Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


OKULLARDA RPD UYGULAMALARI II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 8010 8 OKULLARDA RPD UYGULAMALARI II 2/6/0 Z Türkçe 10
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere eğitim kurumlarında süpervizyon eşliğinde psikolojik danışma ve rehberlik etkinliklerini yürütme deneyimi sağlamaktır. 
Ön Koşullar Ön koşul ders bulunmamaktadır.
Eş Koşullar Eş koşul ders bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Öğrencilerin okul uygulamalarının tamamına ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince yüz yüze derslerin %80’ine devam etmeleri zorunludur.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül, Prof. Dr. Alim Kaya, Prof. Dr. Serdar Erkan, Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker, Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba 10.00-11.50 (Teorik) Salı 09.00-15.00 (Uygulama)
Görüşme Saatleri ve Yeri Ders grupları öğretim elemanlarına göre değişiklik göstermektedir. Lütfen dersin öğretim elemanları ile iletişime geçiniz.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası, süpervizyon
Temel Kaynaklar -Şahin, C. (2018). Bireyi tanıma teknikleri (Ed.). Ankara: Pegem Akademi. 

Karataş, Z. ve Yavuzer Y. (2018). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara: Nobel Akademi.

Sink, C. A., Edwards, C. N. ve Eppler, C. (2016). Okul temelli psikolojik danışma (Çevirenler: F. Sülen, Ş. Kıralp, M. BeidoğluS. Kağan ve Y. Çerkez). Ankara: Nobel Akademi

Erkan, S. ve Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları I, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık. 

Erkan, S. ve Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık. 

Erkan, S. ve Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık. 

Erkan, S. ve Kaya, A. (2015). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları IV, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık. 

Sınıf Rehberlik Programları

Ortaöğretim Rehberlik ve Yönlendirme Dersi Programı

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders tanıtımı-Tanışma ve uygulama okulunu tanıma Uygulama ve süpervizyon
2. Hafta 1. Projenin Süpervizyonu-Okul ve RPD servisi hakkında genel bilgi toplanması Uygulama ve süpervizyon
3. Hafta 2. Projenin Süpervizyonu-2. Projenin planlanması Uygulama ve süpervizyon
4. Hafta 2. Projenin Süpervizyonu 2. Projenin uygulanması Uygulama ve süpervizyon
5. Hafta 2. Projenin Süpervizyonu-2. Projenin sonuç raporunun paylaşılması, 3. Projenin planlanması Uygulama ve süpervizyon
6. Hafta 3. Projenin Süpervizyonu-3. Projenin uygulanması Uygulama ve süpervizyon
7. Hafta 3. Projenin Süpervizyonu-3. Projenin uygulanması Uygulama ve süpervizyon
8. Hafta Bayram Tatili/Meb Ara Tatili Uygulama ve süpervizyon
9. Hafta 3. Projenin Süpervizyonu-3. Projenin uygulanması -
10. Hafta 4. Projenin Süpervizyonu-3. Projenin teslimi, 4. Projenin planlanması Uygulama ve süpervizyon
11. Hafta 4. Projenin Süpervizyonu-4. Projenin uygulanması Uygulama ve süpervizyon
12. Hafta 4. Projenin Süpervizyonu-4. Projenin uygulanması Uygulama ve süpervizyon
13. Hafta 5. Projenin Süpervizyonu-4. Projenin uygulanması Uygulama ve süpervizyon
14. Hafta 5. Projenin Süpervizyonu- 4. Projenin teslimi, 5. Projenin uygulanması Uygulama ve süpervizyon
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 15
Projeler 5 70
Okul Psikolojik Danışmanı Değerlendirmesi 1 15


ÖÇ-1Eğitsel, kariyer ve kişisel/sosyal gelişim alanlarındaki, alanyazında bulunan program ve etkinlikleri tarar.
ÖÇ-2Sınıf rehberliği yöntemi ile psiko-eğitim programları uygular.
ÖÇ-3Okuldaki öğrencilerin akademik ve kariyer planlarına ilişkin periyodik bireysel görüşmeler yapar ve bu öğrencilerin portfolyo dosyası geliştirmesine rehberlik eder.
ÖÇ-4Sınıf yönetimi becerilerini kullanır.
ÖÇ-5Bireysel görüşme yapar.
ÖÇ-6Veli görüşmesi yapar.
ÖÇ-7Veli ya da öğrenci seminerleri hazırlar ve uygular.
ÖÇ-8Test-dışı teknikleri yönergeleriyle birlikte hazırlayıp uygular ve sonuçlarını değerlendirir.
ÖÇ-9Psikolojik test seçer, yönergeleriyle birlikte hazırlayıp uygular ve sonuçlarını değerlendirir.
ÖÇ-10Var olan okul psikolojik danışma ve rehberlik programını inceler, bu programı kapsamlı gelişimsel modele göre değerlendirir ve nasıl bir okul psikolojik danışmanlığı programı geliştireceğine ilişkin önerilerini sıralar.
ÖÇ-11Program değerlendirmeye yönelik var olan ölçme araçlarını kullanır veya ihtiyaç duyulan ölçme araçlarını geliştirir, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. Program değerlendirme sonuçlarından yola çıkarak bir sonraki eğitim-öğretim yılının çalışmaları için öneriler sunar.
ÖÇ-12Yürütülen çalışmaların etkinliğini kanıtlayan sonuç raporları ve brifing hazırlar ve sunar.
ÖÇ-13Akranlarına geri bildirim verir.
ÖÇ-14Etik ilkelere uygun davranır.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9                
ÖÇ 10                
ÖÇ 11                
ÖÇ 12                
ÖÇ 13                
ÖÇ 14