Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0023 EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
 Bu dersin genel amacı öğrencilerin program geliştirme ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları, kuramsal temelleri ve aşamaları açıklayabilmeleri, dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilmeleri ve öğretmenlik alanında uygulanmakta olan eğitim programlarını  program geliştirme sürecinin öğeleri ve aşamaları ölçütlerine göre değerlendirebilmeleridir. 


Ön Koşullar Ders uzaktan öğretim yoluyla yapılacağı için öğrencilerin diz üstü veya masaüstü bilgisayarının olması, mikrofon ve kamera gibi temel donanımın sağlanması
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Gülten Feryal GÜNDÜZ, Pazartesi, 14:00-14:50
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım, tartışma ve problem çözme yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar  Sönmez, Veysel (2015). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. 17.baskı. Ankara: Anı yayıncılık

 
Diğer Kaynaklar Demirel, Özcan (2007). Eğitimde program geliştirme. 10.baskı. Ankara: Pegem A yayıncılık

Ertürk, Selahattin (2014). Program geliştirme. 6.baskı. İstanbul: Edge Akademi yayıncılık
 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma ve dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme Tanışma ve dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar Eğitim programı, öğretim programı ve ders programı kavramlarının tanımı ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler. Posner’ın program türleri Programın temel öğelerinin genel tanımı Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta Program geliştirmenin kuramsal temelleri Toplumsal yapı – Politik yapı – Doğa, Düşünsel, Sanatsal, Bilimsel ve Teknik gelişmeler, Ekonomi, Psikolojik temeller, Felsefi temeller Etkili bir eğitim programının özellikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri- uygulama
3. Hafta Program geliştirmenin planlanması -Çalışma gruplarını oluşturulması -Çalışma planının yapılması -İhtiyacın saptanması Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri- uygulama
4. Hafta Program tasarısı hazırlama - Program tasarım yaklaşımın belirlenmesi -Program geliştirme modelinin belirlenmesi -Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri- uygulama
5. Hafta Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler -Hedeflere yön veren ilkeler -Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
6. Hafta Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler -Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması -Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel hedef basamakları Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
7. Hafta Program tasarısı hazırlama- İçerik -İçerik seçiminde dikkate alınacak ölçütler -İçerik düzenleme yaklaşımları Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Program tasarısı hazırlama- İçerik -İçerik seçiminde dikkate alınacak ölçütler -İçerik düzenleme yaklaşımları Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
10. Hafta Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları -Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler -Eğitim durumunun özellikleri - Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
11. Hafta Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları -Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler -Eğitim durumunun özellikleri - Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
12. Hafta Program tasarısı hazırlama- Ölçme-Değerlendirme Süreci -Temel ölçme-değerlendirme kavramları -Ölçme-değerlendirme sürecini düzenlerken dikkat edilmesi gereken ilkeler - Değerlendirmede kullanılabilecek ölçme araçları Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
13. Hafta Geliştirilen programın denenmesi - Uygulamanın planlanması - Denenen programın ve öğretim materyallerinin değerlendirilmesi Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
14. Hafta Programın değerlendirilmesi -Değerlendirmenin planlanması -Değerlendirmenin yapılması ve sonuçların duyurulması -Değerlendirmenin değerlendirilmesi Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
15. Hafta FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Program geliştirme ile ilgili temel kavramların anlamlarını bilir ve açıklar.
ÖÇ-2Program geliştirmenin kuramsal temellerini açıklar ve tartışır.
ÖÇ-3Eğitim programının temel öğelerini ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-4Program geliştirme sürecinin her bir aşamasında yapılması gereken işlemleri bilir ve açıklar.
ÖÇ-5Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini bilir ve açıklar
ÖÇ-6Hedefler, hedef davranışlar, içerik, öğretme-öğrenme durumları ve ölçme değerlendirme durumları ile ilgili kavram ve ilkeleri tanımlar.
ÖÇ-7Öğretmenlik alanı ile ilgili bilişsel, duyuşsal ve devinişsal hedef alanlarına uygun kazanımlar söyler/yazar.
ÖÇ-8İçeriğin seçimi ve düzenlenmesinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-9Bir derste yapılması gereken öğretim etkinliklerini açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-10Öğretmenlik alanı ile ilgili olan MEB eğitim programlarını program geliştirme basamaklarını ve program öğelerinde dikkat edilmesi gereken ilkeleri ölçüt alarak değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9                
ÖÇ 10