamı ve Türleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2. Hafta
Travmanın Etkileri ve Travma Sonrası Tepkiler
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3. Hafta
Travma, Kırılganlık ve Risk Faktörleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
4. Hafta
Travma İlişkili Stres Bozukluklarını Açıklamaya Yönelik Kuramlar
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
5. Hafta
Travma ve Okul İlişkisi: Travmaya Duyarlı Okullar
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
6. Hafta
Travmayla Başa Çıkma ve Koruyucu Faktörler
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
7. Hafta
Travma Yaşantısına Müdahale ve Yaklaşımlar
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
8. Hafta
Bayram Tatili
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Travma Yaşantısına Müdahale ve Yaklaşımlar
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
11. Hafta
Psikolojik Danışman Yeterlikleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
12. Hafta
Travmaya Duyarlı Psikolojik Danışma
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
13. Hafta
Kayıp, Yas ve Yas Danışmanlığı
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14. Hafta
Travma Sonrası Psikolojik Değerlendirme: Yöntem, Araçlar ve Uygulama
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
15. Hafta
Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Travmatik yaşantı ve tepkileri tanımlar.
ÖÇ-2
Travmatik durumlarda verilen bedensel, duygusal ve davranışsal tepkileri tanır.
Travmatik yaşantıların birey üzerindeki etkisini çeşitli kuramsal yaklaşımlar açısından yorumlar.
ÖÇ-5
Travma sonrası psikolojik danışma sürecini ve müdahale yaklaşımlarını açıklar.
ÖÇ-6
Travma mağduru bireylerle çalışacak psikolojik danışmanın özelliklerini ve yeterliklerini bilir.
ÖÇ-7
Travma ile baş etme sürecinde uygun olan yaklaşımı kullanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.