Hukuk ve yönetim hukukunun temel kavramları; yönetim hukukunun kaynakları; yönetimde haklar ve görevler; Çocuk Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Beyannamesi; öğretmenlerin idari ve yargısal denetimi; Türk Eğitim Sistemini kuran ve düzenleyen temel yasalar; eğitim paydaşlarının hak ve sorumlulukları.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Püren Akçay
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 10:00-11:50, İKÜ CATS
Görüşme Saatleri ve Yeri
Mail yoluyla hafta içi mesai saatlerinde: p.akcay@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders anlatımı, sunum.
Temel Kaynaklar
Eğitim Hukuku (2019). Yasemin Karaman Kepenekçi, Pelin Taşkın.
Diğer Kaynaklar
Ders notları, sunumlar, Makaleler
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders içeriğinin, sürecinin, kurallarının ve ölçme değerlendirme yöntemlerinin açıklanması.
Ders anlatımı, sunum, ödev
2. Hafta
Hukuk Kavramı, Kaynakları, Dalları
Hak Sınıflandırmaları, Hakların korunması
Ders anlatımı, sunum, ödev
3. Hafta
Hukuk Kavramı, Kaynakları, Dalları
Hak Sınıflandırmaları, Hakların korunması
Eğitim Hukuku Tanım, Kapsam, Hukuk Sistemindeki Yeri
Ders anlatımı, sunum, ödev
4. Hafta
Öğretmenlerin Hak ve Sorumlulukları
Ders anlatımı, sunum, ödev
5. Hafta
Öğretmenlerin Hak ve Sorumlulukları
Ders anlatımı, sunum, ödev
6. Hafta
Öğrencilerin Hak ve Sorumlulukları
Ders anlatımı, sunum, ödev
7. Hafta
Öğrencilerin Hak ve Sorumlulukları
Ders anlatımı, sunum, ödev
8. Hafta
Ara sınav
-
9. Hafta
Eğitim Yöneticilerinin Hak ve Sorumlulukları
Ders anlatımı, sunum, ödev
10. Hafta
Denetçilerin Hak ve Sorumlulukları
Ders anlatımı, sunum, ödev
11. Hafta
Öğretmenlik Mesleğinde Örgütlenme
Ders anlatımı, sunum, ödev
12. Hafta
Öğretmen istihdam şekilleri
Ders anlatımı, sunum, ödev
13. Hafta
Disiplin Hukuku (Öğretmen)
Ders anlatımı, sunum, ödev
14. Hafta
Genel Değerlendirme
-
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Kısa sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Hukuk Kavramı, Hukukun Kaynakları, Dalları, Hak Sınıflandırmaları, Temel Hakların korunması hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2
Eğitim Hukuku Tanım, Kapsam, Hukuk Sistemindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-3
Öğretmenlerin, Öğrencilerin, Eğitim Yöneticilerinin ve Denetçilerin hak ve sorumluluklarını öğrenir
ÖÇ-4
Öğretmenlik Mesleğinde örgütlenme hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-5
Öğretmenlerin Disiplin Hukukuna ilişkin sahip olması gereken bilgileri edinir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.