Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0033 ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin Öğrenme Güçlüklerinin özelliklerini tanıyabilme, risk grubundaki öğrencileri uygun şekilde yönlendirebilme   ve eğitim ortamında öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların eğitim gereksinimlerini düzenleyebilmede rehberlik edebilmelerini sağlamaktır. 


Ön Koşullar ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ- RPD 2. Sınıf: Salı - 13:00-14:50, BK Z-02 ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ- RPD 3. Sınıf: Salı - 10:00-11:50, BK A-502
Görüşme Saatleri ve Yeri Mail aracılığı ile
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
Temel Kaynaklar

 

 

Diğer Kaynaklar Mutlu, Y. (2016). Matematik öğrenme güçlüğü (gelişimsel diskalkuli). Matematik Eğitiminde Teoriler. Ankara: Pegem Akademi.

Melekoğlu, M. A., & Sak, U. (2017). Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Pegem Atıf İndeksi, 1-291.

Aslan, K. (2015). Özgül öğrenme güçlüğünün erken dönem belirtileri ve erken müdahale uygulamalarına dair derleme. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal.

Bek, H., & Şen, B. (2014). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların gelişim özellikleri. Öğrenme güçlükleri içinde (ss. 67-78). Ankara: Eğiten Kitap.

Özbek, A. B. (2015). Okuma güçlüğü müdahalelerinde teknoloji kullanımı. Journal of Education & Special Education Technology1(1), 48-53.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Derse ilişkin Sorumluluklar Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
2. Hafta Öğrenme ve Öğrenmenin Gelişimi, Öğrenme Güçlüklerinin Tarihçesi Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
3. Hafta Öğrenme Güçlükleri Nedir? Öğrenme Güçlüklerinin Belirtileri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
4. Hafta Öğrenme Güçlükleri Yaşayan Çocukların Gelişim Özellikleri Öğrenme Güçlükleri olan Yaşadıkları Temel Sorunlar Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
5. Hafta Okuma Güçlükleri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
6. Hafta Yazma Güçlükleri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
7. Hafta Matematik Öğrenme Güçlükleri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik BEP Hazırlama Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
10. Hafta DEHB ve Öğrenme Güçlükleri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
11. Hafta Öğrenme Güçlüğü olan Çocukların Eğitimleri/Müdahale Yöntemleri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
12. Hafta Öğrenme Güçlüğü olan Çocuklar için Etkinlik Örnekleri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
13. Hafta Öğrenme Güçlüğü olan Çocuklar ve Aileleri Anlatım, Sunum, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 10
Derse Devam / Katılım 1 0
Final 1 50


ÖÇ-1Öğrenme güçlüğü ile ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ-2Öğrenme güçlüklerinin nedenlerini sıralar.
ÖÇ-3Öğrenme güçlükleri olan bireylerin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4Öğrenme güçlüğüne sahip çocukların karşılaştıkları davranışsal-sosyal-duygusal problemleri tartışır.
ÖÇ-5Öğrenme güçlükleri olan bireylerin ailelerinin yaşadıkları problemleri açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5