Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 8009 8 BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI II 1/2/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı öğrencilerin psikolojik danışma becerilerini kullanma, terapötik ilişki kurma, vaka kavramsallaştırma, psikolojik danışma müdahalesi kapsamında uygun teknikleri seçme ve kullanma, kendilerine ilişkin farkındalık kazanma konularında uygulamaları aracılığı ile bilgi ve becerileri kazandırmaktadır. 
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma: 10.00-11.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Vaka sunumu, soru-cevap, uygulama, tartışma
Temel Kaynaklar Carnevale, J. P. (2001). Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (Çev.: Deniz Albayrak-Kaymak). Anahtar Kitaplar Yayınevi: İstanbul.

Chen, M., & Giblin, N. J. (20202). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi. (Evrim Çetinkaya, Gülfem Çakır Çev.). Ankara: Nobel Yayın.


Cormier, S., & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma: Stratejiler ve Müdahaleler (S. Doğan, B. Yaka, M. Özekes, M. Aladağ, S. Denizli, İ. Koç, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, E. Ercan, N. Topkaya Çev.). Ankara: Pegem Akademi.

Eryılmaz, A., & Mutlu, T. (2016). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.

Erford, B. T. (2019). Psikolojik Danışmanların Bilmesi Gereken 40 Teknik. (Çev. A. Uz Baş) Pegem Akademi.

Egan, G. (2011). Psikolojik Danışma Becerileri. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.

Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık

Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (Çev.: G. Sart). Nobel Akademi, Ankara.

Voltan-Acar, N. (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi.

Diğer Kaynaklar  

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Uygulama hazırlık Sözlü anlatım, Rol Oynama, Vaka Analizi
2. Hafta Ön görüşmelerin süpervizyonu Sözlü anlatım, Vaka analizi
3. Hafta 1. oturumların süpervizyonu- Danışan ile ilişki kurma ve problemi anlama Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
4. Hafta 2. oturumların süpervizyonu- Amaç belirleme Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
5. Hafta 3. oturumların süpervizyonu- Amaç belirme Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
6. Hafta 4. oturumların süpervizyonu- Müdahale teknikleri Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
7. Hafta 5. oturumların süpervizyonu- Müdahale teknikleri Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
8. Hafta 6. oturumların süpervizyonu- Müdahale teknikleri Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
9. Hafta 7. oturumların süpervizyonu- Sonlandırmaya hazırlık Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
10. Hafta 8. oturumların süpervizyonu- Sonlandırma Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
11. Hafta 9. oturumların süpervizyonu- Sonlandırma Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
12. Hafta 10. oturumların süpervizyonu- İzleme oturumları Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
13. Hafta 11. oturumların süpervizyonu- Değerlendirme Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
14. Hafta Genel değerlendirme Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 25
Staj 1 50


ÖÇ-1Temel psikolojik danışma becerilerini sıralar ve uygun biçimde kullanır.
ÖÇ-2Danışan ile terapötik ilişki kurmak için sergilemesi gereken davranışları bilir ve sergiler.
ÖÇ-3Danışanın getirdiği soruna ilişkin hangi boyutlarda bilgi toplması gerektiğini açıklar ve sorunu kavramsallaştırır.
ÖÇ-4Danışanın getirdiği soruna ilişkin olası müdahale planlarının neler olacağını tartışır ve uygun müdahale planını uygular.
ÖÇ-5Psikolojik danışma sürecinde danışan olarak kendisi hakkında geliştirdiği farkındalıkları sıralar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5