Dersin temel amacı okullarda DEHB’i olan öğrencileri tanıma, ayırt etme, doğru yönlendirme, DEHB'li çocuklara yönelik BEP hazırlama, DEHB'li çocukları istismardan korunma yollarına yönelik gerekli olan bilgileri öğretmektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Mail aracılığı ile iletişim
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım,tartışma,uygulama,soru-cevap
Temel Kaynaklar
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu. 2019. Editör: A. Şebnem Soysal Acar. Nobel Akademi Yayıncılık.
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu: Ana-Baba ve Öğretmen El Kitabı. 2016. Yazar: Dr. Özlem Sürücü, Bilgi Yayınevi.
Diğer Kaynaklar
Mukaddes, N.M. (2015). Yaşam boyu dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve eşlik eden durumlar. Ankara: Nobel.
Semerci, B. (2014). Bebeklikten erişkinliğe dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Ankara: Alfa.
Semerci, B., Aksoy, U (2018). Erişkinlerde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu - Tanı ve Tedavi Kılavuzu. TPD Çalışma Birimleri Dizisi 23.
Sürücü, Ö. (2016) Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Anne baba el kitabı. İstanbul: Bilgi.
Whitney, R. V., & Pickren, W. (2014). Self-Regulation: A Family Systems Approach for Children with Autism, Learning Disabilities, ADHD & Sensory Disorders Format: Book. Pesi Publishing & Media.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Derse İlişkin Sorumluluklar
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
2. Hafta
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite (DEHB) Bozukluğuna Tarihsel Bakış
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğuna Genel Bakış
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
3. Hafta
DEHB ve Zihinsel Yetersizlik
DEHB ve Özel Yetenekliler
DEHB ve Otizm Spektrum Bozukluğu
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
4. Hafta
DEHB ve Dil-Konuşma Bozuklukları
DEHB ve Öğrenme Güçlükleri
DEHB ve Diğer Özel Gereksinim Grupları
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
5. Hafta
DEHB ve Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ve Davranım Bozukluğu
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
6. Hafta
Uygun Davranışların Arttırılması
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
7. Hafta
Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Uygulama
10. Hafta
DEHB ve Aile
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
11. Hafta
İhmal, İstismar ve DEHB
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
12. Hafta
Olumlu Akran İlişkileri Geliştirme
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım
13. Hafta
Makale Paylaşımı
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Uygulama
14. Hafta
Makale Paylaşımı
Soru-Cevap, Sözlü Anlatım,Uygulama
15. Hafta
Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özelliklerini bilir.
ÖÇ-2
DEHB’in temel belirtilerini tanıyabilir.
ÖÇ-3
DEHB’in temel nedenleri ve oluşumundaki risk faktörlerini bilir.
ÖÇ-4
DEHB'li öğrencileri istismardan koruma yollarına ilişkin gerekli olan bilgileri bilir.
ÖÇ-5
DEHB'li öğrenciye yönelik BEP hazırlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.