Bu dersin amacı, öğrencilere eğitim kurumlarında süpervizyon eşliğinde psikolojik danışma ve rehberlik etkinliklerini yürütme deneyimi sağlamaktır.
Ön Koşullar
Ön koşul ders bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Eş koşul ders bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Öğrencilerin okul uygulamalarının tamamına ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince yüz yüze derslerin %80’ine devam etmeleri zorunludur.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Meryem Demir Güdül, Prof. Dr. Alim Kaya, Prof. Dr. Serdar Erkan, Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker, Dr. Öğr. Üyesi Sevil Momeni Shabani
Ders grupları öğretim elemanlarına göre değişiklik göstermektedir. Lütfen dersin öğretim elemanları ile iletişime geçiniz.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, soru-cevap, sunum, beyin fırtınası, süpervizyon
Temel Kaynaklar
-Şahin, C. (2018). Bireyi tanıma teknikleri (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
Karataş, Z. ve Yavuzer Y. (2018). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara: Nobel Akademi.
Sink, C. A., Edwards, C. N. ve Eppler, C. (2016). Okul temelli psikolojik danışma (Çevirenler: F. Sülen, Ş. Kıralp, M. Beidoğlu, S. Kağan ve Y. Çerkez). Ankara: Nobel Akademi
Erkan, S. ve Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları I, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık.
Erkan, S. ve Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık.
Erkan, S. ve Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık.
Erkan, S. ve Kaya, A. (2015). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları IV, (Ed.) Ankara: Pegem Yayıncılık.
Eğitsel, kariyer ve kişisel/sosyal gelişim alanlarındaki, alanyazında bulunan program ve etkinlikleri tarar.
ÖÇ-2
Sınıf rehberliği yöntemi ile psiko-eğitim programları uygular.
ÖÇ-3
Okuldaki öğrencilerin akademik ve kariyer planlarına ilişkin periyodik bireysel görüşmeler yapar ve bu öğrencilerin portfolyo dosyası geliştirmesine rehberlik eder.
ÖÇ-4
Sınıf yönetimi becerilerini kullanır.
ÖÇ-5
Bireysel görüşme yapar.
ÖÇ-6
Veli görüşmesi yapar.
ÖÇ-7
Veli ya da öğrenci seminerleri hazırlar ve uygular.
ÖÇ-8
Test-dışı teknikleri yönergeleriyle birlikte hazırlayıp uygular ve sonuçlarını değerlendirir.
ÖÇ-9
Psikolojik test seçer, yönergeleriyle birlikte hazırlayıp uygular ve sonuçlarını değerlendirir.
ÖÇ-10
Var olan okul psikolojik danışma ve rehberlik programını inceler, bu programı kapsamlı gelişimsel modele göre değerlendirir ve nasıl bir okul psikolojik danışmanlığı programı geliştireceğine ilişkin önerilerini sıralar.
ÖÇ-11
Program değerlendirmeye yönelik var olan ölçme araçlarını kullanır veya ihtiyaç duyulan ölçme araçlarını geliştirir, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. Program değerlendirme sonuçlarından yola çıkarak bir sonraki eğitim-öğretim yılının çalışmaları için öneriler sunar.
ÖÇ-12
Yürütülen çalışmaların etkinliğini kanıtlayan sonuç raporları ve brifing hazırlar ve sunar.
ÖÇ-13
Akranlarına geri bildirim verir.
ÖÇ-14
Etik ilkelere uygun davranır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.