Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ EĞİTİMİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EGK 0015 İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ EĞİTİMİ 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı

Bu ders, insan hakları ve demokrasiye uygun nitelikli bir yurttaş olunması gerekliliğine inanan; öğrencilerine bu bilinci kazandırmaya yönelik mesleki bilgi ve becerilere sahip öğretmen adayları yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenciler, bu dersin sonunda;

 insan Hakları, yurttaşlık ve demokrasi ile ilgili temel kavramları kavrayabilecek,

 insan hakları ve demokrasinin tarihsel gelişimini ilişkilendirebilecek,

 aile, okul ve sosyal çevre ile demokrasi arasındaki ilişkileri analiz edebilecek,

 çocuk haklarında yaşanan temel sorunları tartışabilecek,

 eğitim programlarında yer alan dersleri insan hakları ve demokrasi ile ilişkilendirebilecek,

 insan hakları ve demokrasi eğitimi dersinin öğretimi ile ilgili etkinlikler tasarlayabilecek ve materyal geliştirebilecektir.


 

Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar “Fakültemiz tüm programlarında, tüm teorik derslerin %70'ine, uygulamalı derslerin %80'ine devam zorunludur.Öğretim elemanları öğrencilerin derse devamını izler, derse devam koşulunu yerine getirmeyen öğrencileri her dönemin sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan eder ve F (Başarısız) notu verir."
Öğretim Üyeleri Dr. Seray Tatlı Dalioğlu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, Saat:10:00-11:50 Yer: İKÜ CATS
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba, Saat:12:30 Yer: İKÜ CATS
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Anlatım, tartışma, soru-cevap,
Temel Kaynaklar

Merey, Z. (2017). Çocuk Hakları. Ankara: PegemA Akademi.


Flowers, N. (2010). Pusulacık:Çocuklar İçin İnsan Hakları Eğitim Kılavuzu. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta İnsan Hakları ve Demokrasi ile ilgili Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
2. Hafta İnsan Hakları ve Demokrasinin Tarihsel Gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
3. Hafta Çocuk Hakları Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
4. Hafta Çocuk Hakları İhlalleri ve Çözüm Önerileri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
5. Hafta Aile, Okul ve Sosyal Çevrede Demokrasi Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
6. Hafta İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin kapsamı Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
7. Hafta İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin ilkeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin ilkeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
10. Hafta İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitiminin ilkeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
11. Hafta Okul Etkinliği Tasarlama Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
12. Hafta Okul Etkinliği Tasarlama Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
13. Hafta Okul Etkinliği Tasarlama Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
14. Hafta Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1insan Hakları, yurttaşlık ve demokrasi ile ilgili temel kavramları bilir.
ÖÇ-2insan hakları ve demokrasinin tarihsel gelişimini bilir
ÖÇ-3aile, okul ve sosyal çevre ile demokrasi arasındaki ilişkileri analiz eder.
ÖÇ-4çocuk haklarında yaşanan temel sorunları tartışır.
ÖÇ-5eğitim programlarında yer alan dersleri insan hakları ve demokrasi ile ilişkilendirir.
ÖÇ-6insan hakları ve demokrasi eğitimi dersinin öğretimi ile ilgili etkinlikler tasarlar.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6