Bu dersin genel amacı öğrencilerin program geliştirme ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları, kuramsal temelleri ve aşamaları açıklayabilmeleri, dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilmeleri ve öğretmenlik alanında uygulanmakta olan eğitim programlarını program geliştirme sürecinin öğeleri ve aşamaları ölçütlerine göre değerlendirebilmeleridir.
Ön Koşullar
Ders uzaktan öğretim yoluyla yapılacağı için öğrencilerin diz üstü veya masaüstü bilgisayarının olması, mikrofon ve kamera gibi temel donanımın sağlanması
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Gülten Feryal GÜNDÜZ, Pazartesi, 14:00-14:50
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım, tartışma ve problem çözme yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
Sönmez, Veysel (2015). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. 17.baskı. Ankara: Anı yayıncılık
Diğer Kaynaklar
Demirel, Özcan (2007). Eğitimde program geliştirme. 10.baskı. Ankara: Pegem A yayıncılık
Ertürk, Selahattin (2014). Program geliştirme. 6.baskı. İstanbul: Edge Akademi yayıncılık
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma ve dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme
Tanışma ve dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme
Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar
Eğitim programı, öğretim programı ve ders programı kavramlarının tanımı ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler.
Posner’ın program türleri
Programın temel öğelerinin genel tanımı
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta
Program geliştirmenin kuramsal temelleri
Toplumsal yapı – Politik yapı – Doğa, Düşünsel, Sanatsal, Bilimsel ve Teknik gelişmeler, Ekonomi, Psikolojik temeller, Felsefi temeller
Etkili bir eğitim programının özellikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri- uygulama
3. Hafta
Program geliştirmenin planlanması
-Çalışma gruplarını oluşturulması
-Çalışma planının yapılması
-İhtiyacın saptanması
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri- uygulama
4. Hafta
Program tasarısı hazırlama
- Program tasarım yaklaşımın belirlenmesi
-Program geliştirme modelinin belirlenmesi
-Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modelleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri- uygulama
5. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler
-Hedeflere yön veren ilkeler
-Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
6. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Bağlam ve Hedefler
-Hedeflerin dikey ve yatay sıralaması
-Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel hedef basamakları
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
7. Hafta
Program tasarısı hazırlama- İçerik
-İçerik seçiminde dikkate alınacak ölçütler
-İçerik düzenleme yaklaşımları
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Program tasarısı hazırlama- İçerik
-İçerik seçiminde dikkate alınacak ölçütler
-İçerik düzenleme yaklaşımları
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
10. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları
-Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler
-Eğitim durumunun özellikleri
- Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
11. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Eğitim Durumları
-Öğrenme yaşantılarını etkileyen faktörler
-Eğitim durumunun özellikleri
- Bir derste yapılması gereken öğretim etkinlikleri
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
12. Hafta
Program tasarısı hazırlama- Ölçme-Değerlendirme Süreci
-Temel ölçme-değerlendirme kavramları
-Ölçme-değerlendirme sürecini düzenlerken dikkat edilmesi gereken ilkeler
- Değerlendirmede kullanılabilecek ölçme araçları
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
13. Hafta
Geliştirilen programın denenmesi
- Uygulamanın planlanması
- Denenen programın ve öğretim materyallerinin değerlendirilmesi
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
14. Hafta
Programın değerlendirilmesi
-Değerlendirmenin planlanması
-Değerlendirmenin yapılması ve sonuçların duyurulması
-Değerlendirmenin değerlendirilmesi
Sunuş- Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- tartışma sorun çözme yöntemleri, soru-cevap tekniği
15. Hafta
FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Program geliştirme ile ilgili temel kavramların anlamlarını bilir ve açıklar.
ÖÇ-2
Program geliştirmenin kuramsal temellerini açıklar ve tartışır.
ÖÇ-3
Eğitim programının temel öğelerini ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-4
Program geliştirme sürecinin her bir aşamasında yapılması gereken işlemleri bilir ve açıklar.
ÖÇ-5
Dünyada ve Türkiye’deki program geliştirme modellerini bilir ve açıklar
ÖÇ-6
Hedefler, hedef davranışlar, içerik, öğretme-öğrenme durumları ve ölçme değerlendirme durumları ile ilgili kavram ve ilkeleri tanımlar.
ÖÇ-7
Öğretmenlik alanı ile ilgili bilişsel, duyuşsal ve devinişsal hedef alanlarına uygun kazanımlar söyler/yazar.
ÖÇ-8
İçeriğin seçimi ve düzenlenmesinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-9
Bir derste yapılması gereken öğretim etkinliklerini açıklar ve öğretmenlik alanı ile ilişkilendirerek örneklendirir.
ÖÇ-10
Öğretmenlik alanı ile ilgili olan MEB eğitim programlarını program geliştirme basamaklarını ve program öğelerinde dikkat edilmesi gereken ilkeleri ölçüt alarak değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.