Bu dersin amacı öğrencilerin psikolojik danışma becerilerini kullanma, terapötik ilişki kurma, vaka kavramsallaştırma, psikolojik danışma müdahalesi kapsamında uygun teknikleri seçme ve kullanma, kendilerine ilişkin farkındalık kazanma konularında uygulamaları aracılığı ile bilgi ve becerileri kazandırmaktadır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma: 10.00-11.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Vaka sunumu, soru-cevap, uygulama, tartışma
Temel Kaynaklar
Carnevale, J. P. (2001). Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (Çev.: Deniz Albayrak-Kaymak). Anahtar Kitaplar Yayınevi: İstanbul.
Chen, M., & Giblin, N. J. (20202). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi. (Evrim Çetinkaya, Gülfem Çakır Çev.). Ankara: Nobel Yayın.
Cormier, S., & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma: Stratejiler ve Müdahaleler (S. Doğan, B. Yaka, M. Özekes, M. Aladağ, S. Denizli, İ. Koç, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, E. Ercan, N. Topkaya Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
Eryılmaz, A., & Mutlu, T. (2016). Kuramdan Uygulamaya Bireyle Psikolojik Danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
Erford, B. T. (2019). Psikolojik Danışmanların Bilmesi Gereken 40 Teknik. (Çev. A. Uz Baş) Pegem Akademi.
Egan, G. (2011). Psikolojik Danışma Becerileri. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık
Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (Çev.: G. Sart). Nobel Akademi, Ankara.
Voltan-Acar, N. (2015). Yeniden Terapötik İletişim. İstanbul: Nobel Akademi.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Uygulama hazırlık
Sözlü anlatım, Rol Oynama, Vaka Analizi
2. Hafta
Ön görüşmelerin süpervizyonu
Sözlü anlatım, Vaka analizi
3. Hafta
1. oturumların süpervizyonu- Danışan ile ilişki kurma ve problemi anlama
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
4. Hafta
2. oturumların süpervizyonu- Amaç belirleme
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
5. Hafta
3. oturumların süpervizyonu- Amaç belirme
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
6. Hafta
4. oturumların süpervizyonu- Müdahale teknikleri
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
7. Hafta
5. oturumların süpervizyonu- Müdahale teknikleri
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
8. Hafta
6. oturumların süpervizyonu- Müdahale teknikleri
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
9. Hafta
7. oturumların süpervizyonu- Sonlandırmaya hazırlık
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
10. Hafta
8. oturumların süpervizyonu- Sonlandırma
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
11. Hafta
9. oturumların süpervizyonu- Sonlandırma
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
12. Hafta
10. oturumların süpervizyonu- İzleme oturumları
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
13. Hafta
11. oturumların süpervizyonu- Değerlendirme
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
14. Hafta
Genel değerlendirme
Sözlü anlatım, vaka analizi, soru-cevap, rol oynama
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
25
Staj
1
50
ÖÇ-1
Temel psikolojik danışma becerilerini sıralar ve uygun biçimde kullanır.
ÖÇ-2
Danışan ile terapötik ilişki kurmak için sergilemesi gereken davranışları bilir ve sergiler.
ÖÇ-3
Danışanın getirdiği soruna ilişkin hangi boyutlarda bilgi toplması gerektiğini açıklar ve sorunu kavramsallaştırır.
ÖÇ-4
Danışanın getirdiği soruna ilişkin olası müdahale planlarının neler olacağını tartışır ve uygun müdahale planını uygular.
ÖÇ-5
Psikolojik danışma sürecinde danışan olarak kendisi hakkında geliştirdiği farkındalıkları sıralar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.