Drama ve yaratıcı dramanın temel kavramları (drama, yaratıcılık, yaratıcı drama, oyun ve tiyatro pedagojisi, iletişim-etkileşim, rol oynama, doğaçlama, eylem, dramatik oyun, çocuk tiyatrosu, kukla, pandomim vb.); yaratıcı dramanın aşamaları, boyutları ve öğeleri; rol oynama ve doğaçlama; yaratıcı dramanın tarihçesi; toplumsal olaylar ve yaratıcı drama ilişkisi; eğitimde dramanın uygulama basamakları; eğitimde dramada yararlanılabilecek kaynaklar; yaratıcı drama ders planının hazırlanması ve uygulanması; dramanın bireysel ve sosyal gelişime katkısı.
Ön Koşullar
Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Dersin herhangi bir eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Dersimiz 2 kredidir ve devam zorunluluğu bulunmaktadır. Derse %70 devam edilmelidir. Bu nedenle bir öğrencinin en az 20 (2*14=28 dönem boyunca işlenen ders saati) saat derse gelmesi gerektiğini en fazla 8 saat yani 4 hafta devamsızlık yapabileceğini, ders devamsızlığı 8 saati aşarsa vize ya da final sınavına giremeyecektir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Erkan Alabay
Asistanlar
Ders yardımcısı bulunmamaktadır.
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma Günleri, 10.00 - 11.50
Görüşme Saatleri ve Yeri
Doç. Dr. Erhan ALABAY, Cuma Günleri 12.00-13.00 saatleri arasında / D-04 nolu drama dersliği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Beyin Fırtınası, Rol Alma, Doğaçlama, Rol Yapma Teknikleri kullanılacaktır.
Temel Kaynaklar
-Adıgüzel, Ö. (2022). Eğitimde Yaratıcı Drama. Yapı Kredi Yayınları.
Diğer Kaynaklar
- Örnek Atölyeler ve Uluslararası makaleler
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, Ders İçeriğinin Sunulması
Sözel Anlatım, Soru Cevap
2. Hafta
Tanışma Atölyesi
Rol Yapma, Doğaçlama
3. Hafta
İletişim Atölyesi
Rol Yapma, Doğaçlama, Lider Rolde, Donuk İmge
4. Hafta
Drama Nedir? Aşamaları ve Bileşenleri Nelerdir?
Rol Yapma, Doğaçlama
5. Hafta
Canlandırma Aşaması (Oyun Yazma)
Rol Yapma, Doğaçlama
6. Hafta
Dramada Kullanılan Teknikler I- İç Ses, Bilinç Koridoru, Rüya Tekniği
Rol Yapma, Doğaçlama
7. Hafta
Dramada Kullanılan Teknikler II- Doğaçlama, Forum Tiyatro, Sıcak Sandalye
Rol Yapma, Doğaçlama
8. Hafta
Dramada Kullanılan Teknikler III- Donuk İmge, Lider Rolde, Rol Koridoru
Yaratıcı dramada kullanılan farklı canlandırma tekniklerini bilir.
ÖÇ-5
Yaratıcı dramada değerlendirme tekniklerini söyler.
ÖÇ-6
Yaratıcı drama planı hazırlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.