Bu ders, insan hakları ve demokrasiye uygun nitelikli bir yurttaş olunması gerekliliğine inanan; öğrencilerine bu bilinci kazandırmaya yönelik mesleki bilgi ve becerilere sahip öğretmen adayları yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Öğrenciler, bu dersin sonunda;
insan Hakları, yurttaşlık ve demokrasi ile ilgili temel kavramları kavrayabilecek,
insan hakları ve demokrasinin tarihsel gelişimini ilişkilendirebilecek,
aile, okul ve sosyal çevre ile demokrasi arasındaki ilişkileri analiz edebilecek,
çocuk haklarında yaşanan temel sorunları tartışabilecek,
eğitim programlarında yer alan dersleri insan hakları ve demokrasi ile ilişkilendirebilecek,
insan hakları ve demokrasi eğitimi dersinin öğretimi ile ilgili etkinlikler tasarlayabilecek ve materyal geliştirebilecektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
“Fakültemiz tüm programlarında, tüm teorik derslerin %70'ine, uygulamalı derslerin %80'ine devam zorunludur.Öğretim elemanları öğrencilerin derse devamını izler, derse devam koşulunu yerine getirmeyen öğrencileri her dönemin sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan eder ve F (Başarısız) notu verir."
Öğretim Üyeleri
Dr. Seray Tatlı Dalioğlu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, Saat:10:00-11:50 Yer: İKÜ CATS
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba, Saat:12:30 Yer: İKÜ CATS
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap,
Temel Kaynaklar
Merey, Z. (2017). Çocuk Hakları. Ankara: PegemA Akademi.
Flowers, N. (2010). Pusulacık:Çocuklar İçin İnsan Hakları Eğitim Kılavuzu. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
İnsan Hakları ve Demokrasi ile ilgili Temel Kavramlar
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
2. Hafta
İnsan Hakları ve Demokrasinin Tarihsel Gelişimi
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
3. Hafta
Çocuk Hakları
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
4. Hafta
Çocuk Hakları İhlalleri ve Çözüm Önerileri
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
5. Hafta
Aile, Okul ve Sosyal Çevrede Demokrasi
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
6. Hafta
İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin kapsamı
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
7. Hafta
İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin ilkeleri
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin ilkeleri
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
10. Hafta
İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin ilkeleri
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
11. Hafta
Okul Etkinliği Tasarlama
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
12. Hafta
Okul Etkinliği Tasarlama
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
13. Hafta
Okul Etkinliği Tasarlama
Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
14. Hafta
Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
insan Hakları, yurttaşlık ve demokrasi ile ilgili temel kavramları bilir.
ÖÇ-2
insan hakları ve demokrasinin tarihsel gelişimini bilir
ÖÇ-3
aile, okul ve sosyal çevre ile demokrasi arasındaki ilişkileri analiz eder.
ÖÇ-4
çocuk haklarında yaşanan temel sorunları tartışır.
ÖÇ-5
eğitim programlarında yer alan dersleri insan hakları ve demokrasi ile ilişkilendirir.
ÖÇ-6
insan hakları ve demokrasi eğitimi dersinin öğretimi ile ilgili etkinlikler tasarlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.